Testujeme ojetý Seat Leon 2,0 TDI – levná španělská Octavia moc zájemců neláká

Foto: David Žídek

Třetí generace Leonu sice sdílí techniku s Golfem a Octavií, a je to v podstatě velmi spolehlivé auto, ale zájemců moc neláká. Přitom pěkné kusy se dají pořídit o dost levněji než koncernoví sourozenci.


Třetí generace Seatu Leon začala svou kariéru v listopadu 2012 jako technický příbuzný Volkswagenu Golf a Škody Octavia. Leon sdílí totožnou modulární platformu MQB a má vlastně i stejné motory a převodovky. Zásadní rozdíly jsou jen v designu zevnějšku, v rozvržení interiéru a v nastavení podvozku. Seat měl hrát roli sice levnější, ale zároveň emocionálně zaměřené značky. Seat Leon tak má o trochu tužší podvozek proti Golfu nebo Octavii. Stejně jako koncernoví příbuzní má poměrně širokou nabídku motorů a verzí, od litrového tříválce až po vrcholnou verzi Cupra 300 s výkonem 221 kW (300 k). Dělá se i v kombíku ST a seženete i verzi na plyn CNG nebo čtyřkolku. Ale nabídka atraktivních motorizací je poměrně chudá, trh ojetin prozatím zaplavují převážně fleetové kusy s turbodiesely 1.6 TDI a základními benzinovými motory.

Čtěte také: Test ojetého kombi Volkswagen Golf VII 1.6 TDI

Foto: David ŽídekNa test jsme si tentokrát vzali poměrně nenápadný hatchback s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW a s šestistupňovou manuální převodovkou. Auto z roku 2013 má na hrbu už slušnou porci 130 000 km a prodejce si ho cenil na 275 000 korun. To se zdá jako zajímavá nabídka za auto s poměrně slušnou výbavou včetně dvouzónové automatické klimatizace. Seatům cena padá o poznání rychleji než třeba podobně vybaveným Octaviím nebo Golfům. Za podobnou Octavii byste pořád dali přes 300 000 korun, za Golfa možná i skoro 400 000 korun. Při tom jsou vlastně to samé. Většina prodávaných aut má ale motor 1.2 TSI nebo 1.6 TDI, na silnější motorizace narazíte spíše vzácně. Samozřejmě je otázkou osobních preferencí, jestli volit diesel nebo benzín. Ačkoli jsme neměli problém jezdit v testu za pět až šest litrů na 100 km, pořád se nemůžeme ubránit dojmu, že diesel využije jen někdo s velmi velkým nájezdem přes 30 000 km za rok.

Přes dřívější problémy s benzinovými motory TSI už není nutné se těch současných bát
David Žídek; TestyOjetin.cz

Foto: David ŽídekZákladní mechanika Seatu Leon je spolehlivá, vždyť je to stále ještě relativně nové a moderní auto. Elektronika zatím nezlobí a i motory prozatím vykazují solidní spolehlivost. S narůstajícím počtem kilometrů se ale bude vše odvíjet od pečlivosti servisu. U dieselů zkraťte servisní plán na jeden rok nebo 15 000 km. Pamatujte také na to, že jednou bude potřeba řešit filtr pevných částic. Obvykle se ozve u hranice 200 000 km. Menší turbodiesel 1.6 TDI bývá unavený z fleetových kusů, kde se olej mění běžně po třiceti tisících km, takže chtějte znát servisní historii. Prozatím ale dělá koncernovému motoru 1.6 TDI problém spíše převodovka. Manuální pětikvalt pracuje na hranici svého limitního točivého momentu a u 150 000 km začíná drhnout a zlobit. Charakteristika dieselů s dlouhými převody pak zas nesvědčí životnosti spojky, ale záleží hlavně na řidiči. Šestnáctistovka má ale aspoň pevný setrvačník, který auto přežije. Choulostivá dvouhmota tu není. Jiná pohádka je to u čtyřkolek, které mají šestikvalt a vzadu komplikovanější nezávislé zavěšení. Verze do 110 kW včetně s pohonem předních kol mají vzadu vlečenou nápravu.

