Německý vojenský automobil KdF uměl plavat a využívala ho i československá bezpečnost

Foto: Jan Polák (Wikimedia Commons; CC BY-SA 3.0)

Jako válečnou kořist využíval tenhle automobil, který uměl i plavat a jehož konstruktérem byl Ferdinand Porsche, také poválečný Sbor národní bezpečnosti. Dnes je to raritní veterán.


Když jsme se v nedávném článku o vozidle ŽUK dotázali vás, našich čtenářů, o jakém autě byste si rádi přečetli, dostali jsme zajímavý tip na vozidlo s názvem KdF 82. Nejde sice o auto, které bylo před rokem 1989 na československých silnicích běžně k vidění, ale vozidlo, známé také jako Kübelwagen, Kaďour, nebo VW 82 zaujalo i nás. Ostatně, KdF 82 používal po válce i Sbor národní bezpečnosti a auto jste mohli vidět například v kontroverzním seriálu 30 případů majora Zemana.

KdF 82 je lehký vojenský osobní automobil s motorem vzadu a s poháněnou zadní nápravou, který byl postavený na upraveném podvozku VW Brouk a vyráběný v letech 1940–1945. Konstruktérem vozu byl Ferdinand Porsche, a první prototypy této řady vznikly již v roce 1938. Vůz se ukázal být velmi praktickým, především pro armádní účely, a tak bylo v období 1940–1945 vyrobeno celkem 50 435 kusů.

Kübelwagen se stal v podstatě ikonickým vozem německé armády během druhé světové války. Jeho karoserie byla samonosná, z ocelového plechu, čtyřdveřová a ostře řezaných hranatých tvarů. Přední okno bylo sklápěcí, což umožňovalo jízdu s otevřeným čelem, podobně jako u amerického vozu Jeep Willys. Vůz měl navíc konstrukci z ocelových trubek pro natažení střechy z režného plátna, jejíž natažení, nebo složení, trvalo dvěma lidem asi půl minuty. Vozidlo bylo vybaveno horkovzdušným topením, tedy teplým vzduchem od motoru, nad kterým byl za zadními sedadly uzavíratelný odkládací prostor o objemu cca 430 l.

Řídit „Kaďoura“ ale nebylo jen tak. Převodovka Kübelwagenu měla čtyři stupně vpřed a jeden vzad, ale nebyla synchronizovaná, takže bylo potřeba se naučit řadit s přidáváním meziplynů.. Diferenciál byl samosvorný. Vůz KdF 82 se stal také základem pro mnoho dalších vozidel, například polopásových vozidel určených pro východní frontu, nebo dvoumístných verzí pro přepravu sudů s palivem, osvětlovacích vozů a dalších speciálních variant, včetně obojživelné varianty KdF 166, která měla na zádi lodní šroub se třemi lopatkami. Ten se v případě potřeby sklopil do vody a auto plulo jako člun. Dnes jde o velmi vzácný unikát.

V době výroby stál KdF 82 2.780,- říšských marek (RM), obojživelný KdF 166 potom 4.200,- RM. KdF-Wagen, nyní Volkswagen, vyráběl vůz v německém městě Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, po válce přejmenovaném na Wolfsburg. Dnes jsou Kübelwageny sběratelskými kousky, které se staly populárními mezi historiky a nadšenci do válečných vozidel.

Najdeme mezi našimi čtenáři někoho, kdo má s vozidlem KdF 82, nebo KdF 166, osobní zkušenosti a chtěl by se s nimi podělit? Napište nám do diskuze, nebo na email info@testyojetin.cz

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.