Dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu

Foto: SEAT

Kdo má přednost v jízdě, v jakém jízdním pruhu jet, kdy je potřeba zapnout ukazatel směru. To jsou pro mnohé řidiče velmi složité otázky, se kterými si při průjezdu kruhovou křižovatkou často nevědí rady.


Silnice na celém světě jsou plné rozmanitých kruhových objezdů.  Jednu věc však mají společnou: v řidičích vyvolávají často rozpaky. Podle průzkumu, který uskutečnila společnost Axa ve Španělsku, dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu. Kdo má přednost v jízdě? V jakém jízdním pruhu mám jet? Kdy musím zapnout ukazatel směru? Přinášíme návod, jak úspěšně zvládnout jízdu na kruhovém objezdu.                                                        

Pomalu: Mezi nejožehavější situace patří příjezd na kruhový objezd. Podle společnosti Axa dochází k 54 % nehod při vjezdu na kruhový objezd. První doporučení při příjezdu ke kruhovému objezdu zní zpomalit. V případě cestování v zemích, jakými jsou Velká Británie, Irsko nebo Austrálie, si pamatujte, že se vjíždí a vyjíždí vlevo. 

Přednost v jízdě: Druhým zásadním pravidlem je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu, pokud je před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka – Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě. Je-li řidič na pochybách, zda má dostatek času pro bezpečný vjezd na kruhový objezd, doporučují odborníci počkat, dokud nebude možné manévr uskutečnit bez rizika nehody. Není-li před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka – Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě, platí přdnost zprava

Vrzající stěrače může spravit jednoduchá rada za pár korun
Pozor na palubní kamery v autě. Pokutu totiž můžete dostat i za to, že ji jenom vlastníte

Výběr vhodného jízdního pruhu: Úspěšně jsme vjeli na kruhový objezd. Nyní se všeobecně pro vyšší bezpečnost jízdy doporučuje držet se vnějšího okraje kruhového objezdu a přejíždět co nejméně mezi jízdními pruhy. Pokud však máte v plánu udělat otočku o 180 stupňů nebo míříte k nejvzdálenějším výjezdům, měli byste použít jízdní pruhy na vnitřní straně. 

Asistenční systémy, jakým je Lane Assist, pomohou řidiči udržet vůz v jízdním pruhu. „Lane Assist rozpoznává přední kamerou značení na vozovce a upozorní řidiče, pokud hrozí, že vůz vyjede z jízdního pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení bezpečnostních asistenčních systémů ve společnosti SEAT. 

Ještě jednou kolem dokola: Pokud chcete opustit kruhový objezd, musíte zapnout ukazatele směru a přejet do vnějšího jízdního pruhu. Vůz ve vnějším jízdním pruhu má vždy přednost v jízdě. V případě, že je jízdní pruh, do něhož chcete přejet, již obsazený, je nejvhodnější objet kruhový objezd ještě jednou, dokud není příslušný jízdní pruh volný, abyste mohli bezpečně z kruhového objezdu vyjet. 

Používejte vždy ukazatel směru: V tomto ohledu řidiči při jízdě na kruhovém objezdu nejvíce chybují. Ukazatel směru musíte zapnout pouze při výjezdu z kruhového objezdu a při změně jízdního pruhu, nikoli při vjezdu nebo na znamení, že pokračujete v jízdě na kruhovém objezdu. Nové technologie zlepšují viditelnost ukazatelů směru. Například SEAT Tarraco je vybaven dynamickými ukazateli směru. Světelné segmenty se u nich rozsvěcují postupně od vnitřního okraje k vnějšímu. „Řidiči díky tomuto pohybu světla mnohem lépe vnímají směr jízdy vozidla, což je významný příspěvek k bezpečnosti silničního provozu,“ říká Magnolia Paredesová, vedoucí vývoje elektronických systémů, osvětlení a jejich testování ve společnosti SEAT. 

Skupina cyklistů je jedno vozidlo: Zvláštní pozornost musejí řidiči věnovat cyklistům, protože jsou zranitelnějšími účastníky silničního provozu. Navíc platí pravidlo, že cyklisté, kteří jedou ve skupině, mají přednost v jízdě před vozidly na kruhovém objezdu od okamžiku, kdy na kruhový objezd vjede první z nich. Mnoho řidičů o tomto pravidlu neví, ale na celou skupinu cyklistů se pohlíží jako na jedno vozidlo, a proto musíte počkat, dokud na kruhový objezd nevjedou všichni cyklisté.   

Především zachovejte klid: Kruhové objezdy jsou často testem trpělivosti řidiče, ale je zakázáno používat houkačku, abychom si vylili zlost na jiné řidiče nebo jim vytýkali jejich manévry. Houkačka se smí používat pouze jako upozornění na riziko hrozící nehody.

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.