Kdo jezdí často s rozsvícenou kontrolkou nízkého stavu paliva v nádrži, může brzo splakat nad výdělkem. Nejde o to, že zůstane na silnici bez paliva, hrozí mnohem větší problém.
Je spousta řidičů, kteří u benzínové pumpy netankují plnou nádrž a to co v ní mají, vyjíždějí až téměř na doraz. Většinou za tím stojí ekonomické důvody, přeci jen dát dva tisíce za plnou nádrž se chce málokomu. A tak jezdí, dokud se nerozsvítí červená kontrolka, alias „hladové oko“ a pak zase načerpají třeba za pět set nebo tisíc korun. Jenže, tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Nejen že v takovém případě hrozí, že řidič zůstane někde stát s prázdnou nádrží, ale hrozí i docela drahé poškození palivového čerpadla. Palivové čerpadlo není nikterak složité zařízení, přesto jeho oprava může přijít velice draho. A jak k jeho poškození může vlastně dojít?
Čerpadlo je vlastně taková malá elektrická turbínka, která přes sítko vhání palivo do regulátorů tlaku a dále do vstřiků. Protože se čerpadlo pochopitelně zahřívá, je potřeba jej chladit. V drtivé většině případů je takové chlazení řešeno právě teplotou paliva. Ta stačí malou turbínku, resp. elektromotorek, který ji pohání, bez problémů uchladit a zabránit tak jeho poškození. Problém ale nastává, když je v nádrži málo paliva a to se začne vířit a vytvářet jakousi pěnu. Do systému se tak dostávají výpary a turbínka proto musí pracovat rychleji. A to je právě kámen úrazu – elektromotorek se více zahřívá, jenže není palivem dostatečně chlazen. To v důsledku způsobuje větší tření, které může skončit až zadřením celého systému. Jakmile začne pocukávat motor, je potřeba ihned zastavit a doplnit palivo. Jestliže jste takto nejezdili často, lze situaci zachránit. Při dlouhodobém přehřívání elektromotorku a vyšším tření ale bývá osud čerpadla většinou zpečetěn.
Oprava není nikterak levná. Jedna věc je totiž cena součástky, ale druhá věc je cena práce. Většinou je totiž potřeba navíc vyměnit i další části palivového systému a oprava se tak u některých aut může vyšplhat i na desítky tisíc korun. A to nemluvíme o možném poškození motoru usazeninami, které se obzvláště u starých aut s kovovou nádrží mohou do motoru dostat. I přes různé palivové filtry se jemné částečky koroze mohou dostat do motoru a způsobit tak následný nepravidelný chod, malý výkon, v tom nejhorším případě i jeho poškození. Doporučení proto zní – vyjet nádrž až k rezervě není problém. Nesmí se z toho ale stát styl. Mohlo by vás to stát opravdu hodně peněz.