Na odtah vozu reagují různí řidiči různě. Všichni se sice rozčilují a nadávají, ale asi málokterý z nich se rozhodne, že zasahujícího policistu přejede. A pro jistotu raději hned dvakrát
Osobní vozidlo, které v ulicích Starého Města nerespektovalo dopravní značení, zjistili strážníci v Široké ulici, kde stálo bez oprávnění v modré zóně. Před příjezdem odtahové služby se k vozidlu dostavil muž, který uvedl, že je řidičem vozu. Protože výzvu k prokázání totožnosti ignoroval, nastartoval vozidlo a chystal se odjet, stoupl si strážník za levý zadní blatník.
Přitom byl velmi dobře viditelný ve zpětném zrcátku. Muž se přesto s vozidlem rozjel a nárazníkem zavadil o nohu strážníka, který z obavy o své zdraví ustoupil. Řidič vycouval a rozjel se do ulice Žatecká. Protože ale tato ulice byla aktuálně neprůjezdná, byl nucen zastavit před přechodem pro chodce. Strážník si znovu stoupl do zorného pole řidiče a přivolal na pomoc autohlídku.
Mezitím se Žatecká ulice uvolnila a řidič se opět rozjel proti strážníkovi. Nakonec řidič vozidlo zastavil. Své chování vysvětlil tím, že mu strážník bránil v odjezdu a dodal, že u sebe žádný doklad totožnosti nemá. Pro důvodné podezření ze spáchání trestného činu byl 29letý muž omezen na osobní svobodě a předán státní policii, která se bude případem dále zabývat.
Podle mnohých odborníků agresivita na českých silnicích neustále stoupá. Jedním z důvodů může být situace spojená s onemocněním Covid-19, resp. s dlouhotrvajícími uzávěrami, omezeními, karanténami atd… Podle některých psychologů jsou právě řidiči vystaveni mnohem většímu psychickému tlaku než v předchozích obdobích. Projevuje se to často zvýšenou agresivitou, bezohlednou jízdou, nedodržováním rychlosti nebo například právě způsobem uvedeným výše.
V důsledku pracovního přetížení nebo domácí nepohody může ale kromě agresivního chování za volantem nastoupit i jiný strašák. A tím je mikrospánek. Že mikrospánek může přicházet i v nečekaných situacích, tvrdí i docent Matúš Šucha z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. „Únava může přijít i z monotónní činnosti, i řádně vyspalý a odpočatý člověk se může po delší době monotónní činnosti unavit. Když jsme vystaveni neustále se opakujícím podnětům, nemusíme být tolik ostražití a naše aktivita klesá,“ objasňuje Šucha. Řízení je přesně taková monotónní činnost. „Řidiči často mají činnost zautomatizovanou, tělo vlastně dostává podněty, že může odpočívat,“ naznačuje, proč může tak náročná aktivita jako řízení člověka doslova ukolébat ke spánku.
Setkali jste se v poslední době s agresivitou na silnicích? Napište nám do diskuze
Pozn. redakce: Titulní fotografie je pouze ilustrační a nemá jakoukoliv souvislost s výše uvedeným textem. Skutečný vůz, včetně zásahu policistů, lze shlédnout ve videu na titulní stránce webu