Nejlepší ojetá rodinná SUV do 500 tisíc když nechcete to, co mají všichni

Foto: Jan Smékal

Vybrali jsme čtveřici ojetých SUV s cenou do 500 tisíc korun jako alternativy k zavedeným koncernovým konkurentům. Možná se budete divit, ale v některých ohledech námi vybraná auta konkurenční modely výrazně překonávají


Kategorie SUV se pořádně rozrostla a dnes snad každá automobilka, s výjimkou Ferrari (i když model Purosangue se už v maskovaní prohání po veřejných silnicích), nabízí několik různých aut od malých až po ty velké a luxusní. Na trhu ojetin je poměrně široký výběr, ale vysoká poptávka a zároveň nedostatek nových vozů na trhu (a jejich vysoké ceny) drží ceny ojetých SUV vysoko. Stačí se podívat, kolik chtějí bazary za Kodiaqy, Tiguany a podobně. 

U ojetých SUV do ceny 500 tisíc korun evidujeme menší počet závad u vozidel asijských značek
Martin Foltýn; CarTrax 

My jsme dali dohromady čtveřici alternativ právě k zavedeným koncernovým SUV. A možná se budete divit, ale v mnoha oblastech tato auta zmíněná SUV od koncernu Volkswagen dokonce i překonávají. Pokud tedy máte rozpočet ohraničený částkou 500 000 Kč, což je dnes u ojetého rodinného SUV takové nezbytné minimum, vybírejte mezi následujícími auty: 

Kia Sportage IV/Hyundai Tucson 

Se správným motorem jsou tahle technicky příbuzná auta opravdu moc povedená a spolehlivá SUV. Vyhněte se ale základním benzinovým verzím 1.6 GDI s předním pohonem, ve velkém SUV se takový motor jen trápí a má vysokou spotřebu. Naprostým ideálem je diesel 2.0 CRDI, ještě optimálně kombinovaný s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Taková verze si bude i velmi dobře držet hodnotu do budoucna. Slušné jsou ale i menší diesely, pokud vám stačí pohon předních kol. 

Motor 2.0 CRDI se ukázal jako velice spolehlivý motor, který relativně dobře snáší klasický český nešvar: přejíždění servisních intervalů. Má totiž velkou zásobu oleje, který tak nezdegraduje tak rychle jako u motorů, kde je ho polovina. Občas sice odejde EGR ventil, ale celkově je technika těchto aut poměrně robustní. A to platí i pro převodovky a podvozky. Ceny servisů a oprav jsou sice vyšší, ale na druhou stranu je nebudete potřebovat moc často. Hyundai má záruku na pět let bez omezení nájezdu, Kia má tu záruku dokonce sedmiletou, i když s limitem 150 000 km. Ale ani po záruce není potřeba se těchto aut bát. 

Subaru Forester IV 

Čtvrtá generace Foresteru je výborné auto a dost možná nejlepší SUV v téhle kategorii vůbec. Samozřejmostí je permanentní pohon všech kol, který tu funguje velmi spolehlivě, a možnosti a schopnosti auta posouvá i v náročnějším terénu o kus dál. Technika Subaru je pak velmi bytelná, a ačkoli se nejedná o drsný off-road, auto snese i sem tam nějaké to menší „ťuknutí“. Někam do hor a opravdu špatných cest je tohle jednoznačná volba. 

Foresterů je ale, bohužel, na trhu ojetin málo. Jako nový byl drahý a navíc je to volba spíše pro úzkou skupinu nadšenců a znalců. Ale zase není potřeba se bát ani aut s vyšším nájezdem. Dříve diskutovaný diesel se velmi polepšil a je už spolehlivý. Navíc lze jeho kondici poměrně dobře diagnostikovat. Příznivci benzinových verzí si také přijdou na své, dokonce se prodává i zběsile rychlá turbo verze XT. Forester se může pochlubit i rozsáhlou bezpečnostní výbavou a vysokou praktičností a využitelností. 

Mazda CX-5 

SUV od Mazdy trochu doplácí na pověst nepříliš spolehlivého dieselu z prvních ročníků, ale to zas tlačí ceny dolů, takže v našem výběru patří mezi ta nejlevnější auta. Právě naftové Mazdy CX-5 jsou velice dostupné, i když je potřeba si nechat nějaké peníze stranou na první větší servis. Předražené nejsou ale ani benzinové verze, i když jsou to velmi dobré motory, které jsou při správném používání a včasném servisu i velice spolehlivé. Překvapí také jejich reálně nízká spotřeba, kdy rozšířený motor 2.0 Skyactiv v kombinovaném režimu umí i se čtyřkolkou a automatem jezdit za zhruba osm litrů na 100 km. 

Dobrý je i větší motor 2,5 l, zde už vždy s automatem a čtyřkolkou (a o zhruba litr vyšší spotřebou). Ale kdo chce šetřit a nepotřebuje automat (nebo ho přímo nechce), bude mu silnější verze dvoulitru stačit. S manuálem a předním pohonem umí tohle SUV, i s benzínovým motorem, jezdit za úžasných 6,5 – 7 l/100 km. Problémy s korozí se nových vozů Mazda už netýkají, elektronika je velmi spolehlivá a podvozky jsou docela bytelné. U více ojetých kusů jen pozor na stav mechanické převodovky. 

Land Rover Discovery Sport 

Tohle SUV od Land Roveru je poměrně přehlížené auto. Při tom kombinuje poměrně spolehlivou techniku od Fordu a PSA (například opravdu skvělý diesel 2,2 l, který známe právě z větších francouzských vozů a fordů) s opravdu skvělým podvozkem britské značky a schopnostmi mimo zpevněné silnice. Sice to není takový drsný teréňák jako ikonický Defender nebo luxusní Range Rover se vzduchovým podvozkem a třemi uzávěrkami diferenciálů, ale inteligentní čtyřkolka a pořádné odolné nápravy dovolí dostat se s Discovery Sport tam, kam se běžná SUV už neodváží. 

Stejnou techniku používá i stylový crossover Range Rover Evoque, ale ten je uvnitř o poznání menší, takže rodiny ocení spíše právě Discovery Sport. U kupovaných aut si jen ověřte servisní historii a nechte prověřit stav podvozku. U více ojetých kusů občas selže okruh EGR, auta provozovaná jen po městě mají problémy s regenerací částicových filtrů. A bohužel občas zlobí i moduly AdBlue. Ale prověřené auto, které nevykazuje na diagnostice chyby, bude vždycky dobrá koupě. Jako bonus pak dostanete opravdu skvělé jízdní vlastnosti.

Budete kupovat ojeté SUV nebo takové zrovna vlastníte? Napište nám své zkušenosti do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.