Zdá se to jako banalita, ale velká část dopravních nehod při přejíždění z pruhu do pruhu je zapříčiněna špatně nastaveným pravým zpětným zrcátkem. Nastavit ho správě přitom není nijak složité
Moderní vozy nabízejí funkci synchronního nastavení pravého zpětného zrcátka podle toho, jak si řidič nastaví to levé. Jenže drtivá většina vozidel na českých silnicích takovou funkcí nedisponuje, a tak si ho řidič musí nastavit separátně. Někdo elektricky, někdo polohovacím „joystickem“ na vnitřní straně zrcátka, u těch nejstarších vozidel je potřeba nastavovat celé zrcátko. I při současném stáří českého vozového parku však takových vozidel na silnicích už tolik nejezdí
Na správné nastavení pravého vnějšího zrcátka existuje snadná finta, jenže řidiči to často podceňují
Jaromír H,; Autoškola Plzeň
Podle Jaromíra H., který pracuje jako učitel v plzeňské autoškole, však až polovina českých řidičů dělá jednu zásadní chybu. Chyba spočívá v tom, že při nastavování pravého zpětného zrcátka nesedí řidič v takové poloze, v jaké sedí za volantem, když řídí. Mrtvý úhel, což je prostor, ve kterém není subjekt v zrcátku vidět a nevidí ho ani řidič periferním viděním, se tak zvětšuje. Není nic neobvyklého, když se do mrtvého úhlu „vejde“ i dodávka. Řidič potom snadno nabyde dojmu, že může přejet z pruhu do pruhu, ale ejhle. Ono tam bylo auto.
Jak tedy zrcátko správně nastavit? „Předně je nutné sedět při nastavování zrcátek v takové pozici, v jaké sedíte za volantem“, radí Jaromír H. Podle něj jde totiž o zásadní chybu. „Řidiči se často naklánějí směrem k zrcátku, ale tak se přeci za jízdy nechovají“. Důležité podle něj je, aby stačilo jen pohnout očima a v zrcátku byla alespoň trochu vidět zadní část auta, řekněme od zadní kliky dál, a celý zbytek zrcátka vykrýval prostor za autem a vedle něj. Přibližně tak, jak je to vidět na fotografii v úvodu článku. V tom spočívá ten jednoduchý trik. Prostě vidět na zadní kliku auta. Pro ty, kteří by diskutovali nad třídvéřovým autem, existuje podobná pomůcka - stačí vidět pravý zadní roh auta.
Jestliže totiž řidič vidí i kousek svého auta, dokáže mnohem snadněji vnímat celkovou perspektivu a lépe tak vyhodnotí, kde se nachází auto za ním nebo ve vedlejším pruhu. Jakmile bok svého auta nevidí, má mnoho řidičů tendenci se různě vyklánět nebo se dokonce ohlížet za sebe. Obojí je ale podle učitele z autoškoly špatně. „Skvělým řešením jsou kamery, které nahrazují zrcátka,“ říká Jaromír. Ještě ale chvilku potrvá, než taková vymoženost bude v osobních autech běžná.
Jak si nastavujete zpětné zrcátko vy? Napište nám do diskuze.