Testy ojetých aut, recenze nových aut

Velký test ojetého BMW 525d (E60) – najít hezké a udržované auto dá dost práce

22.06.2020 David Žídek
Foto: favcars.com

Komfort 8 / 10

Prostornost 8 / 10

Testovaná motorizace 8 / 10

Kvalita zpracování 8 / 10

Ceny oprav 6 / 10

Ceny ojetin na trhu 7 / 10


Hodnocení redakce7.50

Uživatelská hodnocení-


Najít v českých autobazarech opravdu pěkné BMW 525d (E60) dá opravdu hodně práce. Ačkoli je totiž BMW řady 5 E60 robustní a kvalitní auto, už od nájezdu 150 tisíc kilometrů je potřeba dát si velký pozor především na opotřebení brzd a podvozku. Častou závadou jsou totiž opotřebované stabilizační tyčky, čepy a ramena. Navíc ani tomuto modelu se nevyhnuly svolávací akce . V srpnu 2011 byla vyhlášena akce na vozy BMW včetně této pětky, které byly vyrobeny v letech 2008 a 2009 kvůli vyhřívání palivového filtru. Hrozilo, že se filtr přehřeje a dojde k požáru. Osmiválcové modely se pak potýkaly s problémem brzdového posilovače, což BMW řešilo v rámci záruky nebo i po záruce


Foto: favcars.comMnoho lidí určitě při výběru dalšího auta dospělo do stádia, zda by nebylo lepší zapomenout na sice levné, ale slabé, malé a chudě vybavené auto, nebo si za ty peníze vzít sice ojetinu, ale za to prémiovou, silnou a dobře vybavenou. Nechme teď stranou stigma, které na majitele vozů BMW hází plebs a média. "Pirát v černém luxusním BMW" je pouze mediální klišé, jak upoutat pozornost a donutit lidi klikat na stupidní bulvární článek. Blbce ostatně potkáte za volantem jakéhokoli auta. Důležité je, že BMW řady 5 generace E60 začíná být po prvotním chladném přijetí velmi atraktivní ojetinou a pokud dobře vybíráte, můžete mít naprosto bezvadné auto, které vám bude bez problému sloužit další roky. Navíc počáteční propad ceny nového auta zaplatil už někdo jiný, vám teď cena tohoto pěkného BMW bude klesat mnohem pomaleji. Musíte ale myslet na to, že je to pořád prémiové BMW, které nové stálo hodně přes milion. A tomu bude odpovídat i cena servisní práce. Naštěstí ji ale nebudete potřebovat tak často.

Foto: favcars.comBMW řady 5 generace E60 přišlo na trh na začátku roku 2003, kdy nahradilo velice oblíbenou řadu E39. Ta ve své době patřila na absolutní vrchol. Ostatně, už v testu ojetého BMW 535i E39 jsme si ukázali, že tahle pětka je skutečně skvělá, i když už trochu stárne. Novinka přišla s trochu kontroverzním designem, jenže jak čas ukazuje, auto vůbec nestárne a pořád působí moderně a aktuálně. Při tom už je mu více než deset let... To samé se dá řici o interiéru, který je pořád pěkný a u udržovaných aut stále působí jako nový. Samozřejmě záleží na tom, jak se o auto předchozí majitel staral, ale obecně jsou interiéry pětek trvanlivé, kvalitní a odolné. Teprve po nějakých 300 000 km se začíná projevovat stárnutí na vzhledu materiálů, prosezení sedaček a ošoupání potahů. Není tedy divu, že i tahle pětka patří k autům, která se lidé pokoušejí stáčet, protože dobře maskují své stáří. Takže pozor na původ vozu a jeho historii. Nejsou výjimkou vozy, zejména turbodiesely, které najezdily 50 000 km za rok.



