Renault Laguna neměl v České republice zrovna na růžích ustláno a zákazníky mnohdy nepřesvědčila ke koupi ani poměrně atraktivní cena. Ta se ale dnes promítá do cen ojetin a o Lagunu ve verzi kombi je poměrně velký zájem
V roce 2011, tedy před neuvěřitelnými 11 lety, jsme měli v testu model Laguna Grandtour s naftovým dvoulitrem a automatickou převodovkou. Byla to čtvrtá generace Laguny a pro někoho byl její design již nestravitelný. Design je ale vždy věcí osobního vkusu. Nás tenkrát spíše zajímala výbava, motor a především podvozek 4Control, který nabízel natáčení všech čtyř kol. Tenkrát mělo toto auto ve výbavě BOSE cenovku 668.600,-Kč, dnes se dá sehnat za cenu kolem 200 tisíc korun.
A jak jsme se tehdy na Renault Laguna Grandtour dívali? Přečtěte si autentický text, který před lety zpracoval náš kolega. S odstupem času je skutečně zajímavé si některé jeho postřehy přečíst. Třeba to některému zájemci o nákup ojeté Laguny pomůže v rozhodování. Ale pozor, kolega vždy Renaultům fandil, což potvrdil hned v úvodu svého tehdejšího textu: „Pro lagunu jsem měl vždy slabost“.
Obě karosářské verze, liftback i kombi, byly představeny na Světovém autosalonu v Paříži 2010 a v České Republice byly v prodeji od prosince roku 2011. Jednalo se už o čtvrtou řadu tohoto populárního modelu. Laguna byla známá svým příznivým poměrem mezi cenou, výbavou a výkonem. Testoval jsem tehdy verzi Grandtour ve výbavě BOSE s naftovým motorem 2.0 dCi o výkonu 175k s šestistupňovým automatem za 668 600 Kč. O měsíc později potom liftback s krásnými šedými 18“ koly ve výbavě 4Control s motorem 2.0 dCi o výkonu 180k se šestistupňovou manuální převodovkou za 605 700 Kč.
Laguna má novou přední masku s černou mřížkou a bohatým použitím chromu, se kterým ladí světlomety se stříbrnými očními víčky. Přivřené oči a nový profilovaný nárazník jí dávají oproti předchozím řadám mnohem dravější výraz. Také na obě zádě se dá se zalíbením koukat. Sjednocuje je podobný tvar odtrhové hrany dveří zavazadelníku. Liftback má zadní LED světla posazena nahoře a zasahují do víka kufru. Grandtour má světla zasahující pouze do blatníků, páté dveře pak vytvářejí hladkou plochu ozdobenou kosočtvercovým znakem, do kterého vkládáte prsty vždy, když chcete otevřít kufr.
Oba silné modely mají dvě koncovky výfuku. Se širokými pneumatikami vypadají zadní partie auta skutečně výmluvně. Jak 175, tak i 180 koní je dost na to, abyste tenhle pohled poskytli většině aut na silnici, kdykoliv se vám zachce. I když mají oba modely stejný rozvor, Grandtour je o 108 mm delší, měří 4803mm. Má tudíž větší zavazadlový prostor, konkrétně 508 litrů což je o 58 litrů víc než pětidvéřové provedení. Grandtour má také nižší nákladovou hranu.
V interiéru vytvářejí největší změnu nové sportovně střižené sedačky a palubní deska z litého měkčeného plastu. Spoje jsou precizně vyvedené, těžko byste hledali nějaké nelahodící napojení různých povrchů nebo různě široké spáry mezi tlačítky. Na palubní desce a středním panelu jsou jich celé skupiny, navíc ohraničené rámečky z leštěného hliníku. To je řešení, které vyžaduje přesnost při výrobě. Ta je tady je demonstrovaná velmi dobře. Ovládání klimatizace, navigace a audia se nezměnilo. Laguna si nehraje na prémiovku, přesto poskytuje cestujícím nádech luxusu. V testovaných modelech byl bezklíčový vstup a start, automatická parkovací brzda a přední a zadní parkovací asistent, natáčecí bi-xenony a systém kontroly tlaku v pneumatikách. Při jízdě ve vysokých rychlostech a na nerovném povrchu auto krásně tlumí zvuky zvenku. Zahřátý motor v běžných otáčkách také téměř není slyšet. Právě dobrá akustika vozu si přímo říká o použití kvalitních reproduktorů.
