Většina kupujících ojetého vozu se do něj štítí sednout. Obává se nečistot i zápachu


Kvůli dlouhé jarní karanténě zůstalo mnoho vozidel uzavřených v garáži nebo na ulici bez jakéhokoliv pohybu. Ve filtrech klimatizace se tak mohly rozmnožit roztoči a různé plísně. Výrazně trpěl i lak a pneumatiky.


Foto: medium.comKvůli dlouhé jarní karanténě zůstalo mnoho vozidel uzavřených v garáži nebo na ulici bez jakéhokoliv pohybu. Někteří majitelé s vozy nejezdili i několik měsíců, což se projevilo nejen na jejich vzhledu, technickém stavu, ale velmi časti třeba i na stavu klimatizace. Ve filtrech se totiž mohly rozmnožit roztoči a různé plísně. Ty se potom po zapnutí systému dostanou větrákem do interiéru, který tak může výrazně zapáchat. Cestujícím s alergií může navíc takto rozvířený prach způsobit nemalé problémy. Dlouhým stáním pod širým nebem často utrpěl i lak, který mnohdy pod vrstvou prachu a vlivem deště, šedne, případně na něm vznikají drobné praskliny. Přitom vyčištěný automobil s nablýskanou karoserií se prodává mnohem lépe než zaprášené vozidlo se špinavým interiérem. K čištění a leštění ale není příležitost jen při prodeji vozu. Mnoho motoristů k němu proto přistupuje hned poté, co pořídí ojetinu. Umýt a vyčistit vůz totiž  dokáže každý za použití běžně dostupné autokosmetiky. To je dobré pro běžnou údržbu. Při pořízení ojetiny, nebo pokud se chystáte vozidlo prodávat, se však vyplatí svěřit auto profesionálům. Nevelká finanční investice se opravdu vyplatí. To co zvládne motorista v běžných podmínkách je totiž jen pouhý zlomek z toho, co umějí specialisté. Můžete používat drahé přípravky věhlasných značek, ale pokud nemáte stroje za několik tisíc korun, srovnatelného výsledku dosáhnout nelze. Jak tedy na čištění vozu?

Profesionální výbava

Zásadní výhodu specializované firmy představují bohaté zkušenosti. Znají pracovní postupy, díky nimž odstraní třeba zašlapanou žvýkačku z koberečku. Kromě toho disponují různými přípravky, často velmi drahými, které si běžný motorista domu nepořídí. Kromě toho specialisté využívají i stroje jako jsou výkonné tepovače a vysavače vody, parní čističe nebo tlakové myčky s ohřevem vody. Mají k dispozici také elektrické leštičky na karoserii a vysoušeče čalounění, díky nimž interiér čištěný mokrou cestou vyschne do jednoho dne. Do běžné výbavy profíka patří například sprej, s nímž jde zmrazit žvýkačku nebo bonbon zašlapaný v koberci. Odstranění je pak otázkou chvíle. Umýt, vyčistit a vysušit auto zabere minimálně celý den – pokud je práce opravdu důkladná. Během sušení lze navíc oživit lak. Pak se motoristovi vrátí vůz, který doslova září. 


Měla zákaz řízení, způsobila nehodu, poškozenému nabídla úplatek
Kolik se dá ušetřit nákupem Dacie zjišťoval test modelu Duster, Dokker a Logan
Testujeme nejžádanější ojetiny současnosti v ceně do 200 000 Kč


V rukou profesionálů

Samotný proces začíná umytím karoserie – většinou ručně a to včetně všech spár. Pneumatiky lze ošetřit oživovačem černé barvy. Poté se myje palubní deska, středový panel ale i madla dveří. Zvláštní pozornost se věnuje výdechům ventilace a dalším hůře dostupným prostorům. Interiér i zavazadelník se vyluxuje, odstraní se případné nečistoty zašlapané v koberci. Vyndavací koberečky nebo koberec ze zavazadelníku se šamponují a pak jdou většinou na čištění horkou wapkou. Zatímco se suší, je čas na důkladné čištění stropu, stínítek či vnitřních obkladů sloupků karoserie. Následně je čas na tepování interiéru. S menší nečistotou si poradí suchá pěna, jež se nabízí v každém obchodě s autokosmetikou. Důkladné čištění ale vyžaduje mytí mokrou cestou. Parní čistič a tepovač s výkonným vysavačem vody, promění i flekaté sedačky tak, že vypadají jako nové. Totéž platí pro čalouněné výplně dveří či polstrování zavazadelníku. Následně přichází na řadu podlaha. Napevno montovaný koberec se čistí stejně jako sedadla. Promáčený interiér pak pomáhají sušit elektrické větráky.

Nakonec přijdou ke slovu konzervační a lešticí přípravky. Patří k nim například produkt pro ošetření kůže, přípravek pro zajištění pružnosti měkčených plastů a jejich ochranu před letními slunečními paprsky. Používá se i sprej dodávající plastům lesk. Tečku představuje vyleštění všech skel a to jak z venku, tak zevnitř a jejich ošetření proti mlžení. Zcela samostatnou kapitolu představuje motorový prostor. Mytí pohonné jednotky wapem je amatérské a velice nerozumné, protože může dojít k poškození kabeláže, hrozí i že voda zateče, kam nemá a agregát následně nenaskočí, nebo bude zlobit elektronika. Proto se pro omytí motoru používají čisticí spreje rozpouštějící mastnotu (tedy i olej). Nakonec se plastové díly v motorovém prostoru ošetří sprejem na oživení černé barvy. 

Září jako diamant

Kromě běžného mytí a čištění nabízí řada specializovaných firem také oživení laku karoserie. Pokud je práce a použitý přípravek kvalitní, bude výsledek doslova neuvěřitelný. Oživení laku karoserie se dosáhne zbroušením zvětralé horní vrstvy. Používají se brusné pasty různé hrubosti, podle toho, jak zašlý lak je. Ten se pak bude ještě konzervovat, voskovat a leštit. To vše za pomoci elektrické leštičky. Tu na závěr vystřídají přípravky oživující chromové lišty a plasty na karoserii vozu. Pak se leští skla, případně aplikují „tekuté stěrače,“ což je přípravek usnadňující stékání vody. Při dešti tedy není nutné tolik používat stěrače. 

Na vlastní pěst

Pokud se rozhodnete vyčistit automobil vlastními silami, bude postup stejný. Jen asi čištění interiéru mokrou cestou budete muset oželet, a místo drahých tepovačů použít pěnu pro suché čištění. Výsledek ale nebude ani z daleka takový. Pro menší nečistoty to však stačí. Také brusnou pastu pro oživení laku si můžete zakoupit a aplikovat sami. Časté broušení ale rozhodně nelze doporučit. Určitě se vyplatí pořízení nebo zapůjčení elektrické leštičky. Ruční leštění by bylo méně účinné.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.