Hysterie ohledně elektromobility se začíná pomalu přesouvat i do ojetin

Foto: David Žídek

Současné společenské tlaky dělají z automobilů s konvenčním pohonem něco zlého a špatného, a podle některých evropských úředníků je prý potřeba je co nejdříve nahradit auty elektrickými. A to i v bazarech


A aby toho nebylo málo, evropským ideálem by prý měla být sdílená auta, která nebudou v soukromém vlastnictví koncového spotřebitele. Až z toho máme pocit, že vlastně vůbec nejde o nějaké emise a ekologii, ale jen a pouze o omezení svobody a právě toho soukromého vlastnictví, které bylo vždycky všem kolektivistům trnem v oku. My jsme si to tady čtyřicet let mohli vyzkoušet a víme, že násilný kolektivismus nefunguje. Ovšem na Západě, ze kterého tyto nové tendence přicházejí, tu zkušenost nemají. 

Ale dost politikaření. Jelikož se automobilky musí novému trendu přizpůsobovat a navíc jsou pro ně štědré státní dotace a pobídky související s elektromobilitou atraktivní, tak taková auta vyrábějí a ta se následně dostávají na trh. Vozy s elektrickým, či alespoň kombinovaným hybridním pohonem, tak začnou logicky plnit i autobazary. A vyvstává tedy otázka - koupit ojetý hybrid či elektromobil nebo ještě "klasické" auto? 

Asi nejlepším příkladem jsou vozy automobilky Toyota, které s hybridním pohonem jezdí už od roku 1997. U nás to byla vždy spíše kuriozita, protože hybridní Toyoty byly vždy poměrně drahé. Ale v současnosti už se ceny hybridních Toyot nijak neliší od cen konvenčních dieselů, které jsou už ale tak složité a tedy i drahé, že už od nich automobilky upouštějí. A bohužel to bude brzy platit i pro benzinové motory, které se rovněž bez složitých emisních systémů neobejdou. Vždyť i dnes už musí některé benzinové motory dostat částicový filtr, aby vůbec splnily emisní normy. 

S tím přicházejí obavy, jak to vlastně bude se spolehlivostí a výhodností provozu takových aut z dlouhodobého hlediska, což kupce na trhu ojetin zajímá. Mnoho lidí si určitě pamatuje na drahé a složité opravy dieselů, jejích vstřikování, částicových filtrů, EGR ventilů a dalších věcí. Bude nás to samé čekat u obyčejných benzinových aut? A co ty hybridy a elektromobily? Kazí se na nich něco? Co ty drahé baterie? Zkusíme na to odpovědět. 

Z dřívější kuriozity se nyní stává poměrně běžná součást nabídky automobilek a to i těch konzervativnějších. Ale nejde jen počítat s náklady na palivo, protože do rovnice musíme dát i další proměnné. Liší se servisní náklady, výhodnost také závisí na stylu jízdy a způsobu používání auta. Už z principu fungování hybridního pohonu, který v naprosté většině případů využívá elektřinu jen jako asistenci spalovacímu motoru, bez kterého se auto stejně neobejde, je takový typ pohonu odkázán především do města, kde opravdu funguje velice efektivně a provozní náklady srazí. 

Zatímco taková Toyota Corolla s hybridním pohonem umí po městě jezdit za 4 litry na 100 km nebo i méně, tak konvenční podobné auto s běžným motorem a automatem pojede tak za 7 až 9 litrů. Naopak třeba na dálnici se to obrátí. Hybrid s sebou vozí těžké baterky a už nepracuje tak účinně, zatímco klasické auto s vhodným zpřevodováním může jezdit o něco úsporněji. 

Z dlouhodobého hlediska bude také rozhodovat spolehlivost a i tady bude strašně záležet nejen na způsobu použití auta, ale také na použité technice. Již zmíněné Toyoty využívají velice spolehlivý systém s elektricky asistovanou planetovou převodovkou, což jako bezporuchové řešení můžeme doporučit (i diskutovaná trakční baterie za cca 40 000 Kč vydrží v autě přes 300 000 km). Pokud vůz dostává pravidelný servis, tak vydrží opravdu dlouho, klidně milion kilometrů. 

Neplatí to ale napříč všemi automobilkami a spíše bychom to mohli zobecnit tak, že pokud je použit jednoduchý zážehový motor bez přeplňování a s nepřímým vstřikováním, bude to vždy spolehlivější a servisně levnější řešení než nějaký složitý diesel či downsizovaný motor s přeplňováním. Rozhodovat bude i právě použitá převodovka. Některé hybridy se stále spoléhají na servisně náročné dvouspojkové či robotizované převodovky, u kterých se pozdější nutné investice do oprav nikdy vyloučit nedají. 

Ohledně spolehlivosti jednotlivých modelů a technických řešení je potřeba shánět informace, číst testy ojetých aut a ptát se odborníků a v servisu. A pak je také potřeba si dobře promyslet, jak a kde budete auto používat. Kdo toho najezdí opravdu hodně, třeba 30 000 km za rok nebo i více spíše mimo město a hlavně po dálnicích, asi stále dá přednost klasickému autu, nejspíše s dieselem. Pro takové použití je tento motor ideální. Naopak pro výhradně městské přibližování a krátké trasy už ten hybrid začíná dávat smysl.

Tam je pak na místě položit si otázku, jestli už by nestálo za to zkusit 100% elektromobil, ale to má také svá omezení. Potřebujete vlastní nabíjení, a navíc - takové auto je pak odkázané do role druhého vozu v rodině. Ale třeba pro manželku jen na nákupy a krátké trasy do 100 km denně může třeba Nissan Leaf, první velkosériový elektromobil nyní dostupný za ojetinových 300 až 400 000 kč, opravdu dávat velký smysl. 

Domníváme se, že zmíněné hybridy jsou spíše zajímavým mezistupněm, který opravdu zvýší účinnost celého auta a v převážně městském režimu sníží spotřebu paliva o poměrně znatelná čísla. Ve srovnání s čistými elektromobily mají každopádně hybridy obrovskou výhodu a to je nezávislost na nabíjecí infrastruktuře, takže je lze bez omezení používat i v rodinnách, které nabíjení nemají jak řešit (třeba na sídlišti) a které uživí či využijí jen jedno auto. 

Ovšem pro nízkopříjmové skupiny a ty, kteří nechtějí dávat za auto moc peněz, není na trhu jiné řešení než klasické auto. Nejlevnější hybridy stále stojí přes 200 tisíc Kč, elektromobily dvoj- až trojnásobek. Takže pokud máte na auto třeba jen 100 000 Kč, nic nevymýšlejte a poriďte si nějaké obyčejné spolehlivé auto s jednoduchou technikou. Dokud vám ho nezakážou, budete mít čím jezdit.

A jak to vidíte vy? Ojeté auto se spalovacím motorem nebo elektrifikované? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.