Foto: favcars.comObecně lze model E60 označit za vůz, který polarizoval fanoušky značky, ale zároveň přinesl mnoho inovací. Zprvu opovrhovaný design stárne pomaleji, tím pádem vůz oslovuje klientelu, která nepatří mezi ortodoxní vyznavače kultu BMW. V BMW řady 5 E60 se objevilo plno novinek. Vůz dostal trochu kontroverzní palubní systém iDrive, který sice zjednodušil palubku (není tu miliarda tlačítek) a sdružil ovládání do jednoho systému, ovšem ne každému logika funkce sedne. Je potřeba se s tím naučit pracovat a zvyknout si na to. Zajímavostí je třeba příplatkový head-up displej, adaptivní podvozek, elektrické kožené sedačky s vyhříváním a ventilací, hlasové ovládání, noční vidění, adaptivní tempomat a spoustu dalšího. Ne všechna auta tyto prvky výbavy mají, nicméně je to zajímavé zpestření. Navíc prý fungují dobře a spolehlivě, snad krom hlasového ovládání, které obstojně rozpoznává jen němčinu a angličtinu a nefunguje moc intuitivně. Připravte se také na to, že pokud kupujete auto s navigací, u BMW budou chtít docela dost peněz za aktualizaci map a softwaru. Zeptejte se také, zda je možné nahrát do auta češtinu, pokud máte s cizím jazykem problémy. V září 2007 vůz prodělal facelift a další drobné modernizace se ho dotkly ještě před koncem výroby v roce 2011. Pohonné jednotky se modernizovaly kontinuálně behem celého životního cyklu.

Svolávací akce

Foto: favcars.comNicméně ani tomuto BMW se nevyhnuly některé svolávací akce. V srpnu 2011 byla vyhlášena akce na vozy BMW včetně této pětky, které byly vyrobeny v letech 2008 a 2009 kvůli vyhřívání palivového filtru. Hrozilo, že se filtr přehřeje a dojde k požáru. V Americe ještě byla vyhlášena svolávací akce kvůli zadním světlům, ale to se evropských aut netýkalo. Osmiválcové modely se pak potýkaly s problémem brzdového posilovače, což BMW řešilo v rámci záruky nebo i po záruce. Sice nebyla vyhlášena velká oficiální svolávací akce, nicméně majitelé byli na tento problém upozorněni, nebo to BMW řešilo v rámci záručního servisu zdarma. Menší servisní akce se týkaly i airbagů, vyhřívání sedaček, spojek či stabilizačního systému. Stabilizace měla občas problémy s vyhodnocením tzv. losího testu, takže BMW provádělo modifikaci softwaru. Zeptejte se u BMW, zda vaše auto spadalo do nějaké svolávací akce a práce na něm byly provedeny. Postačí vám VIN kód auta.

Nejčastější problémy a závady

Foto: favcars.comAčkoli je v základu BMW řady 5 E60 robustní, bytelné a kvalitní auto, je potřeba si dávat pozor na několik důležitých věcí. Pamatujte především na to, že je tohle auto pravidelně používáno, jezdí se s ním často rychle a řidiči na něj kladou mnohem větší nároky než na kdejaký malý městský hatchback. S tím souvisí především opotřebení brzd a podvozku. Pětkové BMW totiž dostalo nepříliš dobře hodnocené pneumatiky typu runflat, které sice zaručují vyšší bezpečnost v případě náhlého defektu, ale výrazně zhoršují jízdní komfort. Auto se pak pořád nervózně klepe na drobných nerovnostech, kola jsou těžká a padají do každé díry a zejména na nízkoprofilových runflatech se podvozek velmi rychle vytluče. Častou závadou jsou opotřebované stabilizační tyčky, čepy a ramena. Projevuje se to u většiny aut s nájezdem kolem 150 000 km, po této porci odejdou i některá ložiska kol, ozývají se hučením. Pozor, tahle pětka ale vytluče podvozek klidně už po 50 000 km. Pokud chcete mít klid, investujte do nového sériového podvozku a obujte obyčejné pneumatiky. Pak jen stačí vozit nouzovou sadu na opravu. Majitelé runflatů také hlásí větší hluk od gum a časté úniky vzduchu.

