Nedůstojné divadlo u Jílkové v televizi. Fakta, ale také osobní urážky a dezinformace při debatě o elektromobilech


Kdo, proč a jakým způsobem se nás snaží ovlivnit? Fakta, ale také demagogie, překrucování a dezinformace. To vše zaznělo ve čtvrteční televizní debatě na České televizi na téma elektromobility.


Téma elektromobility je v mediálním prostoru čím dál tím aktuálnější. Nejen kvůli cenám elektromobilů a nedostatečné dobíjecí infrastruktuře v Česku, ale také kvůli roku 2035, kdy má v Evropě začít platit zákaz prodeje vozidel, která produkují emise. Od tohoto data se tak budou moci prodávat v podstatě pouze vozidla s elektrifikovaným pohonem. Jenže cena těchto aut je ve většině případů pro běžnou českou rodinu nedostupná. Pořad „Máte slovo“, odvysílaný ve čtvrtek 2. března, byl věnován právě tématu elektromobility.

Mně tady vadí ta jednostranná monopolizující tendence, která zvýhodňuje elektromobilitu
Alexandr Vondra v pořadu „Máte slovo“

Ve studiu byl přítomen například europoslanec Mikuláš Pexa, europoslanec Alexandr Vondra, Miroslav Timura, jezdec ecorally a také Lukáš Hataš, výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR. A právě ten se postaral ve studiu asi o největší rozruch. Dokonce takový, že ho moderátorka Jílková musela několikrát požádat, aby trochu mírnil svoji „bojovnost“. Pan Milan Smutný, bývalý mluvčí ŠKODA Auto, ho dokonce v diskuzi označil za lobbistu značky Tesla. „Lžete“, reagoval Hataš. Na twitterovém účtu @HatasLukas se následně v pátek odpoledne objevila fotografie oponentů pana Hataše s tímto textem: „Zajímavá partička placená z rusských peněz a dokonce se tím i veřejně chlubí. Největší zájem na udržení spalovacích motorů v chodu má Putler, takže obvyklý scénář: lži, manipulace a zastrašování“.

Elektromobil je vždycky levnější než srovnatelné spalovací auto, protože jeden kilometr s elektromobilem nemáte problém ujet pod jednu korunu
Lukáš Hataš v pořadu „Máte slovo“

Diskuze ve studiu byla skutečně spíše konfrontační, než jakkoliv edukativní a zaznělo v ní i mnoho výroků, které, dle našeho názoru, hraničily spíše s dezinformacemi, polopravdami, ale také s vyslovenými nepravdami. Na některé z takových výroků jsme se proto podívali podrobněji.

Jedním z témat diskuze byla vysoká cena elektromobilů. Jenže na námitku jednoho z respondentů, že cena elektromobilů začíná na ceně jeden milión korun, reagoval p. Miroslav Timura, jezdec ecorally, následujícím sdělením: „Nejmenovaná značka prodává na českém trhu auto (elektrické, pozn. redakce) za 450 tisíc. Je to dostupné auto pro každou rodinu. Je to auto na dostupném trhu, je to pro rodinu. Je to Renault a můžete si ho koupit v Malešicích“.

Cena 450 tisíc korun za rodinný elektromobil nás skutečně velice překvapila a proto jsme zkusili toto tvrzení ověřit. Na webu automobilky Renault jsme však zjistili, že v oficiální distribuci značky Renault na českém trhu žádný takový automobil neexistuje. Nejlevnější elektrický Renault na českém trhu je aktuálně Renault ZOE za cenu od 1.027.000,-Kč. Na českém trhu se přesto elektromobil v ceně cca půl miliónu nabízí. Je to Dacia Spring, která se v užitkové variantě Cargo prodává od ceny 538.400,-Kč včetně DPH, resp. 444.900,-Kč bez DPH. Pro osobní použití je pak k dispozici verze Extreme s cenou od 576.400,-Kč. Pan Timura měl tedy pravděpodobně na mysli tento vůz. Jestliže ovšem mluvil o tom, že to je vůz pro rodiny, neměl uvádět cenu užitkové verze, navíc bez DPH. Tu si rodina neodečte. V tomto smyslu tedy, dle našeho zjištění, nebylo sdělení pana Timury korektní.

Další sdělení, které jsme se rozhodli ověřit, byl tento výrok pana Hataše: „Pokud pojedete autem, který stojí ten milion korun, co říkáte vy, tak budete nabíjet 14 minut na 300 kilometrů“.

