Mnoho řidičů se mylně domnívá, že příprava auta na zimu spočívá pouze v pneumatikách.

Foto: Jan Smékal

Vyměnit letní pneumatiky pro spolehlivý zimní provoz nestačí. Kontrolou by měla projít i brzdová soustava, osvětlení, akumulátor a doplňková výbava, jako je třeba škrabka na led nebo sprej na zamrzlý zámek.


V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky pro období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Zákon rovněž stanovuje, že u motorových vozidel s celkovou hmotností do 3500 kg jsou zimní pneumatiky povinné na všech kolech a hloubka jejich hlavních dezénových drážek nebo zářezů musí činit nejméně 4 mm. Povinnost se nevztahuje na případy nouzového dojetí s rezervní pneumatikou. 

Řidiči, kteří přezouvají na zimní pneumatiky používané již v předchozích sezonách, by je měli před montáží důkladně prohlédnout, zda nejsou poškozené či příliš opotřebované. Legislativní požadavek na minimální hloubku dezénu 4 mm má totiž své opodstatnění, protože při nižší hloubce vzorku ztrácí zimní pneumatika své přednosti na sněhové pokrývce a mizí i takzvaný samočisticí efekt nezbytný pro jízdu na sněhu. Dalším směrodatným kritériem pro výměnu stávajících zimních pneumatik za nové je kromě hloubky dezénu také stáří pneumatiky. Odborníci značky Bridgestone doporučují obměňovat zimní pneumatiky nejpozději po pěti sezonách provozu, protože každá pneumatika ztrácí časem své původní vlastnosti vlivem povětrnostních podmínek na použitou směs. 

Připravte si padesátikorunu - blíží se povinnost nazout zimní pneumatiky

Výsledky nezávislých testů ukazují, že při volbě nových zimních pneumatik se vyplatí sázka na kvalitu, která žel není zaručena pouhým označením „M+S“, „M.S“, „M/S“ nebo „MS“ (mud and snow = bláto a sníh) na bočnici nebo zařazením do kategorie terénních pneumatik. Někdy jsou tak totiž označeny také pneumatiky, které nejsou vyrobeny ze speciální zimní směsi pro nízké teploty nebo nemají potřebné lamelování nezbytné pro bezpečnou jízdu na sněhu a kluzkém povrchu. Výrobci značkových pneumatik proto zavedli jako spolehlivé vodítko pro spotřebitele symbol horského štítu a sněhové vločky umisťovaný na bočnice pneumatik, které jsou skutečně připraveny na všechny nástrahy zimního období. Tyto pneumatiky jsou navíc často vybaveny indikátorem opotřebení udávajícím zbývající hloubku dezénu 4 mm. Indikátor má na sobě symbol sněhové vločky (hvězdičky) a jeho poloha v běhounu je označena symbolem hvězdičky a hodnotou 4 mm v ramenní části. Používání pneumatik označených symbolem sněhové vločky, který motoristé naleznou na naprosté většině zimních pneumatik koncernu Bridgestone pro osobní vozy, vyžaduje od prosince 2010 například německá legislativa. Na cesty do zasněžených hor je kromě volby kvalitních zimních pneumatik doporučováno přibalit rovněž sněhové řetězy, jejichž použití může být za určitých okolností dokonce povinné (např. v Německu při extrémních klimatických podmínkách). Montáž sněhových řetězů je vhodné se naučit a vyzkoušet předem. 

V době výměny pneumatik by měl automobil projít také důkladnou kontrolou technického stavu, aby byl stoprocentně připraven na nejnáročnější období v roce. Zvláštní pozornost by měla být věnována osvětlení vozidla a brzdové soustavě. Nerovnoměrné brzdění jednotlivých kol může přivodit zejména na kluzkém povrchu velmi rychle nebezpečnou situaci. Poškození motoru vozidla zaparkovaného v mrazivém počasí zabrání nemrznoucí chladicí kapalina (do -25 °C) a ničím nerušený výhled z vozu za jízdy v každém počasí zaručí zimní směs v nádobce pro ostřikovače a dobrý stav stíracích lišt stěračů. 

Pro bezproblémové spouštění motoru i za velkého mrazu je nezbytné udržovat akumulátor v dobrém stavu. V případě nouze mohou pomoci startovací kabely, které by přes zimu neměly chybět na palubě vozidla stejně jako škrabka na led, smetáček, lopatka, pracovní ochranné rukavice a případně i pytlík s pískem. Naopak rozmrazovač zámků je lepší v autě nenechávat, má-li být užitečný a plnit svou funkci. Přimrznutí pryžových těsnění k rámům dveří může zabránit jejich včasné ošetření vhodnými prostředky.

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.