Viník dopravní nehody se už z odpovědnosti nevykroutí. Nová auta musí mít od července černou skříňku

Foto: David K.

Všechna nová auta prodávaná v EU musejí mít od července povinně takzvaný zapisovač údajů o nehodě. Cílem je usnadnit vyšetřování havárií. Jak automobilová černá skříňka funguje a kde ji najdete?


Evropská unie od letošního 6. července vyžaduje u nových automobilů, vedle varování na překročení maximální povolené rychlosti nebo přípravy na montáž alkoholtesteru, také zařízení, laicky označované jako černá skříňka. To má sloužit k usnadnění vyšetřování dopravních nehod. „Oficiálně se jmenuje zapisovač údajů o nehodě, anglicky Event Data Recorder. Odtud zkratka EDR, pod kterou se často zařízení skrývá,“ říká Jan Večerník z technického vývoje Škoda Auto.

Jak funguje EDR?

Fyzicky vlastně auta nemusí mít nic nového, zapisovač je jen nová softwarová funkce. K ukládání povinných údajů totiž slouží řídicí jednotka airbagu a její paměť. Do paměti se data zapisují průběžně, ale pokud nedojde k aktivaci zádržných systémů auta (zjednodušeně řečeno airbagů), jsou uložená data neustále dokola přehrávána novými. „V případě nehody uloží systém do zapisovače data za dobu pěti sekund před nárazem a maximálně pěti sekund po něm,“ vysvětluje Večerník. V takovém případě jsou data uložena do paměti permanentně a nelze je jakkoli upravovat, měnit či mazat. „Řídicí jednotce nejde data zpětně podstrčit,“ upozorňuje Jan Večerník.

A co tedy EDR v případě nehody uchovává? „Systém zaznamenává především data týkající se samotného nárazu jako aktivační časy zádržných systémů, stav obsazenosti sedadel, změnu rychlosti apod. Ukládají se ale i další informace jako rychlost vozu před nárazem, jeho zpomalení v podélném a příčném směru, stav akcelerátoru i brzdového pedálu, úhel natočení volantu, informace o stavu ABS a ESP či otáčky motoru,“ vyjmenovává Jan Večerník. Celkem jde o více než tisíc údajů a hodnot, které různé jednotky vozu posílají do řídicí jednotky airbagu.

Data jsou pro řidiče či servis nedostupná

Uložená data mají skutečně jen napomoci při objasňování dopravních nehod. „K datům se nedostane ani uživatel auta, ani servisní technik nebo někdo další neoprávněný,“ vysvětluje Večerník. „Vyčtení dat je možné pouze pomocí speciálního nástroje s příslušnou licencí. Oprávněnou osobou k tomuto úkonu jsou zpravidla policisté nebo soudní znalci,“ dodává Jan Večerník. EDR shromažďuje mimo jiné informace o stavu akcelerátoru i brzdového pedálu.

Data uložená v zapisovači rozhodně neslouží ke sledování chování řidičů. Pro řidiče z ukládání dat neplynou žádné povinnosti nebo důsledky. Zároveň nehrozí, že by někdo mohl po nehodě zkusit data zaměnit tak, aby svalil vinu na řidiče, který nehodu nezavinil.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.