Testy ojetých aut, recenze nových aut

Chcete si koupit ojetinu online? Tak pozor, může být dražší i o desítky tisíc korun

02.11.2020 Pavel Foltýn Zdroj: Pavel Foltýn
Foto: Pavel Foltýn

Je to aktuálně asi jediná možnost, jak si v autobazaru koupit auto. Ale není online jako online. V některých případech vás totiž takový nákup může stát i o několik desítek tisíc korun více, než přímo v bazaru.


Nouzový stav a uzavření většiny obchodů přináší pro byznys napříč všemi odvětvími mnohá úskalí. Skoro každý obor se aktuálně snaží v co největší míře digitalizovat svoje prodejní modely a nabídnout zákazníkům nákup produktů a služeb přímo z domova. Digitalizace se proto za posledních šest měsíců ohromně urychlila a stav obchodování online napříč různými obory se tak posunul o několik let kupředu. Projevuje se to i v segmentu, který ještě v roce 2019 v podstatě o žádném online obchodování nijak zvlášť neuvažoval. Řeč je o trhu s ojetými vozy. Přitom se u nás každoročně prodá až 700 tisíc aut z druhé ruky. Většina obchodů se však zatím odehrává v kamenných autobazarech a dealerstvích, případně si vůz prodávají lidé přímo mezi sebou. Obchodní platforma, která by umožňovala skutečný online obchod s ojetými vozy, tak doposud v podstatě neexistovala.

A neexistuje vlastně ani nyní, ačkoliv určitá část maloobchodu s ojetými vozy se kvůli situaci spojené s onemocněním Covid-19 do online prostředí posouvá. Velcí čeští prodejci ojetých vozů, například AAA Auto nebo Auto ESA, totiž začali na svých webových stránkách určitou online formu obchodování nabízet. Do online světa prodeje vozidel navíc začínají vstupovat také automobilky a jednotliví importéři. Například domácí automobilka ŠKODA Auto byla jednou z mála značek, která už na jaře tohoto roku uměla prodávat vozy čistě online, a to včetně dodání vozu k zákazníkovi.  Přidání ojetých automobilů na online prodejní platformu však zatím v jejím plánu není. „Ojetý automobil není zatím druhem zboží, pro který by byl online prodej typický,“ vysvětluje Pavel Kašpar, zodpovědný za program ŠKODA PLUS a pokračuje: „Naprostá většina zákazníků totiž stále preferuje pečlivou osobní prohlídku a testovací jízdu.“



Vedle aktivit importérů, automobilek a velkých prodejců ojetin, však vznikají také specializované prodejní platformy, které se na online prodej ojetých vozů chtějí zaměřit ve velkém. Jednou z nich je například britský CINCH, startup CAZOO nebo český projekt automobilového tržiště Carvago. To vstoupilo na český trh teprve před několika týdny, ambice má však veliké: „Do pěti let bychom chtěli dosáhnout obratu miliardy eur a prodeje 150 000 aut ročně napříč celou Evropou,” říká Jan Kranát, COO startupu Carvago.“

Zákazníci ale nejsou zatím dostatečně připraveni, a možná ani ochotni, na online nakupování ojetých vozů masově přejít. Přeci jen, ojeté auto není televize nebo pračka, o které si lze přečíst hodnocení a recenze na mnoha automobilových webech nebo internetových fórech. Navíc, prodej ojetých vozů v České republice si s sebou stále nese stigma z devadesátých let. V té době se totiž v tomto oboru odehrálo hodně špatných věcí a jeho reputace tak nebyla zrovna vysoká. To sice již dávno neplatí a minimálně ti největší hráči na trhu fungují transparentně a korektně, přesto je český zákazník k online nákupu ojetého vozu více zdrženlivý než ten německý nebo britský. V západní Evropě se proto různé formy online obchodování s ojetinami rodí jako houby po dešti. U nás má ale online forma obchodu s ojetými vozy stále ještě pár nedostatků a specifik. 

Chcete si koupit auto online? U některých služeb si hodně připlatíte, někdy dokonce desítky tisíc korun

Co byste například říkali tomu, kdyby pračka v kamenném obchodě stála 15 tisíc korun, ale při nákupu přes internet byste museli zaplatit o 5 tisíc víc? Co kdyby zájezd, koupený v cestovní kanceláři, stál 30 tisíc korun, ale nákup přes internet by ho prodražil o dalších 10 tisíc? Že je to nesmysl?

