Opravdu potřebujete u ojetého SUV pohon 4x4? Většinou nikoliv. Úspora pak může být i 100 tisíc

Foto: Luděk Kortus

Móda vozů SUV, jejichž prodeje rostou raketovým tempem, není znamením toho, že by najednou všichni zmizeli z měst do hor a neprostupných bažin. Naopak, většinu takových aut potkáváme právě ve městech.


K čemu tedy takové auto, které jen zabírá více místa a nemá hmatatelnou přidanou hodnotu? A v tom to právě je. Je to móda, a tak není divu, že mnoho uživatelů v takovém autě pohon všech kol vůbec nepotřebuje. Ba dokonce některé automobilky u těch nejmenších SUV čtyřkolku už ani vůbec nenabízí. Příkladem průkopníka takové kategorie byl Nissan Qashqai, který se prodával hlavně s předním pohonem, čtyřkolek zas tolik nebylo. A podobný trend následovaly i ostatní automobilky.

Smiřte se s tím, že čtyřkolka vyžaduje údržbu navíc a prodraží se tím servis
David Žídek; TestyOjetin.cz 

Otázka potřeby pohonu všech kol je ale vlastně stejná jako otázka potřeby takového auta. Některým lidem nevymluvíte, že je pro ně SUV úplně k ničemu a jen bude mít vyšší spotřebu a bude se jim s ním hůř parkovat. A všechno na něj bude dražší. Oni ho prostě chtějí. 

Takže při vybírání takového auta je pak potřeba si dobře rozmyslet, kde a jak ho budete používat. Pro převážně městský režim je opravdu plně postačující pohon jedné nápravy, protože do extrémních podmínek se s takovým autem nikdy nevypravíte. Čtyřkolku tak využijí převážně ti, kteří bydlí na horách, případně pravidelně jezdí místy, kde lze počítat s horší průchodností, ať už je to třeba zablácená cesta k chatě nebo někde na stavbě. Jsou firmy, jejichž pracovníci se bez čtyřkolky opravdu neobejdou, protože se musí například na stavbu nebo za zákazníky dostat v jakýchkoli podmínkách a počasí. 

Ti, kteří ale potřebují spolehlivou čtyřkolku, zpravidla nenakupují v kategorii městských SUV, spíše volí pracovní auta se stálým pohonem všech kol. Městské crossovery a SUV totiž většinou, pokud už nějaký mají, používají zjednodušené systémy pohonu všech kol. Ty fungují tak, že motor pohání jen jednu nápravu a ta druhá se přes mezinápravovou spojku připojí jen tehdy, když začne ta první prokluzovat, tedy typicky třeba při rozjezdu na sněhu nebo mokré dlažbě. Jakmile se ale auto rozjede, druhá náprava se zas odpojí. Náprava se pak odpojuje také po překročení určité rychlosti, většinou mezi 30 až 50 km/h. 

Tyhle systémy známe prakticky ze všech aut, které mají motor vpředu napříč a pohánějí primárně přední kola, tedy všechny současné škodovky a také většina SUV od Renaultu, Peugeotu, Hyundaie a dalších. Výhodu to má: po většinu času motor točí jen předními koly, takže se šetří palivo. Má to ale i nevýhodu: 99 % času s sebou táhnete nevyužitý diferenciál a navíc takový systém potřebuje pravidelnou údržbu, aby fungoval. 

Musí se měnit olej v zadním diferenciálu a případně i v mezinápravové spojce. To bohužel plno majitelů zanedbává, třeba jen proto, že automobilka vůbec servisní plán nestanovila. Na trhu ojetin tak lze narazit sice na čtyřkolku, ale ta vůbec nefunguje. Bohužel to při předváděcí jízdě sotva poznáte a přijdete na to až tehdy, když se budete potřebovat v zimě rozjet na zapadaném parkovišti do kopce a auto bude beznadějně protáčet jen přední kola. 

Je tu jednoduchý trik. Najeďte s ojetinou na mokrou trávu nebo štěrk a pokuste se o rychlý rozjezd. To hned poznáte, jestli se zadní kola připojí, nebo jestli je tady problém. Také by to měl zjistit odborný servis pomocí diagnostiky a prohlídky. 

Smiřte se s tím, že čtyřkolka vyžaduje údržbu navíc a prodraží se tím servis. A také bude mít takové auto vyšší spotřebu paliva a logicky i vyšší rizikovost, že se na tom něco rozbije. Jestli pak čtyřkolku používáte pravidelně, určitě ten příplatek za čtyřkolku (a zvednuté SUV) pro vás smysl má. Ale jestli si kupujete čtyřkolku a SUV jen kvůli tomu, že jedete jednou za rok na hory a to převážně po udržovaných a posolených silnicích, je možná dobré se zamyslet nad tím, jestli to má opravdu význam. Tam v pohodě vyjedete i s běžným autem na kvalitním zimním obutí. 

Něco jiného je to u vozů, kde si vybrat nemůžete a čtyřkolku dostanete automaticky. Typicky jsou to větší luxusní SUV premiových značek se silnými motory. Čtyřkolku vždycky dostane také u Subaru, které si na tom naopak zakládá. A taková značka má také svůj okruh specifických zákazníků. A zrovna takový Forester můžeme doporučit jako opravdu funkční a dobré SUV, s vysokou spolehlivostí a užitnou hodnotou. 

Chápeme, že SUV jsou opravdu módní záležitost a výrobci se vůbec nestydí za běžné SUV chtít hodně peněz. A na trhu ojetin je ta situace podobná, ojetá SUV jsou poměrně drahá. My vám takové auto nezakazujeme, ale rozmyslete se, jestli vám dává smysl a jestli ho budete využívat. Jinak si budete připlácet za něco, co vůbec nepotřebujete a nepoužíváte. A někdy takový příplatek může činit i 100 tisíc korun.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.