Testujeme ojetý Seat Ibiza 1.2 TDI – tříválcová Ibiza moc nejede a docela žere

Foto: David Žídek

Od tříválcového dieselu s výkonem 55kW nikdo nečeká kdovíjakou dynamiku. Určitě ale očekává spotřebu pod čtyři litry. Ta se ale nekoná, ba co víc – je vyšší o 50 procent. Jinak čtvrtá generace Ibizy nijak nevybočuje z koncernových standardů nastavených modelem Volkswagen Polo nebo Škoda Fabia. Je to docela solidní auto s výborným podvozkem. Jen ten tříválcový diesel vzbuzuje rozpaky. Neurazí, nenadchne, skoro nejede a má docela apetit. V autobazarech tohle auto koupíte i za méně 50 tisíc korun, ale nic moc od něj nečekejte. Je to spíš takové druhé auto do rodiny, na nákupy nebo kratší cesty za prací. Na rodinné výlety raději vyberte silnější variantu.


Foto: David ŽídekSeat Ibiza patří v rámci koncernu VW do stejné kategorie jako Škoda Fabia nebo Volkswagen Polo. Se zmíněnými vozy sdílí i stejný koncernový základ v podobě platformy PQ35/A05, teprve až další generace Ibizy vyjede na nové modulární platformě MQB. Seat Ibiza se ve své čtvrté generaci začal vyrábět v dubnu 2008 a v roce 2015 prodělal větší modernizaci, která se dotkla hlavně motorů pod kapotou. Výrazný originální design zůstal, stejně tak hned tři karosářské verze. Koupíte pětidveřový hatchback a kombi, ale na rozdíl od Fabie máte k dispozici i třídveřový hatchback, který zastává v nabídce roli „sportovního“ kupé. Seat ho pojmenovává jako Ibiza SC a v třídveřové verzi koupíte výhradně některá sportovní provedení s dynamicky velmi nadanými motory. Ale ty si přiblížíme později. Jako příklad nám k testu ojetého vozu poslouží pětidveřový model Ibiza Ecomotive s naftovým tříválcem 1.2 TDI, který jsem si na test půjčil.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Volkswagen Polo

Foto: David ŽídekPrvní, čeho si na Ibize všimnete, je vysoká kvalita zpracování, která moc nehraje s vysmívaným jihoevropským přístupem ke kvalitě vozů. Interiér působí hodnotně a kvalitně, auto je dobře poskládané a ani po více než 130 000 km uvnitř nic nevrže a plasty stále vypadají dobře. Sice poznáte na určitých místech šetření, ale všechny materiály v místech, na která se nejčastěji díváte a saháte, jsou kvalitní a vzhledem k cenové kategorii vozu nadprůměrné. Koncernově tradičně spořádaná je i ergonomie ovládání a nic nepůsobí odfláknutě nebo nedotaženě. Kdo přesedá z Fabie nebo Pola, ten si ihned na všechno zvykne. Seat sice použil při návrhu interiéru trochu odvážnější tvary, ale stále tu je ta příjemná jednoduchost, řidiče nic neruší. S místem je to na předních sedadlech v pořádku, ani vzadu se nebudou dospělí cestující cítit utlačovaní, i když prostřední pátá sedačka je skutečně jen nouzová. Kufr je dostatečný.

Při rychlosti 50km/h ujede řidič bez reakce až 28 metrů. Často to končí tragicky
Tuhle funkci má dnes v autě skoro každý, způsobuje ale dost problémů
Test Volkswagen Caddy Cross 2.0 TDI 4Motion – pro řemeslníky dříve luxus, dnes standard
Ojetý Mini Cooper je nejlepší auto pro milenku. A není drahé

Foto: David ŽídekTestovaný exemplář byl vybaven motorem 1.2 TDI o výkonu 55 kW a točivém momentu 180 Nm. Spolu s dlouhým odstupňováním manuálního pětikvaltu se od takové jednotky nedají očekávat dynamické zázraky. Motor je navíc pod zátěží hlučný, za 3500 ot./min. se mu už nechce a předjíždění musíte trochu plánovat. Možná si říkáte, že malinký tříválcový turbodiesel musí mít aspoň malou spotřebu, ale vyvedu vás s omylu. Pokud nechcete ostatní řidiče obtěžovat extrémně pomalými rozjezdy a bezdůvodně pomalou jízdou hluboko pod zákonným rychlostním limitem, pojedete minimálně za pět litrů na 100 km. Seat přitom udává spotřebu 3,4 litru, takže realita je o nějakých 50 % horší. Čtyřválcové diesely 1.6 TDI nabídnou výrazně lepší dynamiku při reálně stejné spotřebě paliva. Aspoň že je malý tříválec 1.2 TDI na poměry tříválcových dieselů po zahřátí kultivovaný a není moc hlučný (za studena ale vydává zvuky, jako když hodíte plechový kýbl ze schodů). Také se překvapivě rychle ohřívá a velmi brzy začíná topit, což se třeba o starší jednotce 1.9 TDI říci rozhodně nedá. Škoda jen schodovitého nástupu „výkonu“ a dlouhých mezer mezi jednotlivými rychlostmi. Kdyby bylo odstupňování kratší, nebylo by popojíždění s motorem 1.2 TDI tak frustrující. Je z toho cítit, že tohle auto nezvniklo kvůli řidiči, ale kvůli úředníkům a jejich požadavkům na emise CO2.

