V ceně do půl milionu korun je na trhu stále ještě poměrně dost kvalitních aut, většinou kompaktních hatchbacků a malých SUV. Co ale koupit, pokud s tímto rozpočtem hledáte auto, které uspokojí i rodinné potřeby? Toto pět tipů na modely, se kterými byste neměli šlápnout vedle.
Předpokládáme, že rodina, která nedávno vydala půl milionu za auto, nebude chtít vzápětí řešit nákladné opravy. Zaměřili jsme se tedy pouze na vozy do stáří čtyř let a nájezdu 99 tisíc km, které ještě nějakou dobu nebudou potřebovat větší servis. A protože hatchbacky ani malé sedany běžným rodinným potřebám nestačí, hledali jsme vozy s karoserií kombi, SUV nebo MPV.
Pokud jde o výbavu, je jasné, že každý má kritéria nastavená jinak. My bychom v dnešní době už nechtěli rodinný vůz bez automatické převodovky. Za velmi užitečnou považujeme podporu Apple CarPlay/Android Auto, což jsou funkce umožňující zrcadlit obrazovku chytrého telefonu na palubním displeji. Obejít bychom se nechtěli ani bez parkovacích senzorů. A protože rodinný vůz musí být i při plném obsazení schopen bezpečného předjíždění i suverénního pohybu po dálnicích včetně těch německých, za naprosté výkonové minimum považujeme hranici 88 kW (120 k).
"Naše dlouhodobá datová analýza evropského trhu ojetin ukazuje, že výrazný zájem o oblíbená rodinná kombi VW Passat či Škoda Superb má zásadní vliv na růst jejich ceny. Do tohoto žebříčku jsme tak vybrali zajímavé alternativy, které se netěší takovému zájmu veřejnosti, ale v určité specifikaci nabízejí zajímavou alternativu právě těmto rodinným bestsellerům," uvedl automobilový expert Carvago.com, Jiří Červenka.
Ford Focus kombi
Ford v Evropě (opět) nezažívá nejúspěšnější období, ale to neznamená, že dělá špatná auta. Focus v kompaktní třídě stále vyniká jízdními vlastnostmi, rodiny však ocení spíš velký a nadprůměrně široký zavazadlový prostor (u kombi) nebo asistenční systémy, které sklidily chválu od organizace Euro NCAP. K zahození nejsou ani praktické detaily jako elektrická dětská pojistka nebo výsuvné chrániče hran dveří. Problematický dvouspojkový automat byl v této generaci nahrazen 8st. převodovkou tradiční konstrukce, která zatím nezlobí. Existuje také verze Active – sice bez pohonu všech kol, ale s podvozkem zakrytovaným a zvýšeným o 30 mm.
+ Jízdní vlastnosti, velký zavazadelník, propracované funkce dálkového přístupu přes aplikaci, ojetiny ze západních trhů mívají velmi slušnou výbavu
- Vzhledově neatraktivní interiér, kolísavá kvalita zpracování, malá nádrž na AdBlue
Na co si dát pozor: Stav akumulátoru, vibrace od poloos, závady elektroinstalace
Opel Insignia Sports Tourer
Jednoznačně nejreprezentativnější vůz v našem výběru a zároveň jedna z největších záhad automobilového trhu. Nejde nám totiž na rozum, proč se jich prodá tak málo. Svým chováním na silnici sice nenadchne, ale ani neurazí, a dál už to jsou jen samá pozitiva: dobře vypadá, je ohromně prostorná, má výborné, všestranně nastavitelné sedačky, a v době přípravy článku se do našich vyhledávacích kritérií vešel i jeden kus s dvoulitrovým biturbodieselem o výkonu 154 kW (209 k) a pohonem všech kol. Podobně jako Focus má také Insignia svoji „dobrodružnou“ variantu Country Tourer, ta už ale přesahuje náš cenový limit.
