Moskvič: Příběh a zajímavosti o sovětském klenotu na kolech

Moskvič
Foto: Pixabay

Kdo měl v tehdejším Československu Moskviče, byl pro smích. Ano, i v době reálného socialismu bylo tohle auto skutečně za trest


Na základní škole jsem měl spolužáka, jehož tatínek jezdil v Moskviči 412. Tehdejší vozový park neoplýval žádnými skvosty. Ale tohle auto bylo opravdu hrozné. Větší hromadu rzi jsem snad nikdy neviděl. Jako kluci jsme tenkrát tohle auto považovali dokonce za horší, než byl Trabant. A to bylo co říct. Tohle totiž bylo auto ze Sovětského svazu. A tam auta fakt moc dobře neuměli.

Ikonický Moskvič 

Sovětská automobilová průmyslová éra byla proto plná jedinečných a často skromných vozů, které se staly ikonami své doby. Mezi nimi vyniká Moskvič, automobil, který zaznamenal dlouhou historii a stal se symbolem sovětského života na čtyřech kolech. Moskvič, původně známý pod názvem MZMA (Moskevský závod malolitrážních automobilů), začal vyrábět své první automobily v roce 1947. Prvním modelem byl Moskvič 400, který byl v podstatě licencovanou verzí předválečného Opelu Kadett. Postupem času se vývoj posunul kupředu, a Moskvič se stal významným hráčem na sovětském automobilovém trhu. Ale pouze na sovětském. A pouze do doby, než na trh vyjel licenční Fiat, tehdy žádaný „žigul“.

Odolné auto na sovětské silnice

V 60. a 70. letech se Moskvič začal vyvíjet samostatněji. Modely jako Moskvič 408 a Moskvič 412 se staly běžným autem na sovětských silnicích. Jednalo se o spolehlivá a odolná auta, která se těšila oblibě u sovětské veřejnosti. Ale to se bavíme opět pouze o sovětské společnosti. V Československu se i přes tehdejší situaci na trhu s automobily Moskvič dobré pověsti zrovna moc netěšil.

Jednoduchý design

Moskvič byl známý svým jednoduchým a robustním designem. Často měl tvarování některých částí, které sice odráželo automobilové trendy své doby, ale vždy s nádechem sovětského stylu. Kromě běžných sedanů se vyráběly také varianty kombi, pick-upy a další karosářské provedení. Zajímavý byl například furgon IŽ-2715 s užitečnou hmotností 400 kg. 

Z nuly na sto za 19 sekund

Motorizace byla často záležitostí čtyřválcových řadových motorů umístěných vpředu. I když neměly výkon srovnatelný s vozy západní výroby, byly přizpůsobeny místním podmínkám a byly relativně jednoduché na údržbu. Model 412 měl motor OHC s výkonem 75 koní. Ten umožnil zrychlit z nuly na sto za 19 seuknd a docílit nejvyšší rychlosti 140 km/h.

Konec v roce 2001

Moskvič nezůstal pouze na sovětskm trh. Automobily byly exportovány do různých zemí světa, především do těch socialistických, a také do Asie. S rozpadem Sovětského svazu a nástupem nových automobilových trendů začal Moskvič ztrácet svoji už tak ne příliš dobrou pozici. V roce 2001 byla výroba ukončena. Přesto zůstává v srdcích mnoha lidí, kteří si pamatují doby, kdy byl Moskvič symbolem spolehlivého a dostupného automobilu pro masového spotřebitele.

Pamatujete si Moskvič? Máte s ním vlastní zkušenost? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.