Unikátní Fiat Dino vznikl v podstatě náhodou díky tragické události

Foto: favcars

V polovině šedesátých let potřebovalo Ferrari homologovat motor pro své závodní vozy Formule 2, což vedlo k dohodě s Fiatem na dodávku 500 kusů motorů pojmenovaných „Dino“. To jméno ale mělo tragický osud.


Alfredo Ferrari, přezdívaný po svém dědečkovi Dino, byl prvním synem Enza Ferrariho, a v továrně svého otce se podílel na technickém vývoji například  modelu Ferrari 750 Monza. V roce 1955 inicioval Dino vznik šestiválcového motoru do závodních automobilů. Dino však trpěl Duchennovou svalovou dystrofií a zemřel ve věku 24 let. Konce vývoje závodního motoru se tak bohužel nedočkal.

Enzo Ferrari se následně dohodl s automobilkou Fiat, aby kvůli homologaci motorů pro závodní vozy Formule 2 dodala 500 kusů tohoto šestiválce, který na počest svého syna pojmenoval „Dino“ V6. Na základě dohody obou společností pak vznikl i legendární model Fiat Dino, a to ve dvou verzích. V roce 1966 vytvořilo studio Pininfarina verzi Spider, a o rok později potom Bertone představil verzi čtyřmístného elegantního kupé.

Kupé bylo sice oproti Spideru těžší a pomalejší, ale získalo si mezi motoristickou veřejností větší popularitu. Bylo to zčásti dáno čtyřmístným uspořádáním karoserie a také oblibou ve vozech typu Gran Turismo. Motor byl u modelu Fiat Dino uložen pod přední kapotou a prostřednictvím manuální pětistupňové převodovky posílal výkon na zadní kola.

Úspěch vozu byl velký, a tak v roce 1969 přišla druhá verze s novým motorem 2,4l a výkonem až 180 koní. Ten byl opět přenášen na zadní kola se samosvorným diferenciálem a umožňoval dosáhnout vozu na maximální rychlost atakující 205 km/h. Kromě nového motoru profitovala druhá řada modelu Dino také z nezávislého zavěšení zadní nápravy, které bylo odvozeno od tehdejší vlajkové lodi Fiatu, modelu 130.

V letech 1967 až 1972 bylo s oběma variantami motoru vyrobeno celkem 7577 kusů Fiat Dino Coupe. Dnes se dá Fiat Dino Coupe koupit za částky kolem 55 tisíc euro. Verze Spider se ale vyšplhá klidně až k částkám přes 150 tisíc euro. Určitý investiční potenciál ale auto, vzhledem k velmi malému množství vyrobených kusů, určitě má. Možná větší než bitcoin, který aktuálně stojí cca stejně.

Unikátní Fiat Dino vznikl v podstatě náhodou díky tragické události

favcars

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.