Foto: favcars.comNejvětším úskalím pětkového BMW, zejména toho z prvních let výroby, byly problémy s palivovým systémem a čerpadlem. Nejvíce se to týkalo šestiválce N54 v modelu 535i s přeplňováním. Špatné je, že nový systém, který BMW začalo montovat později, není s prvním řešením kompatibilní a to se musí celé velmi nákladně vyměnit. U prvních aut se také objevovaly problémy s těsněním kolem oken a se střešním oknem. V extrémním případě se tudy dostala do auta i voda. Dá se to ale poměrně snadno řešit, takže žádný strach. V případě kombíků se objevuje i problém s dovíráním pátých dveří a zadním oknem. Můžou tu být praskliny a také zpuchřelé těsnění. Týká se to především velmi ojetých aut. Velmi ojetý kombík bude mít pravděpodobně unavenou zadní nápravu a tlumiče. Pozor! Kombíky mají automatické vyrovnání výšky podvozku, tak zjistěte, jestli to dobře funguje. Co se elektroniky týče, může pozlobit systém iDrive. Ten u aut do roku výroby 2005 špatně a pomalu fungoval v mrazech. U prvního roku výroby se také projevují pazvuky v interiéru, pokud teplota venku klesne pod nulu. Jestli chcete mít jistotu, hledejte auto vyrobené od roku 2005 dál.

Nejlepší motory

Atmosférické řadové benzínové šestiválce jsou poměrně spolehlivé, ale u nás moc vyhledávané nejsou. Kupující se bojí spotřeby paliva, přitom i s takovým BMW 530i se dá celkem spolehlivě jezdit za devět litrů na 100 km. Navíc má motor krásný zvuk a lineární průběh výkonu. Osmiválce jsou ve statistikách hodnoceny hůře, ale to spíše proto, že osmiválcové modely bývají plně vybaveny a často se v nich něco pokazí. Samotné motory jsou dobré, pokud se o ně majitel stará. Dvakrát přeplňovaný motor v BMW 535i může majitele zle potrápit. Smlsne si na oleji, takže pozor na jeho stav. Doporučují se velmi časté výměny, nejlépe každých 15 000 km. Kdo mění olej po 30 000 km, jak doporučoval výrobce, koleduje si o problém. Jednotka trpí hlavně na zanášení karbonovými usazeninami z nekvalitního paliva. V turbodmychadlech se také zapéká olej a zlobí vstřikování. Pokud chcete tento jinak silný benzínový motor, nechte ho řádně prověřit. Nebude to levné, ale vyplatí se to.

Foto: favcars.comTurbodiesely jsou jasnou volbou, pokud chcete jezdit delší trasy. Třílitrové řadové šestiválce mají nejen příjemný zvuk, ale i velmi solidní dynamiku, rozumnou spotřebu a slušnou spolehlivost. Motory a převodovky jsou velmi trvanlivé, jenom pozor na filtry pevných částic, pokud je auto má, a také na kvalitu nafty. Motor rovněž vyžaduje postupné zahřívání a dochlazování, pokud s autem jezdíte svižně. BMW řady 5 nemá teploměr vody nebo oleje, takže jezděte spíše podle citu. Studený motor potřebuje zhruba patnáct minut, než se prohřeje na provozní teplotu. Turbodiesely sice nemívají velkou spotřebu oleje, ale pohlídejte si to, stejně tak časté výměny. Je to investice do budoucna a počítejte s tím, že hodně ojetý motor prostě bude potřebovat větší péči. Nicméně auto nesmí kouřit, motory musí klidně běžet bez cukání a nárůst výkonu musí být plynulý z nízkých otáček. Pískající turbo svědčí o jeho posledním tažení, než zemře. Pozot na čiptuning. Kdo auto nechal načipovat, od takového vozu rychle pryč. Hrozí propálení pístu, prasklá hlava válce a doslova zapečené turbodmychadlo. Odnést to může i jinak spolehlivá a trvanlivá převodovka. Oprava motoru a repase pak může vyjít i na sto tisíc korun. Co se čtyřválcového turbodieselu v BMW 520d týče, ten uspokojí skutečně jen rozvážné řidiče. Ve většině aut tento motor bude unavený a navíc není příliš spolehlivý. Do pětky prostě patří minimálně šestiválec.

