Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST OJETÝ HYUNDAI i30 DRUHÉ GENERACE (GD) – AKTUÁLNĚ JEDNA Z NEJLEPŠÍCH OJETIN NA TRHU

09.09.2019 David Žídek

Komfort-

Prostornost-

Testovaná motorizace-

Kvalita zpracování-

Ceny oprav-

Ceny ojetin na trhu-


Hodnocení redakce-

Uživatelská hodnocení-

Na českém trhu má Hyundai i30 trochu zvláštní postavení, protože je to vlastně domácí auto. Vyrábí se ve slezských Nošovicích. Druhá generace oblíbeného hatchbacku a kombi přišla na trh v říjnu 2011 a v lednu 2017 ji nahradila generace třetí. Jedná se o typického zástupce segmentu C, kam patří Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Ford Focus, Renault Mégane a další.


S prakticky totožnou technikou a na stejné platformě se vyrábí ještě vůz Kia Ceed. I30 a Ceed sdílí motory, převodovky a liší se vlastně jen karoserií. Drobných rozdílů v nastavení podvozku a řízení si běžný uživatel pravděpodobně ani nevšimne. Ačkoli se model i30 prodával i jako třídveřový hatchback, na našem trhu na něj téměř nenarazíte. Nejpočetněji jsou zastoupené praktické kombíky, které plní zhruba dvě třetiny nabídek. Třetina pak připadá na klasický pětidveřový hatchback. Většina ojetých i30 má pod kapotou benzinový motor, ale dieselů není málo a lákají především v karoserii kombi. Ačkoli i30 ve vnitřním prostoru zaostává za tradiční Octavií, je to stále dostatečně velké a prostorné auto, aby mohlo figurovat jako plnohodnotný rodinný vůz pro čtyřčlennou rodinu. 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: TEST OJETÝ HYUNDAI SANTA FE

Nabídka motorizací není vyloženě chudá, ale zpočátku se mohlo zdát, že vypuštění dvoulitrového turbodieselu z nabídky byla chyba. Ovšem silnější provedení vznětového motoru 1.6 CRDI bohatě absenci dvoulitrového dieselu zastoupilo a dodnes se jedná o nejen velmi žádaný, ale především hlavně opravdu povedený a spolehlivý diesel. Vlastně bychom naftovou šestnáctistovku koncernu Hyundai, která se dostala do několika modelů, mohli považovat za jeden z nejlepších dieselů na trhu ojetin. Pro menší motor 1.4 CRDI platí prakticky to samé, ale jednotka 1,6 l má přeci jen výraznější dynamickou převahu. Nejen, že je to uživatelsky příjemný motor s dobrým poměrem dynamiky a spotřeby paliva (dlouhodobě lze jezdit kolem pěti litrů na 100 km), ale tento motor netrápí nějaké sériově se opakující závady. Pevný setrvačník je věčný, s regenerací filtru pevných částic nebývají problémy ani po 300 000 km a vstřikovače jsou odolné. Sporadické poruchy turbodmychadel jsou pak spíše důsledkem nevybíravého zacházení některých řidičů než systémovým problémem. 

Hodně se stav aut odvíjí od způsobu používání, ale ani velmi vytěžované firemní kusy nejeví zpravidla nadměrné známky opotřebení. Motoru stačí jen kvalitní nafta, rozumné zacházení za studena a dodržování servisních intervalů. Pak má potenciál najezdit mnoho set tisíc kilometrů. Slabším článkem snad může být jen životnost převodovky, ale ono také hodně záleží na uživateli, jak moc horlivý na mechanickou skříň je. Do března 2015 byl v nabídce k dieselu spolehlivý automat s hydrodynamickým měničem, od dubna 2015 se prodává dvouspojková skříň. Ta je sice výrazně spolehlivější než malé sedmistupňové DSG koncernu Volkswagen (známé také ze škodovek), ale v ojetině bude klasický automat s měničem točivého momentu vždycky servisně méně náročné řešení. Automat mohl mít ze zážehových motorizací volitelně jen motor 1,6 litru. 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST NOVÉHO VOZU HYUNDAI i30

Ani u benzinových motorů není potřeba mít velký strach, pokud se vyhnete autům bez historie a také s přestavbou na LPG, se kterou si jednotky moc dobře nerozumí. Na trhu se také sem tam objeví velmi málo jetý kus po důchodci, který najezdil jen pár tisíc kilometrů za rok. Pozor ale na to, aby mělo auto doloženou servisní historii s výměnami oleje každý rok. Motor 1.6 GDI s přímým vstřikováním pak může potrápit zvýšenou tvorbou karbonových úsad na ventilech a pístech. Tankování aditivovaného paliva mu udělá dobře. Není příliš mnoho problémů, které by se u druhé generace modelu Hyundai i30 opakovaly s řetězovou pravidelností. Je to nadprůměrně spolehlivé auto, u kterého bude uživatel řešit jen výměny spotřebního materiálu a sem tam nějaké drobnosti. Spíše bude záležet na minulosti auta a jeho servisní historii. Také nelze nikdy jasně odhadnout, jak s autem bývalý majitel jezdil, ale je pravdou, že právě i30 humpolácké zacházení některých služebních řidičů snáží mnohem lépe než vozy jiných značek. 

Hyundai i30 (a příbuzná Kia Ceed) druhé generace je objektivně jedna z nejlepších ojetin na trhu ve své třídě. Jen málo aut se může pochlubit takovou provozní spolehlivostí. Samozřejmě lze narazit na špatný kus, ale když si dá zájemce aspoň trochu práce s výběrem a neskočí na lep podvodníkovi, který tahá z druhého konce Evropy bourané stočenky, je velká šance, že s ojetou i30 nebude mít žádné velké problémy.


TEST OJETÝ HYUNDAI i30 DRUHÉ GENERACE (GD) – AKTUÁLNĚ JEDNA Z NEJLEPŠÍCH OJETIN NA TRHU

Další články