Lze skutečně běžně dobíjet elektromobil rychlostí cca „1300 km za hodinu“? Ano, například u vozidel značky Tesla, nebo třeba Porsche Taycan, lze skutečně u rychlonabíjecích stanic nabít vozidlo přibližně v parametrech uvedených panem Hatašem. Ovšem je třeba také zmínit, že drtivá většina dobíjecích stanic v ČR takto rychlé dobíjení zatím nenabízí, a že velká část elektromobilů ho ani neumožňuje. Navíc například cena modelu Porsche Taycan začíná na částce od 2.276.262,- Kč. Vozy v ceně kolem jednoho milionu korun, například domácí Škodu Enyaq, lze u modelu s novým SW dobít z cca 10 % na 80 % za přibližně 35 minut. Přepočteno na kilometry to tedy znamená, že u Enyaqu si za uvedených 14 minut „dobijete“ dojezd o cca 100 – 120 km. Argument pana Hataše byl tedy v tomto kontextu, dle našeho zjištění, zavádějící.

Dalším aspektem rychlonabíjení je kromě jeho dostupnosti také jeho cena. Podívali jsme se proto na další výrok pana Hataše, který v diskuzi zazněl: „Elektromobil je vždycky levnější než srovnatelné spalovací auto, protože jeden kilometr s elektromobilem nemáte problém ujet pod jednu korunu“. I tento výrok jsme se tedy rozhodli ověřit. Tím spíše když na něj Milan Smutný reagoval ve studiu slovy: „Tohle je tak bezuzdné lhaní. Neuvěřitelné…“.

Podle našeho zjištění, aby měl elektromobil náklad na jeden kilometr jízdy nižší než jednu korunu, by takové vozidlo muselo mít spotřebu maximálně 10 kWh. Při našem výpočtu jsme vycházeli z ceníkových cen jednotlivých energetických společností, kdy i po zastropování vyjde finální cena za 1 kWh, tedy včetně distribučních a dalších poplatků, na cca 10,- korun (zdroj: ČEZ). Ani u jedné automobilové značky, která nabízí elektromobily, jsme však rodinný vůz se spotřebou (dle WLTP) 10 kWh a nižší nenašli. Ano, jistě se dá za určitých podmínek takové spotřeby s některými vozy dosáhnout, třeba v nějaké ecorally, ale rozhodně to nelze považovat za běžnou realitu. I tento výrok pana Hataše tedy považujeme za zavádějící. Bez možnosti dobíjet doma z fotovoltaiky je totiž podle nás zcela nemožné dostat se u rodinného elektromobilu s cenou za kilometr pod jednu korunu.

A snad ještě na závěr poznamenáme, že kombinaci obou výše uvedených výroků pana Hataše, tedy že vůz lze dobít rychlostí „300km za 14 minut“ a že „jeden kilometr s elektromobilem nemáte problém ujet pod jednu korunu“, jsme ani neověřovali. Z logiky věci a z výše uvedeného vyplývá, že to možné není. Například na rychlonabíjecích stanicích Ionity, kde lze dobíjet zmíněnou rychlostí „300 km za 14 minut“, stojí 1 kWh, bez jakéhokoliv zvýhodnění a předplatného, 21,-Kč (tarif Ionity Direct). Tedy i při spotřebě 10 kWh by cena za kilometr byla dvě koruny.

Co z televizní debaty vyplynulo? Vlastně snad jen to, že elektromobilita je asi nevyhnutelná. Podle nás bychom k ní ale měli směřovat přirozenou cestou. Nikoliv cestou nařízení, zákazů a zvýhodňujících dotací. A už vůbec ne cestou dezinformací a polopravd.

Jaký názor na elektromobilitu máte vy? Napište nám do diskuze.

Slovo autora na závěr: Každý může mít v naší zemi jakýkoliv názor na cokoliv. Naštěstí. Jsem starší ročník, a tak si, na rozdíl od pana Hataše, velmi dobře pamatuji, jaké to bylo, když jsme tuhle výsadu neměli. Měli bychom si proto této demokratické možnosti vážit a bránit ji. Měli bychom oponentní názor druhé strany přijímat s respektem, nikoliv s despektem a dehonestujícími komentáři na sociálních sítích. Schopnost respektovat názor oponenta je totiž jeden ze základních atributů skutečně vyspělé demokratické společnosti.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.