Testovaný turbodiesel 3,0 l v modelu 525d (BMW nabízelo před faceliftem verzi 525d s objemem 2,5 l) je podladěná verze motoru 530d. Disponuje sice nižším výkonem, ale pořád poskytuje vozu velmi dobrou dynamiku při spotřebě kolem sedmi litrů nafty. Při opatrné jízdě mimo město se dá s vozem pohodlně jezdit za šest litrů nebo ještě méně. Z vlastní zkušenosti mohu motor 525d doporučit snad víc než papírově silnější 530d. V běžném provozu je rozdíl sotva znatelný. Slabší jednotka má mnohem plynulejší nástup výkonu, netrpí na takový turboefekt a nesvádí řidiče k agresivní jízdě. Lidé s ní obecně jezdí opatrně, takže by motor nemusel tolik trpět. Je to auto na pohodu, prostě ideální dopravní prostředek. Motor ve verzi 535d je velmi zajímavý z hlediska dynamiky, ale protože si ho plno lidí kupovalo jako náhražku vrcholné verze M5, na kterou prostě neměli odvahu, bude podle toho stav motoru vypadat. Tohle není sporťák, takže jestli chcete mít klid, verzi 535d raději nekupujte. Za to riziko vám to nestojí. To už si radši kupte benzínový osmiválec v 545i nebo 550i, který je velmi rychlý a přitom relativně efektivní. Umí jezdit za dvanáct litrů nebo i méně, pokud se snažíte. Vrcholná verze BMW M5 s pětilitrovým desetiválcem o výkonu až 507 koní je šílenost, která osloví jen skutečného fajnšmekra s neomezeným rozpočtem. Motor je velmi spolehlivý, pozor jenom na stav oleje, na podezřelou kouřivost a také na převodovku SMG, jejíž repase může vyjít hodně draho. U empětky také mohl odejít zadní elektronický samosvorný diferenciál. Zajímavé ale je, že tohle auto dnes koupíte i za 600 000 korun a přitom nové stálo přes tři miliony. BMW M5 bude mít také méně najeto.

Celkové hodnocení

BMW řady 5 E60 je velmi atraktivní ojetina, která dokáže majiteli přinášet radost. S autem se jezdí příjemně a na to, jak je pětka velká a praktická, nepůsobí neohrabaně. Jenom je potřeba velmi pečlivě vybírat. Snažte se najít auto, které má za sebou jasnou historii a opatrného majitele. Větší porce kilometrů nemusí vadit, pokud se o auto někdo opravdu staral a pravidelně měnil olej i spotřební díly. Vyhněte se vozům po tuningu a hlavně čiptuningu, nedoporučuji ani auta na sportovním podvozku a nízkoprofilových kolech. Nelíbí se mi ani nečitelné adaptivní řízení. Za sebe mohu doporučit právě slabší třílitrový turbodiesel v modelu 525d s pohonem zadních kol nebo některý s atmosférických benzínových šestiválců rovněž ve verzi s pohonem zadku, pokud toho najezdíte relativně málo, nebo nechcete diesel z pochopitelných důvodů. Také pozor na stav manuální převodovky a rozvodovky, pokud kupujete čtyřkolku xDrive. Jestli chcete něco rychlého, verze 550i je velké lákadlo a taková skoro juniorská M5.

Velký test ojetého BMW 525d (E60) – najít hezké a udržované auto dá dost práce

favcars.com

Další články