Proti proudu: Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar vyrazí na závodní tratě bez zadního křídla

Foto: Peugeot

Zadní křídlo se poprvé objevilo ve vytrvalostních závodech v Le Mans v roce 1967. Od roku 1971 žádný vůz bez zadního spoileru nevyhrál. Inženýři a konstruktéři značky Peugeot se tedy rozhodli jít proti proudu


Peugeot 9X8 je mnohem víc než závodní vůz. Jde o kultovní objekt, ztělesnění estetické a technické revoluce a vrcholného designerského dobrodružství. Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot, jej předtím, než ho v roce 2022 vyšle na tratě vytrvalostních závodů, zasadil do brutalistní architektury. Pro fotografku módy a supersportovních automobilů Agnieszku Doroszewicz to byla příležitost, aby si pohrála se světlem a kontrasty a s texturami betonu. Její fotografie jsou metaforou 24 hodin Le Mans, legendárního závodu, v němž se mění světlo s přibývajícími hodinami. 

Designérský tým značky Peugeot se do tvorby nového hybridního vozu 9X8 Hybrid Hypercar zapojil velmi intenzivně. Vtiskl mu všechny současné estetické principy, které jsou pro značku typické: postoj šelmy, plynulé linie umocněné znaky sportovního stylu, elegantní a strukturované boky a samozřejmě charakteristický světelný podpis se třemi drápy. Štíhlý a elegantní Peugeot 9X8 vzbuzuje emoce a ztělesňuje rychlost. 

Navrhnout závodní vůz je vrcholným snem každého automobilového designéra. Pravděpodobnost, že se tento sen někdy splní, byla až doposud velmi malá. Spíše než styl a identita značky byl vždy na prvním místě výkon, a to do té míry, že se závodní vozy z hlediska jejich morfologie velmi podobaly. Práce designérů se u nich omezila na drobné detaily a barevné pojetí karoserie. 

U vozu Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar inženýři a designéři velmi úzce spolupracovali, aby sblížením stylu a technologií vytvořili soutěžní vozidlo. „Úroveň spolupráce obou týmů byla naprosto bezprecedentní,“ prohlásil Matthias Hossann, šéfdesignér značky Peugeot. „S divizí Peugeot Sport jsme byli v každodenním kontaktu, pracovali jsme opravdu ruku v ruce.“ 

„Pro výchozí studii našeho budoucího závodního vozu jsme nejprve vyhlásili soutěž mezi našimi designéry. Obdrželi jsme velké množství návrhů. Projekt vzbudil obrovské nadšení. Každého z nás hnala touha po tom, aby právě jeho výtvor soutěžil s nejprestižnějšími světovými značkami na nejslavnějších tratích.“ 

„Jakmile byl s pomocí inženýrů divize Peugeot Sport vybrán návrh, pustili jsme se společně do práce. Pro inženýry byl nejdůležitější výkon, u kterého nedovolili žádný kompromis, ale v rámci nových předpisů ponechali designérům maximální volnost, pokud šlo o kreativitu při vývoji designu Hypercaru. Peugeot 9X8 je tak zhmotněním DNA nových předpisů pro vozy kategorie Hypercar (LMH), které stanovilo sdružení Automobile Club de l'Ouest, pořadatel závodu 24 hodin Le Mans, spolu s Mezinárodní automobilovou federací, a zároveň představuje základní rysy vozu Peugeot. Tento speciál se stane milníkem v historii vytrvalostních závodů.” 

Peugeot se v motoristickém sportu angažuje především proto, že je to ohromná laboratoř nápadů a fantastický akcelerátor inovací. Pro všechny zúčastněné profese objevuje automobilový sport nová území, která vyžadují stále originálnější a kreativnější přístup. Hybrid Hypercar 9X8, který je vrcholným dílem designerského studia Peugeot a představuje inspiraci pro budoucí vývoj, odpovídá trendům nastaveným pro vozy této řady, včetně zcela nového modelu Peugeot 308. Právě u vozu Peugeot 9X8 se poprvé objevil nový znak se lví hlavou, představený na začátku roku 2021, který byl poté použitý i na modelu Peugeot 308. 

„Technologie vozu Peugeot 9X8 je zcela dílem divize Peugeot Sport, což bylo třeba zviditelnit i prostřednictvím našeho designu. Aniž by to bylo na úkor výkonu, snažili jsme se dát vozu jedinečný vzhled, ale zachovat přitom myšlenku hladké karoserie, která kontrastuje s velmi geometrickými křivkami vytrvalostních vozů předchozí generace,“ vysvětlil Matthias Hossann. 

