V seriálu Volha jezdí estébáci v Lancii Beta. Byla to ale pomsta sovětských soudruhů

Foto: FavCars

Lancia Beta se v minisérii Volha objevila jako služební auto příslušníků StB. Na první pohled atraktivní vůz s moderní aerodynamickou karosérií měl však jednu zásadní vadu. Ta dokonce ukončila působení značky Lancia ve Velké Británii.


Příslušníci StB se po českých silnicích proháněli ve vozech různých značek. Prim měly pochopitelně domácí škodovky a tatrovky, ale do vozového parku patřily i vozy značek Wartburg, Moskvič, Lada, nebo třeba Dacia. Jenže komunisté potřebovali i vozy, které by se uměly tvářit jako vozy zahraničních ambasád, nebo třeba turistů z kapitalistických zemí. Do vozového parku StB tak přibyly i modely jako třeba Fiat Mirafiori, Renault 21, nebo poměrně exotická Lancia Beta.

Model Beta od automobilky Lancia byl automobil nižší střední třídy, který se vyráběl v letech 1972 až 1984. Na trh přišla Beta nejdříve ve verzi sedan. Atraktivní design a poměrně svižné motorizace dávaly automobilce naději, že půjde o velice úspěšné auto. Do optimistických představ však zasáhl tehdejší Sovětský svaz. Už se asi nikdy nezjistí, zda to byl úmysl, nebo shoda náhod, ale Itálie tehdy získala za prodej licence na výrobu vozidel Lada tisíce tun sovětské oceli.

Vypadalo to jako výhodný obchod, jenže kvalita oceli byla horší než špatná, což se projevilo i na vozech Lancia Beta, které rezavěly sotva sjely z výrobní linky. Automobilka musela dokonce určité množství vozů vykoupit od klientů zpět a vracet jim peníze. Ve Velké Británii dokonce tato kauza způsobila v podstatě odchod automobilky z tamějšího trhu. Levné vozy se špatnou pověstí tak byly pro spořivé komunistické papaláše ternem a pár jich pro potřeby StB nakoupili.

Dnes se dá zachovalá Lancia Beta koupit jen velice obtížně. Na největším evropském inzertním portálu jich je k dispozici přibližně 30. Nejdražší, což ale vůbec nemusí znamenat, že v nejlepším stavu, je nabízena za 30 tisíc euro. Jde o verzi Montecarlo Coupé, což je mimochodem, dle našeho názoru, asi nejhezčí varianta vůbec. Nejlevnější kus, ovšem v dosti žalostném stavu, se potom na stejném serveru nabízí za 990,- euro. Jde o verzi Trevi 2.0 I.e. s výkonem 122 koní. Pro fanouška značky, který bude ochoten investovat další tisíce do oprav, to však může být docela zajímavá koupě.

Přečtěte si: Komunistická StB kamuflovala svoje sledovací vozy skutečně velmi rafinovaně.

Pamatujete dobu před rokem 1989? Jaké bylo tehdy vaše vysněné auto? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.