Zimní počasí s sebou nese nejen ranní škrábání zamrzlých oken, nutnost přezout na zimní pneumatiky, ale také občasné potíže s ranním startem kvůli vybité baterii. Dá se tomu ale snadno předejít.
Tenhle článek nepřinese pochopitelně žádné zázračné rady nebo objevné triky jak lusknutím prstu nabít vybitou baterii nebo ji dokonce učinit nesmrtelnou. Naopak, vše, co je v článku uvedeno, jsou většinou staré dobré rady a tipy, které většina řidičů zná od nepaměti. Jenže v dnešní uspěchané době a velmi často zanedbávané péči o auto si na tyhle rady velmi často vzpomeneme až při ranním marném pokusu o nastartování a spěchu do práce nebo s dětmi do školy. Pojďme si tedy připomenout jak se k baterii chovat, aby i v zimních měsících spolehlivě fungovala a nenechala nás na holičkách.
Základem je baterii před zimním obdobím řádně zkontrolovat. Stav baterie si můžete s příslušným měřícím zařízením zkontrolovat i sami, ale lepší variantou je odborná diagnostika v servisu. Tam změří nejen stav vlastní baterie, ale také dobíjecí proudy, resp. stav alternátoru. To je zařízení, které baterii dobíjí. Jestliže máte špatný alternátor, bude se baterie stále vybíjet i kdybyste každý měsíc kupovali novou. Oprava alternátoru není většinou finančně náročná, v některých případech, především u starších vozů, ale bude nutná jeho výměna. Neodkládejte ji. Zákon schválnosti způsobí, že vám přestane baterii dobíjet někde u horské chaty nebo na zapadlé okresce, kde projede jedno auto za hodinu. Odtah vozu vás pak bude stát možná víc než zanedbaná oprava alternátoru.
Další důležitou radou je kontrola vozu po jeho opuštění. U moderních vozů to většinou nehrozí, ale starší modely ještě neumí samy vypnout světla nebo třeba rádio. Jestliže zapomenete rozsvícená světla přes noc v mrazivém počasí, je velmi pravděpodobné, že ráno nenastartujete. Jsou známy i případy, kdy se řidič kvůli totálně vybité baterii nemohl dostat do vozu, protože nefungovalo ani centrální zamykání. Když už si otevřel dveře pomocným klíčem, zjistil, že baterie se nachází pod podlahou kufru (Audi A6), který ovšem nelze mechanicky otevřít. V takovém případě pak nezbývá, než nastartovat s pomocí druhého vozu přes startovací kabely. Není-li druhý řidič nebo kabely k dispozici, je problém na světě. Zmíněný majitel Audi se k baterii musel dostávat krkolomným průlezem přes sklopená zadní sedadla do zavazadlového prostoru.
Stavu baterie také v zimních měsících také pomůže, jestliže občas vyrazíte na delší trasu, kdy baterii jízdou pořádně dobijete, a úplným ideálem je samozřejmě noční parkování v garáži. Tu má ale ve městě málokdo a tak vždy počítejte s nejhorším. Auto proto parkujte tak, aby se v případě nouze mohl kolega nebo známý k autu dostat se svým voze a pomoci vám nastartovat kabelem, nebo aby se v nejhorším případě dostala k autu odtahová služba.