+ Královský vnitřní prostor, reprezentativní vzhled, dostupnost výkonných motorů, ovladatelnost verzí 4x4
- Nekultivované diesely, přeposilované řízení, nemoderní vzhled přístrojů
Na co si dát pozor: Zanesený EGR ventil, stav rozvodů u dieselové šestnáctistovky
Renault Kadjar
Proč je v našem přehledu jediné SUV? Protože většinou jsou příliš malá nebo příliš drahá na to, aby spadala do definice „rodinné auto do 500 000 Kč“. Kadjar je výjimkou potvrzující pravidlo. Ačkoliv stojí na stejné platformě jako kompaktní Nissan Qashqai, je oproti němu delší a vyšší a také na pohled působí jako dospělejší auto. Na trhu je spousta Kadjarů s bohatou výbavou a mnohem příznivější cenou než u německých soupeřů ve srovnatelné specifikaci. Dají se najít i auta s pohonem všech kol, 95 % ojetých Kadjarů jsou však předokolky. U benzinu bychom se vyhnuli dvanáctistovce TCe, která se opravdu nepovedla, ale v roce 2018 ji nahradil nový motor 1,3 l s označením TCe 140 nebo 160 (podle výkonu). Dieselové motorizace jsou sázka na jistotu, my bychom šli do šestnáctistovky o výkonu 96 kW (130 k).
+ Výborný poměr velikosti, výbavy a ceny, ojetiny nemívají velký nájezd
- V nabídce úplně chybí výkonné motory, průměrná kvalita zpracování i jízdní vlastnosti
Na co si dát pozor: Motor 1.2 TCe, na něm je špatně snad úplně všechno
Seat Leon ST
Španělský Seat není tak populární jako příbuzné značky z koncernu VW, ale právě to z něj na trhu ojetin dělá tajný tip. Pokud jste ochotni tolerovat nevlídný interiér z tvrdých, lacině působících plastů a malou obrazovku palubního systému, najdete v Leonu úplně stejnou techniku jako Golfu Variant, ale za výrazně lepší cenu. A také s mnohem v zábavnějším chováním v zatáčkách. V našem limitu seženete Leon i s motorem na CNG nebo na druhém pólu, když budete mít štěstí, s dvoulitrovým dieselem a čtyřkolkou.
+ Sportovní jízdní projev, pestrá nabídka motorizací včetně čtyřkolek, univerzální dostupnost dílů i servisu, výhodnější ceny než u technicky podobných koncernových příbuzných
- Morální zastaralost (od r. 2020 je na trhu nová generace), laciný dojem z interiéru, slabší komfort odpružení, často jde o auta z firemních flotil nebo půjčoven
Na co si dát pozor: Stav chladicí soustavy a 7stupňové převodovky DSG (6st. u dieselů je spolehlivější)
Volkswagen Golf Sportsvan
Žije trochu ve stínu svého delšího příbuzného, Touranu, ale pokud doopravdy nepotřebujete sedm sedadel nebo gigantický zavazadelník, je Sportsvan pro rodinu běžné velikosti vynikající volbou. Nastupuje se do něj stejně pohodlně a je z něj vidět stejně dobře jako SUV, na silnici se chová příkladně a díky posuvné zadní lavici můžete měnit poměr prostoru pro cestující a pro náklad tak, jak je zrovna potřeba. Děti obvykle tolik místa pro nohy, kolik jej Sportsvan nabízí, nepotřebují. A když jsme u dětí, ty určitě ocení sériově dodávané sklopné stolky na předních opěradlech. Pokud vybíráte Sportsvan se sedmistupňovou převodovkou DSG, nechte si ji důkladně zkontrolovat někým, kdo ví, co dělá. Je to vyhlášený servisní strašák. Vozy ve vyšší výbavě Highline mají lepší sedadla a výrazně hodnotnější interiér, při hledání bychom se proto zaměřili na ně.
+ Dobrý výhled pro všechny cestující, variabilní interiér, bezproblémové ovládání, celková propracovanost
- Víceprvková náprava jen u výkonnějších motorů, horší materiály v základní výbavě Comfortline
Na co si dát pozor: Opět zejména stav 7st. dvouspojkové převodovky
Jaké ojeté rodinné auto do půl milionu byste vybrali vy? Napište nám do diskuze.