Zánovní ojetiny ze zemí bývalého SSSR se mohou tvářit jako vozy s německým původem

Foto: Pixabay

Divili byste se, kolik aut cestuje ze zemí bývalého SSSR do Německa, jen aby mělo německý techničák. Ono totiž o bourané a špatně opravené SUV z Kazachstánu není takový zájem jako o zánovní vůz ze západní Evropy


Trh se zbláznil. Nová auta nejsou, čekací doby se prodlužují na několik měsíců, a dokonce na některá zcela běžná auta si zájemci počkají i více než rok. To žene lidi, kteří nové auto prostě potřebují, do bazarů. Ti pak vykupují zánovní auta s nízkým nájezdem. To má pochopitelně další efekt, a to ne zrovna klesající ceny takových aut. Naprosto běžná je proto dnes situace, že například roční předváděcí vůz s nízkým nájezdem do 20 000 km má v sekci ojetých vozů vyšší cenovku než stejný model v ceníku nových aut. Jenže na rozdíl od nového auta s čekací dobou jeden rok je tento ůz k dispozici ihned. 

Skutečný původ vozu lze v autobazaru, nebo při nákupu ojetého vozu někde na ulici, zjistit opravdu velmi obtížně
Martin Foltýn; CarTrax
 

Jistě, taková auta mají většinou nadstandardní výbavu a u premiových ojetin to může být výbava v ceně i několika set tisíc korun, ale kdo trh ojetých vozů sleduje, tak mu učitě tento kuriózní stav neunikl. Pamětníci socialismu si zase možná vzpomenou, že doba, kdy ojetiny byly dražší než nová auta, tady už jednou byla. Při čekacích dobách na nové auto několik let zkrátka bylo jednodušší si koupit auto ojeté. 

Podobná auta ale lákají i ty, kterým se třeba nově představený model nelíbí po stránce designu, případně jim nevyhovuje nabídka motorizací nebo karosářských verzí. Někteří kupci dávají cíleně přednost končícím modelům, které jsou po letech ve výrobě a provozu vyzkoušené a automobilky u nich odstranily tzv. dětské nemoci. 

Jednou z hlavních výhod těchto zánovních aut s nízkým nájezdem je skutečnost, že za sebou nemají ještě tak těžký život jako několikaleté ojetiny s několikasettisícovými hodnotami kilometrů na tachometru. Zájemce se tak nemusí tolik zajímat o technický stav a koupě takového auta bývá obecně velmi bezpečná. To ale neznamená, že se nemáte mít na pozoru.

Datová kontrola vozu zadáním VIN do nějaké aplikace nemusí vždy stačit. Pouze fyzická kontrola vozu ukáže jeho skutečný technický stav
Martin Foltýn; CarTrax 

Důležité je ověřit především původ auta a zda není zatížené nějakými právními vadami. V zavedených autobazarech a u značkových prodejců ojetin na takové auto nenarazíte, ale pozor na vozy od různých překupníků a ze soukromé inzerce od neznámých lidí. Pořád existuje riziko, že se někdo bude snažit prodat auta v majetku leasingové společnosti či zatíženého exekucí. Případně rovnou auto kradené. 

Dost se také podvádí s původem a divili byste se, kolik aut cestuje ze zemí bývalého Sovětského svazu přes východní státy do Německa, jen aby tam dostalo německý techničák a podvodník ho pak mohl prodávat jako auto s německým původem. O bourané a špatně opravené luxusní černé SUV z Kazachstánu zkrátka nebude takový zájem jako o zánovní kousek ze západní části Evropy. 

I to je důvodem, proč se rozhodně u takových aut vyplatí nechat udělat hloubkovou kontrolu v servisu, buď u specialisty, nebo přímo ve značkové dílně. Značkové servisy s tím problém nemají a běžně taková prohlídka stojí pár tisíc korun. A pokud kupujete nějaké „lepší“ auto třeba za půl milionu, tak vás asi taková nákladová položka navíc zas tak trápit nebude. "Odborná prohlídka vozu zabere přibližně dvě hodiny, stojí méně než 3 tisíce korun a kontroluje se při ní až 250 servisních bodů. Samozřejmostí je i datová prohlídka vozu v celoevropském systému carVertical," říká Martin Foltýn, ředitel společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické prověrky ojetých vozidel. 

Značkový servis prověří auto pomocí diagnostiky, ověří jeho servisní historii (která by měla být ještě zcela transparentní) a zkontroluje, jestli třeba na tento model nebyly v mezidobí vyhlášeny nějaké svolávací a servisní akce. Na každý nový model se běžně v prvních letech výroby vyhlašuje několik svolávacích akcí a mladé „bazarovky“ často tyto akce prošvihnou. Ovlivnit to může jak spolehlivost, tak hlavně bezpečnost. 

Značkový servis pak může při takové prohlídce rovnou přistoupit k řešení těchto servisních a svolávacích akcí, pokud nakonec auto koupíte. Značkový servis zjistí, jestli autu ještě platí původní tovární záruka, kterou prodávající často inzerují jako hlavní lákadlo. Může se totiž stát, že třeba promeškáním povinné servisní prohlídky záruka na auto zanikne. 

I přes nízký nájezd se bohužel i u relativně nových a mladých aut může sporadicky objevit nějaký technický problém. Zejména u sportovnějších či výkonnějších aut už mohou být i po 20 000 km opotřebované brzdy a pneumatiky. Také to může být dobrý indikátor toho, jak se s autem jezdilo. U bývalých předváděcích aut je ale takový stav poměrně běžný. 

Ani mladým autům s historií se ale nevyhýbají nehody. Obvykle bývají o pojistných událostech záznamy, ale nedá se zcela spoléhat na to, že všechny obvyklé „on-line“ cesty prověřování ojetin, zejména placené služby prověřování VIN kódu auta, odhalí všechno. Pokud nikdo bouračku v minulosti nehlásil a vůz nechal opravit neoficiální cestou mimo autorizovaný servis, nebudou o poškození záznamy asi nikde. 

Takové situace rozhodně nejsou vzácností a bohužel existuje dost lidí, kteří si koupili třeba za milion ojeté BMW, aby později zjistili, že vůz byl ošklivě bouraný a hlavně neopravený podle schválených postupů, takže v případě další nehody by zřejmě vůbec nechránil posádku tak, jak by měl. 

I když tedy kupujete mladé a málo jeté auto, investujte do kvalitního a hlavně fyzického prověření takového vozu. Od stolu a počítače totiž podstatné věci nikdo nezjistí. Je možné, že během kontroly auto pak servis nic problematického neodhalí a konkrétní auto vám schválí. Ale vy aspoň pak můžete mít klidně spaní, že jste si za tu hromadu peněz nekoupili špatné auto.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.