Foto: David ŽídekDynamicky naprosto postačující je starší benzínový čtyřválec 1.4 16V bez přeplňování, který je doporučeníhodnou motorizací. Jede za 6 až 7 litrů na 100 km, má dostatek výkonu, slušnou kultivovanost a minimální servisní náklady. Pokud chcete bezproblémové auto, hledejte právě Ibizu 1.4 16V. Pozor si dejte jen na dodržování předepsaného servisu a olej měňte nejdéle po 15 000 km. Zajímavá je i atmosférická šestnáctistovka, ale na tu narazíte jen vzácně. Hojně je zastoupen tříválec 1,2 litru známý též z Fabie jako 1.2 HTP. V Ibize motor funguje slušně, ale když už, hledejte co nejmladší auto. Navíc se tenhle tříválec hodí jen do města nebo na klidné popojíždění mezi vesnicemi. Je u něj jisté riziko nákladných oprav (rozvody, katalyzátor), tak vybírejte opatrně. Pokud vás láká jinak solidní motor 1.2 TSI, hledejte kus vyrobený po červenci 2011, kdy tento motor dostal silnější rozvodový řetěz. Motoru 1.4 TSI se raději vyhněte kvůli riziku selhání rozvodů, což ale neplatí pro velmi atraktivní verzi 1.4 TSI ACT s vypínáním dvou válců. Tam už jsou rozvody řemenové.

Doporučujeme: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid

Foto: David ŽídekMotor 1.6 TDI nemusí být špatná volba, ale v případě malého levného hatchbacku se může jednat o neúměrně vysoké riziko potenciálních drahých problémů moderních turbodieselů, jako jsou vstřikovače, turba a dvouhmotové setrvačníky. Zde se k tomu přidává ještě filtr pevných částic. Stejné problémy mohou platit i pro starší tříválcový motor 1.4 TDI, který vznikl ubráním válce z populární jednotky 1.9 TDI. Tu v Ibize koupíte také, ale jen těžko najdete kus, který nebude utahaný. Tříválcové diesely 1.4 TDI vyžadují důkladnou kontrolu a naprosto jasná servisní historie je u nich nutností. Přepravte se na mizernou kultivovanost, i když mechanicky to nebyl špatný motor. Trpěl ale na přetěžování neopatrnými řidiči, takže se mějte na pozoru. Jinak toho ale není moc, čeho byste se na Ibize měli obávat. Vyberte si správný motor a bude to bezproblémové a spolehlivé auto, u kterého budete řešit jen běžný servis a sem tam nějaký ten elektronický detail, kterému se člověk u starších ojetých aut prostě nevyhne.

Celkové hodnocení

Foto: David ŽídekSeat Ibiza čtvrté generace je solidní auto a pokud sháníte například Polo nebo Fabii s určitým motorem, ale hledaná verze je k dispozici jen v Seatu, rozhodně ho nepřehlížejte. Právě společný koncernový základ s Fabií a Polem dává Seatu Ibiza nespornou výhodu v servisu, neboť tuhle techniku u nás zná skoro každý a seženete na ni všechno. Ibiza ale také velmi dobře jezdí a pokud má v pořádku podvozek, nečekává vás rozžvýkaná nebo uskákaná jízda. Ovladatelnost je příkladná, komfort také a řízení vás bude bavit, pokud tedy zrovna nebudete jezdit s motorem 1.2 TDI nebo podobným. Já doporučuji benzínovou 1.4 16V jako ideální verzi. Žere málo, jede dobře a vyžaduje jen základní servis. Pozor na rozvody motorů TSI, ale po modernizaci je například 1.2 TSI velice solidní motor. Diesel dobře zvažte a chtějte jen naftovou Ibizu s naprosto jasnou servisní historií a původem, ideálně od prověřeného a zavedeného prodejce. Pozor si ale dejte na sedmistupňový automat DSG, který je továrnou na problémy. Když se vám nechce řadit, hledejte spíše Fabii s motorem 1.6 16V a bezproblémovým šestistupňovým automatem Aisin.

 

Testujeme ojetý Seat Ibiza 1.2 TDI – tříválcová Ibiza moc nejede a docela žere

David Žídek

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.