Testujeme ojetý Seat Ibiza 1.2 TDI – tříválcová Ibiza moc nejede a docela žere
Ojetá Škoda Octavia 1,6 TDI se na krátké jízdy po městě moc nehodí

Foto: David ŽídekNutnost nezávislého zavěšení vzadu musí každý zvážit, ale na průměrné české silnici stejně bude Leon trochu poskakovat, zvláště pokud bude mít nízkoprofilová kola. Ale přesto se nedá říci, že by byl podvozek špatný. Seat se řídí velmi příjemně a po vzoru koncernových příbuzných je poloha řidiče za volantem a v sedačce široce nastavitelná a příjemná. Jen vyšší postavy by měly vynechat auta se střešním oknem. Přes dřívější problémy s benzinovými motory TSI už není nutné se těch současných bát. Také Seat nasadil do Leonu novější generaci EA211 s řemenovými rozvody. S těmi do nějakých 150 000 km problémy nebudou a výměna řemenu bude snadná. Motor 1.2 TSI je vlastně velmi povedený, ale doporučovali bychom spíše výkonnější verzi 77 nebo 81 kW s šestistupňovou převodovkou. Velice zajímavý je pak motor 1.4 TSI, provedení o výkonu 103 kW jede už opravdu pěkně. Motory 1.8 TSI a 2.0 TSI si ponechávají řetěz, ale snad už zlobit nebude. Motor 1.8 TSI dynamicky nad jednotkou 1.4 TSI moc nevyniká kvůli omezenému točivému momentu. Ten je limitován převodovkou na 250 Nm.

Foto: David ŽídekOsmnáctistovka má nicméně lepší zadní nápravu a dělá se i v provedení 4x4 se systémem Haldex. Provedení Cupra s motorem 2.0 TSI o výkonech od 195 do 221 kW je pak volbou jen pro ty, kteří skutečně dynamiku využijí. Nejde ani tak o spotřebu, Cupra umí jezdit za 7 až 8 litrů, ale brzdy a pneumatiky tohle auto žere jako hladové zvíře. A ani ten komfort odpružení není u Cupry moc dobrý. Tohle není auto na české silnice, ale spíše na uhlazený okruh. Ale pokud najdete pěknou Cupru, proč ne. Nejlevnější se u nás nyní prodává za asi 550 000 korun. U Cupry ale počítejte s tím, že za sebou nebude mít jednoduchý život, takže chtějte znát servisní historii a poptejte se v pojišťovně bývalého majitele, jestli auto za sebou nemá velkou bouračku. U benzinových motorů pak také nepodceňujte servisní plán, samostatnou kapitolou jsou pak automatické převodovky. Sedmistupňové DSG je známá továrna na problémy, takže když automat, buď málo jetou 7DSG, nebo raději šestistupňové DSG s mokrými spojkami. To se dává k motorům s točivým momentem nad 250 Nm.

Celkové hodnocení

Foto: David ŽídekSeat Leon třetí generace je pohledné auto, se kterým je velmi příjemné jezdit. Koncernová technika funguje prozatím spolehlivě a pokud bude mít Leon pravidelný servis, vydrží. Důležité je si rozmyslet, co člověk vlastně chce a potřebuje. Diesel bude jezdit za málo, ale otázka je, jak na tom bude se servisními náklady za pár let. Moderní benzinové motory TSI už nezlobí, jsou úsporné a mimořádně kultivované. Velice zajímavá je pak verze TGI na zemní plyn CNG, ale těch je na trhu ojetin naprostý nedostatek, většina firem totiž volila obvyklý a levnější turbodiesel 1,6 l. Dejte Leonu pravidelný servis a bude fungovat spolehlivě. Možnám to není Octavia nebo Golf, ale koupíte ho levněji a techniku mají zmíněné vozy vlastně prakticky stejnou. O odlišnou kvalitu zpracování bychom zase takový strach neměli. Přeci jen jsou ty kvalitativní procesy nastaveny v koncernu VW poměrně vyrovnaně.

 

Testujeme ojetý Seat Leon 2,0 TDI – levná španělská Octavia moc zájemců neláká

David Žídek

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.