Cyklisté v Praze se stávají sektou šikanující motoristy

Foto: Jan Smékal

Každodenní realita na pražských ulicích. Motoristé dodržují předpisy a čekají v kolonách, zatímco cyklisté si jezdí, jak chtějí. A přesto se jim přizpůsobuje doprava ve městě.


Přiznávám bez mučení, že nejsem příznivcem městské cyklistiky. Mám totiž pocit, že z Prahy se pomalu stává město cyklistů – alespoň podle toho, kolik jim tu kreslíme pruhů a kolik jim věnujeme prostoru. Jenže když se na to člověk podívá v realitě, zjistí, že většina těch pruhů zeje prázdnotou. Auta se mačkají v kolonách, ulice se zužují a průjezdnost se snižuje, ale cyklisté? Ti radši jedou po chodníku, aby se nemuseli omezovat.

Denně to vidím cestou do práce. Přede mnou plná křižovatka, auta stojí, protože se kvůli namalovanému cyklopruhu nevejdou tři pruhy vedle sebe, jen dva. A když už se náhodou nějaký cyklista objeví, jede zásadně uprostřed a tempem, které by neurazilo ani rychlejšího chodce. Desítky aut za ním, všichni čekají, než bude možnost bezpečně předjet. Spotřeba stoupá, nervy tečou, ale cyklista si šlape, jako by ulice byla jeho.

A co pravidla silničního provozu? To je kapitola sama pro sebe. Červená? Pro cyklisty spíš doporučení. Přechod pro chodce? Stačí seskočit z kola, tlačit ho vedle sebe a hned mají přednost – z účastníka silničního provozu se během vteřiny stane chodec, který může vstoupit do silnice bez ohledu na auta. Vidím to několikrát do týdne a říkám si, jak by to asi dopadlo, kdyby se takhle choval řidič.

Ještě horší je to na chodnících. Místo aby jeli po prázdném cyklopruhu, šinou si to mezi lidmi. Stačí, že si člověk na chvíli odskočí s dítětem na ulici, a hned kolem něj prosviští cyklista, který se tváří, že má absolutní přednost. Přitom když se motoristé jen trochu vychýlí z pruhu, hned riskují pokutu.

A pak slyším argumenty o „udržitelném městě“ a „moderní dopravě“. Jenže realita je jiná. Kolik cyklistů reálně denně projede třeba po magistrále, kde jim zúžili pruhy? Jednotky? Desítky? Auta jsou tam tisíce. Přesto se preference nastavuje těm, kteří tvoří naprostou menšinu, a většina obyvatel, která se po městě potřebuje pohybovat autem, to odnáší.

Nejsem nepřítel cyklistiky. Chápu, že někdo rád šlape, je to zdravé a ekologické. Ale ať to dělá tam, kde to dává smysl. Na cyklostezce, v parku, nebo na silnici, kde to neblokuje provoz. Jenže v Praze se z toho stala ideologie. Auto je fuj, cyklista hrdina. Jenže když se člověk reálně podívá, kdo koho omezuje, je odpověď jasná: motoristé cyklisty ne. Ale cyklisté motoristy? Denně.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.