Zatímco u nás si tohle auto kupují lidé spíše do města a jako druhé auto do rodiny pro krátké cesty, ve Francii a zemích Beneluxu fungují tahle auta jako rodinná kvůli masivnímu zdanění větších motorů s vyššími tabulkovými emisemi
Kompaktní hatchback Peugeot 208 je v bazarech poměrně rozšířený model. Je navíc docela oblíbený. Podle tradice totiž moderní Peugeoty vůbec nereznou a i přes kontroverzní pojetí interiéru je hlavně mezi mladší generací žádaný. Tohle auto se celkově povedlo i díky docela sportovním (na horších českých silnicích spíše uskákaným) jízdním vlastnostem. Masivně rozšířené jsou motory 1.2 PureTec s přeplňováním, které hlavně ve verzi 96 kW s malým hatchbackem hýbou slušně. Spolehlivost je u nich překvapivě dobrá, ale šetřivější motoristé budou mít možná zájem spíše o atmosférické verze. Ty totiž mají nepřímé vstřikování paliva a absence turba znamená nulové riziko případné třicetitisícové opravy někdy v budoucnu. Ale kus bez historie může být bazarová past.
Pokud včas vyměníte olej, vydrží tenhle Peugeot klidně ještě deset, patnáct let
David Žídek; TestyOjetin.cz
Nejlevnější Peugeoty 208 s atmosférickými benzínovými tříválci se dají pořídit už za sto tisíc korun, zhruba sto padesát tisíc pak stojí docela slušné kusy s rozumným nájezdem a alespoň nějakou komfortní výbavou. Do dvouset tisíc korun už jsou opravdu pěkná mladá auta s nízkým nájezdem, ale za ty peníze už bude asi leckdo hledat silnější přeplňovaný motor nebo diesel, případně větší model Peugeot 308.
Před atmosférickými tříválci nechceme přímo varovat, ale dejte si pozor na dovezené kusy ze západní části Evropy. Zatímco u nás si taková auta kupují lidé spíše do města a jako druhé auto do rodiny pro krátké cesty, ve Francii a zemích Beneluxu fungují tahle auta často jako rodinná kvůli masivnímu zdanění větších motorů s vyššími tabulkovými emisemi. A neustálé vytěžování těchto malých motorů v levém dálničním pruhu s plynem na podlaze se na nich zle podepíše. Zvláště, když majitelé využívají dlouhé servisní intervaly na maximum.
Utrapené motory se zakarbonovanými a zapečenými pístními kroužky berou olej a jsou prakticky na odpis. Nový motor, který už vám po záruce nikdo nezaplatí, pak stojí skoro stejně jako celé auto. Zrepasovaný motor v oficiální servisní síti stojí necelých šedesát tisíc korun, ale to už je peněz, že byste si za to dohromady mohli koupit třeba větší ojetý Peugeot 308.
Česká auta, provozovaná spíše klidnějším tempem v rukou penzistů, ale takové problémy nemají. Možná i proto, že Češi jsou u svých soukromých aut zvyklí měnit olej po 15 000 km. Životnosti motorů také pomohla postupně se zvyšující se kvalita paliv u českých pump, i když na to jsou citlivější spíše přeplňované verze tříválce 1,2 l. Systémový problém se objevoval jen do roku 2013, kdy musel Peugeot řešit vadná axialní ložiska klikové hřídele u motoru 1.2 60 kW. Byla na to servisní akce, tak u aut z let 2012 a 2013 ověřte, jestli se náhodou vašeho vozu servisní akce netýká a zda byla provedena. Automobilka dokonce v případě potřeby měnila celé motory. Dnes už byste ale v bazarech a inzerátech na postižený kus narazit neměli, protože se to v servisech řeší už od roku 2014.
Naše doporučení je tedy jasné: hledat pokud možno české auto a s opravdu nízkým nájezdem, i když to bude vyžadovat příplatek. Prověřte také servisní historii, u dovezených ojetin pak často prakticky neexistující. Peugeot je totiž ochotný pomáhat s problémy i zákazníkům dovezených ojetin po záruce, ale jen v případě, kdy auto nevypadlo s oficiálního servisního plánu. Pro životnost atmosférických tříválců je tak servis opravdu důležitý. Ale dejte si pozor, co do motoru kdo naleje za olej. Kvůli rozvodovým řemenům je potřeba použít olej přesné specifikace a normy. Musí plnit tovární normu B71 2312 (nejčastěji ji mají vybrané oleje Total, které Peugeot používá). Optimální je specifikace 0W-30.
Foto: Luděk KortusJinak o docela slušné kvalitě a spolehlivosti Peugeotu už byla řeč. Nereznou a ani ve velkém nezlobí elektronika. Jen si občas postaví hlavu palubní infotainment, ale zamrznutí systému buď řeší vypnutí a zapnutí zapalování, nebo aktualizace softwaru, což zpravidla udělají v servisu vždy v rámci prohlídky. Potěší i absence systému stop/start u malých tříválců, takže vůz neničí baterii a ta obvykle vydrží celé roky. Moderní auta s inteligentním dobíjením a systémem stop/start zničí baterku třeba za dva roky.
Dálničním střelcům rozhodně malé tříválce bez turba doporučit nemůžeme. Takoví je utrápí v levém pruhu a motory se doslova uškvaří. Do města a na klidné cesty mezi vesnice je tohle ale slušné auto a hlavně motor. Spotřeba se dá udržet pod šesti litry na 100 km, když se trochu snažíte. Pokud včas vyměníte olej, vydrží tenhle Peugeot klidně ještě deset, patnáct let.