Ceny PHM neustále rostou, na což reagují i požadavky zákazníků na přestavby LPG, resp. CNG. Podle statistik Ministerstva dopravy ČR bylo loni provedeno celkem 5 109 přestaveb. Číslo udává jak celkový počet montáží, tak i demontáží LPG i CNG systémů
Nových osobních vozidel na zkapalněný ropný plyn (LPG) bylo v Česku loni evidováno celkem 2 259. Meziročně jde o 76 % růst a větší přírůstek zaznamenaly už jen plug-in hybridy (PHEV). Mezi vozy, které lze z pohledu Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovat za „čisté“ byla nejčastěji registrována Dacia Duster s pohonem na LPG. Ve srovnání s rokem 2020 loni přibylo také dodatečných přestaveb benzínových motorů na LPG, jichž bylo uskutečněno asi 4 500.
Podle údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo v roce 2021 registrováno rovných 9 500 nových osobních automobilů, které jsou v kontextu Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovány za „čisté“. Těmi se rozumí vozidla na plyn, elektromobily i hybridy. Největší zastoupení mezi novými auty s alternativním pohonem patří plug-in hybridům. Těch bylo v loňském roce registrováno 3 735, což je meziročně o 89 % více. Pomyslnou druhou příčku si loni udržely elektromobily (BEV), u nichž ale počet nově registrovaných vozů meziročně klesl o 19 %.
Oblastí zájmu NAP ČM jsou rovněž vozidla plynová. „V uplynulých dvou letech se zvyšoval počet registrací LPG vozidel, loňských 2 259 vozů je historicky vůbec nejvíce. Celých 88 procent registrací LPG vozidel si připsala značka Dacia. Opačný, sestupný trend registrací pozorujeme u CNG vozidel, loňských 851 vozů bylo nejméně za osm let, přičemž 78 procent registrací z této skupiny si připsala Škoda,“ popisuje Lukáš Kadula z CDV.
Z hlediska počtu nově registrovaných vozidel loni patřilo autoplynu (LPG) třetí místo za PHEV a BEV. „Nových vozidel na LPG bylo registrováno jen asi o dvě stě kusů méně než elektromobilů. Je ale pravidlem, že větší část vozidel na LPG vzniká až dodatečnými přestavbami benzínových motorů, které však v této statistice nefigurují,“ upozorňuje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Podle statistik Ministerstva dopravy ČR bylo loni provedeno celkem 5 109 přestaveb. Číslo nicméně udává jak celkový počet montáží, tak i demontáží LPG i CNG systémů. „Na základě odhadu našich expertů, kteří se na přestavby vozů na LPG a CNG již tři dekády specializují, lze konstatovat, že počet vozů přestavěných v roce 2021 výhradně na spalování LPG činil přibližně čtyři a půl tisíce. To je meziročně více než desetinový nárůst,“ říká Ivan Indráček a dodává, že i s přestavbami se tak celkový počet „nových“ vozidel na autoplyn loni přiblížil k úrovni 6 800. Automobilů poháněných LPG tak reálně přibylo o 80 % více než plug-in hybridů.
Nejoblíbenější značkou v segmentu alternativních pohonů byla loni Dacia. Podle údajů CDV bylo v roce 2021 nejvíce registrací čistých vozidel evidováno u Dacia Duster (1 243 LPG), následuje Škoda Octavia (433 CNG, 640 PHEV), Škoda Enyaq (738 BEV) a Dacia Sandero (633 LPG).
LPG je dle poslední verze NAP ČM nejrozšířenějším alternativním pohonem na tuzemském trhu a zároveň disponuje největší sítí čerpacích stanic. V Česku funguje necelá tisícovka míst, kde může celkem přibližně 170 000 automobilů na LPG tankovat. Tyto vozy nyní přinášejí úsporu přes 70 000 tun CO2 ročně oproti stavu, kdy by tatáž vozidla spalovala benzín.