Dalším výrazným znakem know-how a designu značky Peugeot je kabina vozu 9X8, která vychází z charakteristického konceptu i-Cockpit značky. Podobně jako u projektu sériového modelu byla designu interiéru věnována stejná péče jako designu exteriéru. Jde o Peugeot, a jak jezdec, tak fanoušci tuto příslušnost ke značce musí bez jakýkoli pochybností a na první pohled vnímat. Celý kokpit vozu PEUGEOT 9X8 byl navíc navržen tak, aby řidiči poskytoval co nejvyšší míru ergonomie a intuitivnosti. 

Laická i odborná veřejnost je zajedno: Peugeot 9X8 představuje radikální zlom oproti předchozím generacím závodních vozů všech značek. Otevírá novou éru. „Peugeot 9X8 je skutečným milníkem v motoristickém sportu,“ prohlásili budoucí jezdci, když ho poprvé spatřili: „Bude existovat doba před a po Peugeotu 9X8 a my budeme šťastní, že jsme toho byli svědky!“ 

„Na stěnách designového studia, kde se Peugeot 9X8 zrodil, jsme vyvěsili tři klíčová slova: ikonický, efektivní, emocionální," uvedl Matthias Hossann. „Celý tým tak mohl tyto pojmy sdílet po celou dobu, bez ohledu na to, jak byl kdo zapojen do jednotlivých fází vývoje. Hlavní důraz jsem kladl na slovo IKONICKÝ, protože jsem chtěl vytvořit vůz, který bude okamžitě rozpoznatelný a zároveň bude znamenat průlom, zásadní generační změnu!“ 

„I když mnoho návrhů bylo v rámci naší interní soutěže velmi kvalitních, rozhodnutí padlo poměrně rychle. Naprosto změnilo principy předchozí generace vytrvalostních vozů. Navržené auto nebylo ani tak závodním speciálem, jako spíše vozem Peugeot. Objektem, který by měl spojovat fanoušky motoristického sportu. Ale nejen to, měl být sportovním vozem, který by teoreticky mohl jezdit stejně dobře na silnicích jako na okruzích.“  

Nejvýraznějším rysem tohoto konceptu, je absence zadního křídla, díky čemuž získal jedinečný tvar. Zadní křídlo se poprvé objevilo ve vytrvalostních závodech v Le Mans v roce 1967 a od té doby se stalo standardem. Od roku 1971, tedy před více než 50 lety, žádný vůz bez zadního spoileru nevyhrál. Inženýři a konstruktéři značky Peugeot se tedy rozhodli jít proti proudu, což svědčí o jejich odvaze a vynalézavosti. Při vývoji vozu Peugeot 9X8 bylo zadní části vozu věnováno velké úsilí. Na původním náčrtu vozu jakoby připraveného ke skoku se objevila mírně zašpičatělá kabina a velmi specifický tvar, který dnes vidíme nad zadním kolem. 

Peugeot již v minulosti v Le Mans zvítězil se dvěma vozy dvou různých generací. V letech 1992 a 1993 to byl Peugeot 905 s benzinovým motorem V10. V roce 2009 se prosadil Peugeot 908 s motorem V12 HDi-FAP. I dnes představuje Peugeot 9X8 začátek nové éry díky použité technologii. „Vytrvalostní závody se opírají o předpisy, které nám umožňují předvést know-how značky Peugeot v oblasti elektrifikovaných pohonných jednotek,“ vysvětlil Olivier Jansonnie, technický ředitel projektu. 

Hybridním pohonem všech kol se Peugeot 9X8 podobá několika modelům řady Peugeot, jako je Peugeot 3008 Hybrid4 nebo Peugeot 508 PSE. Kombinuje vidlicový šestiválec biturbo o výkonu 500 kW (680 k) na zadní nápravě s elektromotorem/generátorem o výkonu 200 kW na přední nápravě. Olivier Jansonnie uvedl: „Peugeot s vozem 9X8 otevírá novou kapitolu v oblasti hybridních sportovních vozů. Výkon je stále více elektrický a ekologicky čistší, aniž by to bylo na úkor konkurenceschopnosti.“ 

„Tuto technologickou a kulturní změnu jsme chtěli podpořit i novým barevným odstínem nazvaným Kryptonite,“ dodal Matthias Hossann. „Představili jsem ho o něco dříve než náš Hypercar Hybrid 9X8, a to na našem novém sériovém modelu, rovněž hybridu, voze 508 PSE (Peugeot Sport Engineering), který kromě barev sdílí s modelem Peugeot 9X8 i řadu technologických prvků. Oba vozy přivedly v rozmezí několika týdnů značku Peugeot do éry vysoce výkonných elektromobilů.“ 

Tým Peugeot Design využil také špičkové technologie. „Ale nejen to,“ vysvětlil Matthias Hossann. „Práce designérů zahrnuje přecházení mezi návrhy a 3D nástroji, díky čemuž je možné využít fáze vizualizace ve virtuální realitě.“ Při vytváření 3D návrhů používají designéři 3D nástroje a CAD (Computer Aided Design). Tato technologie také umožňuje snadné sdílení a výměnu souborů mezi inženýrskými týmy. Jakmile jsou 3D modely hotové, přichází fáze virtuální reality. 

