Ojetá Škoda Octavia (2018) 1,8 TSI 132 kW - trochu hladová, ale jinak skvělá

Foto: Martin Filipi

V dnešní elektrifikované a downsizové době může možná tohle auto působit už trochu nepatřičně, přesto ho však lze rozhodně doporučit. Benzín s výkonem 180 koní a manuální převodovka. Tuhle kombinaci si zamilujete.


Škodu Octavii není nutné představovat a pro motoristického novináře je vlastně i strašně těžké o ní něco objevného napsat. Je to dlouhodobě nejprodávanější automobil v České republice. Takže při výběru jde spíše o to, jaký vybrat motor, výbavu, barvu a rozmyslet si, jak auto budete využívat. Tentokrát jsme se podívali na Octavii z roku 2018, která měla pod kapotou benzínový motor 1,8 TSI a manuální převodovku. Kdo má rád svižnou jízdu a nevadí mu ani v této době, kdy litr benzínu stojí skoro 50 korun, průměrná spotřeba kolem 8 litrů, ten by mohl být spokojen.

Pozor na karbonování motoru se staršími verzemi motoru 1,8 TSI. Velmi často se totiž na sekundární trh dostávají právě vozy, kde je motor už zralý na zásadní opravu. Písty, turbo, vačky, ventily... Taková oprava pak může přijít i na 70 tisíc korun
Martin Foltýn; CarTrax

Pohled na auto ale začneme tentokrát trochu jinak - podíváme se hned v úvodu na výbavu a interiér. Měli jsme k dispozici variantu Style, která se nachází hned pod „prémiovkou“ L&K. Musím říci, že když pominu designové prvky, jako třeba chromovou lištu pod předními světly,  „luxusněji“ vypadající interiér, nebo pozměněná zadní světla, tak mě v interiéru nejvíc zaujala parkovací kamera. Ta je s ohledem na bezpečnost jednoduše fantastická. Pokud totiž zařadíte zpátečku, můžete si zvolit jednu ze čtyř možností, jaký obraz vám „pošle“ na displej. Ať už se se jedná o klasický pohled dozadu, nebo pohled pro podélné parkování, vše s perfektním rozlišením. Ale ta nejlepší funkce je podle mě ta, která vám pomůže s vyparkováním, když stojíte svisle čelem k chodníku a vedle vás je třeba dodávka a na druhé straně BMW X6 s černými skly. Tak totiž nevidíte při couvání vůbec nic. Kamera ale zafunguje jako takové rybí oko a ukáže vám obraz na obě strany. Tuhle funkci jsem využíval každý den a je opravdu návyková. Najednou je totiž to stresující vyjíždění do neznáma úplně někde jinde.

Navykový je ale celý infotainment, kde si můžete zkontrolovat tlak pneumatik, měnit styly jízdy, nebo si přizpůsobit osvětlení vozu třeba na fialovou. Rozlišení displeje je skvělé, odezva na dotyk taky, z mobilu přehrajete skladby ze Spotify, co víc si přát…

Když se přesunu k celkovému vzhledu, tak ten asi není nutné nějak zvlášť rozebírat. Jedná se o klasickou Oktávku po faceliftu, tzn. o rodinné/manažerské auto s velkým kufrem na cestování a skvělým komfortem pro řidiče. Co je ale podle mého názoru nutné rozebrat je motor. A to konkrétně 1.8 TSI s výkonem 132 kW a manuální převodovkou. Motor je to skvělý, ale jeho volbu si pečlivě zvažte, abyste nebyli po pár tisících kilometrech překvapeni. Výkon motoru je dostačující k opravdu svižné jízdě, nemá nijak výrazný turboefkt, ale… Slabinou motoru je spotřeba. I když, "slabina". Záleží, jak se to na to budete dívat… V různých testech na tohle konkrétní auto jsem si totiž přečetl, že se jedná o opravdu úsporný kousek, který dokáže jet za 6 litrů na 100 km. No, takhle, pokud se vaše maximální rychlost nepřehoupne přes 90 km/h, tak tuto spotřebu určitě docílíte, ale s tak výkonným autem určitě nechcete jezdit devadesátkou. Pokud tedy máte rádi svižnější  jízdu, na 6 litrů se nedostanete ani omylem. Po týdnu testování jsme se dostali na 8.6 litru na 100 km. Naše jízdy byly z pravidla po dálnici (na dva dny jsme se dostali i na ty německé) a poté klasické jízdy centrem Prahy. Musím říct, že jsem se docela na těch avizovaných 6 litrů, které byly zmíněny v různých testech těšil, ale nepřekvapilo mě, že jsem se k nim ani nepřiblížil. Takže, není to výtka, ale konstatování a upozornění. S benzínovým motorem o výkonu 180 koní se za 6 litrů jezdit dá, ale takovým způsobem, že by ho zvládl i motor 1.0 TSI s výkonem 85kW.

Kdo tedy vyráží na delší dálniční cesty, měl by možná zvážit investici do dieselové varianty, se kterou za těch šest litrů pojedete, i když to bude v Německu „švihat“ 170km/h. Ale pozor, při nákupu ojeté "oktávky" se starší generací motoru určitě doporučujeme jeho odbornou kontrolu. "Starší "jednaosmičky" totiž trpí zvýšenou náchylností ke karbonování, tím spíše, když původní majitel motor jen tak "šolichal" a přetahoval výměny oleje," varuje Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na datové a fyzické prověrky ojetých vozidel.

Ojetá Škoda Octavia (2018) 1,8 TSI 132 kW - trochu hladová, ale jinak skvělá

Martin Filipi

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.