Spotřeba auta je jeden z klíčových parametrů, podle kterého velká část zájemců o ojetinu vybírá. My jsme našli ojetinu z roku výroby 2018, se kterou se dá bez problémů jezdit pod 4 litry na 100 kilometrů. Není sice levná, ale ta spotřeba vás dostane.
Ruku na srdce – kolikrát se vám stalo, že jste si sedli do běžného osobního auta v ceně do 500 tisíc korun (cena nového vozu) a palubní počítač vám sdělil, že máte dojezd na téměř 1500 kilometrů? Nám tedy moc často ne. Při hledání nějaké tříleté ojetiny, která by moc nestála, odvezla celou rodinu na dovolenou a měla pokud možno co nejnižší spotřebu, jsme ale na jedno takové auto narazili. Auto se sice dnes již nevyrábí, ale při troše štěstí na něj v bazarech narazíte.
Foto: Jan SmékalJde o model Škoda Rapid s motorem 1,6 TDI a výkonem 85kW. Před lety jsme s tímto vozem vyrazili do Estonska a naše první zastávka u čerpací stanice byla až v lotyšské Rize, tedy po ujetí přibližně 1400 kilometrů. Během cesty tam i zpět jsme ve dvou dospělých osobách a dvěma většími kufry ujeli přibližně 4 tisíce kilometrů s průměrnou spotřebou 3,7 litrů nafty na 100 kilometrů, což je skvělý výsledek. Auto sice s výkonem 115 koní není žádný trhač rychlostních rekordů, ale na české dálnici rozhodně brzdou provozu nebude.
Kromě nízké spotřeby ocení tradiční česká rodina také poměrně velkorysý zavazadlový prostor, který pojme 550 litrů nákladu. To by mělo postačit i na rodinnou dovolenou ve čtyřech v Chorvatsku pod stanem. Místa pro čtyři cestující je v autě dostatek, pozor ale na výbavovou verzi Monte Carlo. Někomu se nemusí zrovna pohodlně sedět ve sportovních předních sedačkách bez možnosti výškově nastavitelné opěrky.
Škoda Rapid je poměrně kvalitní auto, u dieselových verzí ale trvejte na doložené servisní historii. Tyhle vozy totiž často za sebou mívají poměrně velký kilometrový nájezd a ne vždy jim byla věnována kvalitní servisní péče. Pozor především na vstřikovače, palivové čerpadlo a filtr pevných částic. Vozům bez pečlivé servisní historie a především vozu z dovozu se raději vyhněte. V zahraničí totiž často jezdily v autopůjčovnách nebo v autoškolách.
Tříletých Rapidů s motorem 1,6 TDI v inzerátech moc nenajdete, a těch s pečlivou servisní historií je ještě méně. Najít se ale dají, a jestliže hodně jezdíte, může to být správná volba. Počítejte ale s tím, že za tříleté, pěkně vybavené auto, s nájezdem pod 100 tisíc kilometrů, zaplatíte cca 350 tisíc korun, často i více. Jednoduché počty by vám ale měly dát odpověď na otázku, zda by se vám třeba víc nevyplatila motorizace 1,0 TSI, kde se dá spotřeba držet pod pěti litry benzínu a stejně staré auto může být i o 70 tisíc levnější.