„Okamžik, kdy jsme inženýrskému týmu ukázali kompletní Peugeot 9X8 prostřednictvím headsetu pro virtuální realitu, byl velmi silný. Olivier Jansonnie, technický ředitel, kroužil kolem vozu poměrně dlouho s headsetem na očích. Jeho nadšení bylo rozhodující,“ doplnil Matthias Hossann. 

„V našem týmu Peugeot Design je mnoho fanoušků vytrvalostních závodů, a zejména 24 hodin Le Mans. Protože tam byli jako diváci, vědí, že v noci u trati není příliš výrazných znaků, podle kterých lze vozy rozlišit. Některá auta lze poznat podle zvuku motorů, ale na mnoha místech se vizuální přítomnost omezuje na světelné čáry, které se ztrácejí ve tmě.“ 

„Abychom zajistili, že se Peugeot 9X8 nebude podobat žádnému jinému vozu a že ho každý ve dne i v noci snadno rozpozná, věnovali jsme se při práci na tvaru vozu i světelným prvkům. U světelného podpisu byl jasnou volbou motiv tří drápů, které používáme i na všech našich současných sériových vozech. S umístěním drápů na přední část našeho modelu Hypercar 9X8 jsme neměli problém, ale jejich umístění na zadní část vyžadovalo hodně práce. Tři světelné drápy jsme začlenili do samostatných kompozitních dílů s mezerami pro odvod vzduchu. Nemůžeme se dočkat, až uvidíme jejich účinek na trati.“ 

Potenciál světelného podpisu speciálu Peugeot 9X8 zaujal známou fotografku Agnieszku Doroszewicz, která je autorkou působivé série snímků vozu. „Rozhodla jsem se fotografování rozložit na celý den a protáhnout ho až do pozdních nočních hodin. Na fotografiích se mi tak podařilo dosáhnout dokonalé evokace závodu 24 hodin Le Mans. Denní světlo, umělé osvětlení a prudký jas světlometů se prolínají s mohutným motivem světelných drápů vozu. Samozřejmě, že nejsme v Le Mans, ale podařilo se nám atmosféry legendárního závodu dosáhnout,“ říká Agnieszka Doroszewicz. 

AGNIESZKA

„Short. Black. Strong. Like a decent espresso.” – takto se popisuje fotografka Agnieszka Doroszewicz, která se věnuje designu, architektuře a módě. „Fotografie mi umožnila tyto tři vášně spojit. Jako fotografka jsem se však nikdy nechtěla omezit jen na jednu oblast. Pracovala jsem jak pro časopisy, tak pro módní návrháře, designéry, agentury a firmy, například pro telefonní operátory nebo firmy z elektronického odvětví. Supersporty a závodní auta přibyly téměř náhodou. Automobilová fotografie je naprosto fascinující. Klade se velký důraz na originalitu a je zde neuvěřitelná poptávka po jedinečnosti." Agnieszka, která žije v Hamburku, vystudovala fotografický design na Vysoké škole aplikovaných věd a od roku 2007 pracuje na volné noze. Podílí se na focení i postprodukci. 

„Často jsem byla zvána k práci na Le Mans a dalších 24hodinových závodech, jako jsou Nürburgring v Německu a Spa v Belgii. Le Mans je však historicky nejpřitažlivější a můj absolutně nejoblíbenější závod. Každou buňkou těla cítíte atmosféru, vzrušení, napětí a samozřejmě historii tohoto závodu. Nemůžete jí uniknout. Le Mans je jednou z nejčistších a nejdokonalejších forem automobilových závodů.“ 

„Každé focení přináší vlastní příběhy. U tohoto, s vozem Peugeot 9X8, byla strašná zima, ale nic nemohlo utlumit nadšení Matthiase a jeho týmu pro to, aby byli součástí celého focení. Jejich přítomnost byla velmi motivující, protože jsme ji využili k opravdové diskusi. K tomu je třeba dodat, že celé místo focení bylo naprosto fantastické: kontrast mezi velmi čistou estetikou vozu Peugeot 9X8 a brutalistní architekturou byl působivý. Drsná patina struktury betonu navíc dokonale evokovala svět závodních tratí.“

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.