Výbava BOSE nese jméno firmy, která se jako dodavatel prémiových sound systémů prosazuje u stále více značek. Systém v Laguně je dělaný na míru danému prostoru tak, aby celá posádka měla z muziky v autě neobyčejný zážitek. Audiosystém je tvořen 10 reproduktory, digitálním zesilovačem a šestikanálovým ekvalizérem. Centrální reproduktor na palubní desce plní kabinu Laguny celkovým zvukovým obrazem, takže ať sedíte kdekoli v autě, to hlavní vám neuteče. Výškové reproduktory jsou na dohled všem cestujícím a střední tóny jdou do kabiny ze dveří. Subwoofer umístěný u levého zadního kola dokáže pěkně rozvibrovat břicha všem v autě. I potichu má systém dost vysoký tlak, aby bylo možné vnímat jemné tóny a přitom vést rozhovor. Poznávacím znamením výbavy BOSE je černě lakovaný interiér a bezpečnostní pásy kovově šedé barvy.
Výbava 4Control pak přináší systém se čtyřmi řiditelnými koly. Do 60 km/h se zadní kola natáčejí do protisměru. Nad 60 km/h se natáčejí souhlasně s těmi předními. Přestože se jedná o natáčení zadních kol o pouhých 3,5°, auto provádí zatáčecí manévr s větší jistotou ve stopě. Město, serpentiny, parkování, rychlá změna pruhu na dálnici, tam všude pocítíte rozdíl. Máte samozřejmě k dispozici také menší poloměr otáčení a vůz reaguje na menší úhel otáčení volantem. Proměnná pomocná hydraulika montovaná jen s motorem 180k optimalizuje tuhost chodu hřídele volantu podle rychlosti a jízdních podmínek. Protože takový podvozek láká ke sportovnímu ježdění, jsou ve výbavě 4Control hliníkové pedály a řadicí páka, volant má potom silnější sportovní věnec. Specialitou jsou černá vnější zrcátka, hodící se k šedým příplatkovým kolům.
Ale abych nevychvaloval jen podvozek 4Control. I verze se dvěma zatáčejícími koly snese docela přísná měřítka na kvalitu držení a přesnost zatáčení. Citlivost volantu je stále na dobré úrovni, a na to jak je podvozek pohodlný, tak statečně bojuje proti náklonům. Grandtour s automatem v manuálním režimu je také docela slušný nástroj ke sportovnější jízdě. Když nenecháte klesnout otáčky motoru pod dva tisíce, máte k dispozici téměř 400 Nm kroutícího momentu. Až do čtyř tisíc otáček motor 175k poskytuje pěkný zátah a pokud nemáte BOSE naplno, tak i výborný akustický projev. S motorem 180k a manuální převodovkou si můžete navíc sami sázet meziplyny. Oba modely váží zhruba okolo 1600 kg, takže rozdíl 5 koní téměř není znát.
Doménou těchto motorů budou silnice první třídy a dálnice. Tady se dá jet svižně a s dobrou spotřebou. Ani ve městě nemají silné dvoulitry od Renaultu přehnanou žízeň. Chce to ale jezdit delší trasy se zahřátým motorem. Časté starty studeného motoru spotřebu dost zkreslují. Také rozhoduje venkovní teplota. Režim provozu aut v době testu byl rozhodně jiný než ten, ze kterého se uvádějí údaje do tabulek výrobce. Ty uvádějí 8,2l/100km pro město a motor 175k s automatem, resp. 7,7l/100km pro město a motor 180k s manuálem. Celková spotřeba během týdenního testu byla u motoru s automatem 10,1/100km a u motoru s manuálem potom 9,6l/100km. S ohledem na výše uvedené přitěžující okolnosti nepovažuji údaje výrobce za zavádějící. Jen z toho vyplývá, že na každý režim provozu je třeba pečlivě volit motor.