Dnešní moderní vozy mají mnohdy i více než deset airbagů. Jde o jednorázový bezpečnostní prvek, který nelze použít vícekrát. Jsou ale i airbagy, které opakovaně použít lze. V autě však takové airbagy nenajdete.
Dnes je to běžný bezpečnostní prvek ve všech vozech. Ale není to tak dávno, kdy se jednalo o docela drahou příplatkovou výbavu. Stačí vzpomenout například na první generaci modelu Škoda Felicia. Samozřejmost, nad kterou dnes nikdo nepřemýšlí, ale prošla v posledních dekádách docela hektickým vývojem.
I když jsou airbagy nyní standardem ve všech nových automobilech, v 70. letech se jednalo o zcela novou technologii. Vzhledem k tomu, že si konstruktéři v té době nebyli jisti, jak dlouho airbag vydrží, doporučovali majitelům každých několik let provádět kontroly airbagů. Někteří zahraniční výrobci automobilů navíc používali technologii plastového těsnění. Protože plast mohl časem měnit své vlastnosti, někteří výrobci doporučovali majitelům automobilů, aby si vyměnili airbagy každých 15 let.
Že to nebyla nijak levná záležitost je asi každému jasné. Na sekundární trh se tak často dostávaly vozy, které měly nefunkční, nebo dokonce vystřelené airbagy. Majitelé takových vozů často chybějící airbagy maskovali přepojením světelné kontrolky na palubní desce na jiný obvod. Systém se tak tvářil, že je v pořádku a nový majitel vozu do případné nehody většinou nic nezjistil.
A jak takový airbag vůbec vypadá? Airbagy určené pro automobily existují v různých tvarech a velikostech, od běžných bočních a předních airbagů až po jedinečnější konstrukce, jako jsou například kolenní airbagy a nafukovací bezpečnostní pásy. Po aktivaci mohou airbagy pojmout od 55 do 120 litrů plynu.
Systémy airbagů však sám o sobě nezachraňuje život. Jedná se totiž o doplňkový zádržný systém, což znamená, že aby byl účinný, musí být použit ve spojení s bezpečnostními pásy. Jsou sice známy i případy, kdy pasažér nebyl pásem připoután a díky tomu nehodu přežil, nicméně vždy se jednalo o náhodu a velmi vzácnou shodu různých okolností.
Víte, jak airbag zjistí, kdy se má aktivovat? To je otázka, která zajímá většinu řidičů. Airbagy jsou založeny na technologii senzorů. Řídicí jednotky senzorů jsou připojeny k polštáři airbagu a detekují řadu typů nehod, od čelních a bočních nárazů až po kolize s pevnými předměty. Senzory nejen vyhodnocují typ nehody, ale jsou také schopny detekovat zpomalení a počet cestujících, které je třeba chránit. Jakmile senzor detekuje podmínky nehody, aktivuje se přibližně během 30-50 milisekund.
Lze airbagy použít vícekrát?
Airbagy mají pouze jeden „výstřel“. Poté, co byly aktivovány při nehodě, musí být nahrazeny za nové profesionálním mechanikem. Výjimku tvoří speciální vzduchové vaky nebo batohy pro sportovce, které lze v některých případech aktivovat i vícekrát. Technologie airbagů se totiž nevyužívá pouze v automobilovém průmyslu, ale postupně si nachází své místo i ve světě sportu, aby pomohla chránit sportovce před úrazy.
Jako příklad může posloužit například lyžování a jízda na kole. Lyžaři se mohou chránit lavinovými airbagy, resp. batohy. Tato nová inovace airbagů se vejde do batohu a lyžaři jej mohou aktivovat zatažením za rukojeť a vysunout polštář, který je při pádu laviny zvedne nad sníh, resp. jim vytvoří v lavině vzduchovou kapsu. Pokud jde o cyklisty, ti mohou mít kolem krku límec s airbagem. Pokročilé senzory airbagu dokážou rozlišit mezi běžnými pohyby cyklisty a nehodou. Když je detekována nehoda, polštář se nafoukne kolem hlavy a krku cyklisty, aby nedošlo k poranění hlavy a krku.
Při nákupu ojetého vozu je vždy potřeba abyste si řádně zkontrolovali, zda jsou ve voze všechny airbagy, zda nejsou jejich záslepky poškozeny a zda světelná kontrolka zhasíná samostatně, bez spojení s jinými kontrolkami.