Foto: Pavel FoltýnZkusili jsme v systému Carvago vyhledat jeden z nejžádanějším ojetých vozů na českém trhu – Škodu Octavia combi. Vybrali jsme model Škoda Octavia combi 1,6 TDI 85 kW, ve výbavě Style, rok výroby 2018 a s nájezdem 52 tisíc km. Vůz prodával slovenský autobazar za cenu 15 650 eur, včetně DPH. Přepočtem aktuálního kurzu (27,16 Kč) by cena v korunách měla být 425 941 korun. Na webových stránkách však Carvago za tento vůz požadovalo částku 444 490, tedy přibližně o 18 500 korun víc. "Naše marže se zcela transparentně pohybuje kolem 10 tisíc korun na standardních automobilech, nebo 4 % z ceny vozu, což vnímáme za férovou částku vzhledem k nadstandardnímu přístupu, který věnujeme každému zákazníkovi," říká k cenám Jakub Šulta, CEO Carvago. K ceně vozů si Carvago ještě účtuje dopravné. V případě této Octavie si Carvago účtuje 6 582 korun + blíže neurčenou povinnou částku za tzv. doprovodné služby, které jsou podmínkou nákupu vozu. Ty by měly zahrnovat například položky typu:

  • poskytnutí služby zajištění importu vozidla prodávajícím do skladovacích prostor,
  • uskladnění vozidla po nezbytně nutnou dobu ve skladovacích prostorách prodávajícího,
  • poskytnutí doplňkové služby spočívající zejména v odborné manipulaci s vozidlem v rámci skladových prostor,
  • kontrola v databázi ukradených vozidel v ČR,
  • kontrola originality VIN a shody s katalogovým označením,
  • kontrola historie vozidla z hlediska předchozích nehod či jiných závažných poškození (např. vytopení vozidla)

Podle České obchodní inspekce by však inzerovaná cena měla být cenou konečnou, bez dalších skrytých povinných poplatků: „Dle zákona o cenách musí být cena pro spotřebitele uvedena vždy konečná, včetně všech poplatků a DPH. Jestliže za cenu uvedenou u nabídky vozu nelze vůz zakoupit, protože je nezbytnou podmínkou zaplatit i za další službu, aby byl vůz prodán, nejedná se o cenu konečnou,“ říká Jiří Fröhlich z České obchodní inspekce. Toto konkrétní vozidlo, které u slovenského prodejce stojí asi 426 tisíc korun, tak bude při nákupu prostřednictvím platformy Carvago stát 451 072 korun + cenu doprovodných služeb. Její výši se nám ale bohužel nepodařilo zjistit. Zájemce o vozidlo navíc musí uhradit rezervační poplatek ve výši 9 000 korun, který se ale při nákupu odečte z ceny vozu. Ostatní prodejci, které redakce oslovila, žádné další povinné poplatky neúčtují a cena uvedená na jejich webových stránkách je cena konečná. Společnost AAA Auto na dotazy redakce neodpověděla. 

Chcete tu krásně červenou Octavii z fotografií na internetu, ale bojíte se, že v reálu tak krásná nebude? Někteří prodejci nabízejí i online videopřenos.

Při nákupu ojetého vozu přes internet prostřednictvím webových stránek prodejce se musí zákazník spolehnout na vizuální prezentaci daného vozidla. Někteří prodejci mají profesionální fotografie exteriéru i interiéru, jiní si s fotkami hlavu příliš nelámou. Novým trendem tak začíná být online videopřenos, kdy zákazník komunikuje s prodejcem formou videochatu. „Prohlídku vozu on-line nabízíme. Zákazník může prostřednictvím aplikací typu Skype, WhatsApp aj. vést videorozhovor s prodejcem, a zjistit tak veškeré detaily o vozu včetně opotřebení,“ říká Radka Matthey za program Emil Frey Select. Videoprezentaci vozidel nabízí například i program ojetých vozů Das WeltAuto: Online prohlídku vozů dokáží naši prodejci nabídnout formou videohovoru přes různé dostupné platformy – FaceTime, WhatsApp, Teams nebo Skype,“ říká Ing. Zuzana Baudyšová, vedoucí oblasti marketingu, divize Das WeltAuto. V této oblasti ale zatím velcí prodejci ojetých vozů tahají za kratší konec provazu. Auto ESA videoprezentaci teprve připravuje, AAA Auto neodpovědělo, Carvago službu videopřenosu nenabízí.

Chcete vrátit auto v zákonné 14 denní lhůtě? Pozor na možná překvapení

Podle Občanského zákoníku má spotřebitel právo od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží, a to bez udání důvodu. Podle České obchodní inspekce je Podnikatel povinen informovat spotřebitele o právu na odstoupení od smlouvy a poskytnout písemný formulář, který odstoupení usnadní. V opačném případě se může lhůta pro odstoupení prodloužit až na rok a 14 dní.

AAA Auto na dotaz ohledně možnosti odstoupení od smlouvy neodpovědělo, přesto jsme na jejich webových stránkách Obchodní podmínky, resp. „Poučení pro spotřebitele – smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory“ nalezli, a to včetně velmi detailního popisu, jak lze od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dnů odstoupit. Firma korektně sděluje i to, že může vyžadovat poplatek za nadměrné použití vozu, je-li s ním najeto více než 100 kilometrů, což je mimochodem naprosto dostatečná porce kilometrů k řádnému prověření vozidla. V kamenných prodejnách napříč všemi prodejci nejsou stokilometrové zkušební jízdy rozhodně standardem. Na webu společnosti je dokonce uložen i vzor odstoupení od smlouvy. Chybí tak pouze informace o sazbě za kilometry ujeté nad rámec limitu.

Podrobné informace o možném odstoupení od smlouvy jsou i v obchodních podmínkách platformy Carvago. Tam je kilometrový limit dokonce dvojnásobný, tedy 200 km, a nechybí ani informace o sazbě za nadlimitní kilometry. Ta činí 0,01% z kupní ceny vozu. U vozu s cenou 250 tisíc korun tak bude každý kilometr nad povolený rámec zpoplatněn částkou 25 korun. Vzorový formulář k odstoupení od smlouvy jsme ale na webu Carvago nenašli. Při nepřevzetí vozu, resp. při odstoupení od smlouvy, je navíc, podle obchodních podmínek Carvago, zákazník povinen uhradit smluvní pokutu ve výši 20 % z kupní ceny. Carvago zároveň ve svých obchodních podmínkách prodlužuje lhůtu pro řešení reklamací na 60 dní místo obvyklých třiceti.

Velmi precizně má podmínky odstoupení od smlouvy zpracovaný také britský CINCH. Ve svých obchodních podmínkách podrobně popisuje, jak bude vrácena kupní cena při různých variantách úhrady vozu, včetně informace o kilometrovém limitu (400 km) a sazbě za nadlimitní kilometry (30,-Kč/km).

Naopak na webových stránkách Auto ESA jsme nenašli žádné obchodní podmínky, které by upravovaly online prodej vozidel. Zájemce o nákup ojetého vozu tak dopředu pravděpodobně nezná podmínky případného obchodu, podmínky odstoupení od smlouvy ani například poplatky za nadměrné použití vozu nebo jeho poškození. Zákazník se tak v případě reklamace může dočkat nemilého překvapení. Například, že s vozem ujel více kilometrů, než firma považuje za přiměřené, nebo že například nadstandardně opotřeboval pneumatiky. Podle České obchodní inspekce však musí podnikatel informovat spotřebitele o právu na odstoupení od smlouvy, podmínkách jeho uplatnění a nákladech na vrácení zboží. Odstoupení může usnadnit povinně uveřejněný vzorový formulář, který jsme ale na webu Auto ESA také nenašli. Auto ESA však dle svých slov možnost odstoupení do 14 dnů zákazníkům nabízí: „Ano, tento způsob prodeje je považován za distanční prodej a zákazník má právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů. Platí tedy stejná pravidla jako pro e-shopy,“ vysvětluje Filip Kučera z Auto ESA.

Emil Frey Select, Das WeltAuto ani ŠKODA plus online prodej ojetých vozidel formou e-shopu v současné chvíli nenabízí, odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní tak u těchto prodejců není možné. „Protože nejde o klasický on-line prodej formou e-shopu, tato možnost primárně není možná. Samozřejmě ale vše záleží na individuální dohodě prodejce/klient,“ říká k této problematice Ing. Zuzana Baudyšová, vedoucí oblasti marketingu, divize Das WeltAuto. 

Online prodej ojetých vozidel je specifickou disciplínou ale má, i s ohledem na současnou situaci, před sebou pravděpodobně velkou budoucnost. Budou-li se zákazníkům nabízet precizní servis, transparentní podmínky obchodu, akceptovatelná cena dopravy a technologie umožňující kontrolu technického stavu vozidla na dálku, nebude masovému obchodování v režimu online pravděpodobně nic bránit. Už v blízké budoucnosti by navíc větší jistotě zákazníků mohly přispět i technologické „vychytávky“, které mají potenciál stát se součástí obchodních platforem nabízejících ojeté vozy. První vlaštovkou může být například aplikace Sound Analyser, kterou testuje ŠKODA Auto. Tato aplikace pomáhá v rychlé a precizní identifikaci potřeby servisní údržby pomocí umělé inteligence. Program nahraje zvuk auta a porovná jej s akustickými vzory už dostupnými. Najde-li přitom nesrovnalosti, aplikace pomocí algoritmu zjistí, co tyto odchylky mohlo případně způsobit a jak je možné je odstranit. „Sound Analyser názorně ukazuje, jaké možnosti otevírá digitalizace značce ŠKODA i v oblasti After Sales. V budoucnu budeme důsledně využívat technologie umělé inteligence, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout ještě individuálnější služby a zprostředkovat ještě lepší zákaznickou zkušenost,“ říká k nové technologii Stanislav Pekař, vedoucí ŠKODA AUTO After Sales.

Koupit tedy ojeté auto online nebo ne? Otázka téměř filozofická a odpověď na ní relativně těžká. Doba, kdy se budou i ojetiny nakupovat běžně přes internet není určitě příliš daleko, ale v tuto chvíli je v Čechách tahle disciplína ještě asi příliš v plenkách na to, aby našla masového využití.

Pozn.: Informace v článku byly čerpány z veřejně dostupných zdrojů ke dni 20/10/2020 a z tiskových zpráv a odpovědí jednotlivých respondentů. Společnost AAA Auto na dotazy redakce neodpověděla.

 

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.