Škodovka testuje ostrou Fabii Rally 2 za polárním kruhem. Technici makají i přes půlnoc

Foto: ŠKODA Auto

Za polárním kruhem, kde náročné testování podstoupila nová generace rallyového speciálu Škoda Fabia Rally2, makají inženýři na autech celou noc. Víme, co spolu se závodními jezdci zkoušeli


Testování je běh na dlouhou trať a vyžaduje plné nasazení všech členů vývojového týmu nejen v prostorách ŠKODA Motorsportu u Mladé Boleslavi, ale také na testovacích tratích po celé Evropě. Bílo-zelenou karavanu ŠKODA Motorsport jste tak mohli potkat ve Španělsku, Francii, na Korsice, v Německu či ve Finsku. 

Už na asfaltu i šotolině jsem měl z vozu velmi dobrý pocit a to samé můžu teď říci i na sněhu. V autě se cítím opravdu velmi, velmi dobře
Andreas Mikkelsen; Mistr světa kategorie WRC2

Na hranici polárního kruhu tu inženýři testovali nový vůz v nemilosrdných podmínkách skandinávské zimy, auto jezdilo na ledovém podkladu s hřebovými pneumatikami. Za volantem maskovaného prototypu se střídali špičkoví jezdci. Aktuálního mistra světa kategorie WRC2 a evropského šampiona Andrease Mikkelsena doplňoval mistr Finska Emil Lindholm spolu se zkušeným pilotem vozů královské kategorie WRC Krisem Meekem.

Všichni si nový vůz na sněhu velmi pochvalovali. „Už na asfaltu i šotolině jsem měl z vozu velmi dobrý pocit a to samé můžu teď říci i na sněhu. V autě se cítím opravdu velmi, velmi dobře. Z pohledu řidiče není mezi sněhem a šotolinou zas tak velký rozdíl, ale i tak musíte sebe i auto adaptovat. Myslím, že vývoj jde dobrým směrem a mám radost z pokroků, které auto dělá,“ zhodnotil nejen kilometry na sněhu a ledu Mikkelsen.

Spokojený za volantem byl i Meeke, pro kterého je sníh oblíbeným povrchem: „Celý test šel hladce, neměli jsme tu žádný vážný zádrhel. Inženýři zkoušeli na autě různé věci a myslím, že se nám podařilo otestovat všechno, co bylo v plánu. Musím říct, že jsem se za volantem nového auta opravdu bavil.“

Proces testování nového vozu, jeho přípravu a konkrétní průběh zimního testu ve Finsku popsal Jan Krasula, vedoucí projektu vývoje nové generace Fabia Rally2:

Co vlastně testujete a jak se takový test plánuje?

Před testem se sejde několik požadavků od inženýrů, kteří jsou zodpovědní za jednotlivé díly vozu. Tyto požadavky musíme rozplánovat mezi konkrétní jízdy a myslet u toho na to, aby se testované položky navzájem neovlivňovaly. Nové díly však nestačí otestovat jen jednou, proto je zkoušíme na různých tratích vždy s jinými jezdci. I když máme velmi podrobný plán, nakonec musíme na testu stejně trochu improvizovat, abychom splnili co možná nejvíce požadavků.

Jak vypadá běžný testovací den?

Začínáme stavbou zázemí, abychom byli nachystaní vyjet v 9 hodin. Předtím je nutné, aby si posádka vyzkoušela kokpit vozu a udělala seznamovací jízdy na trati. Inženýři postaví na trať fotobuňky pro měření časů. Testujeme obvykle do 6 hodin večer. Za den stihneme 10–15 jízd a mezi nimi servisy, kde měníme díly nebo nastavení vozu. Po poslední jízdě inženýři s posádkou udělají rozbor celého dne a mechanici provedou večerní servis, auto kontrolují a přestavují na další den. Délka večerních servisů se může lišit. Někdy je hotovo za dvě hodiny, jindy pracujeme i přes půlnoc.

Na jakých površích jste už nový vůz testovali?

Snažíme se nový vůz vyzkoušet na co možná nejvíce površích, aby při pozdějších ostrých soutěžních startech posádky nic nepřekvapilo. Testovali jsme na hladkém i uskákaném asfaltu, na asfaltu s vysokou i nízkou přilnavostí, za sucha i za mokra. Se šotolinou je to podobné, tam jsme začali na pískovém podkladu a pokračovali na kamenitém, zkoušeli jsme vůz na pomalých i rychlých tratích a teď jsme ve Finsku na sněhu i ledu.

V jaké fázi je testování nového vozu a na co se nyní zaměřujete?

Jsme lehce za polovinou. Nejprve jsme prověřili, že je auto dost spolehlivé, teď dokončujeme fázi, kdy porovnáváme některá technická řešení a pomalu přecházíme do doby, kdy je technická specifikace finální a začneme pracovat na nastavení vozu.

Jste spokojeni s průběhem zimního testu ve Finsku?

Ano, jsme. Za prvé jsme měli dobré podmínky a za druhé jsme byli schopni najezdit mnoho kilometrů bez závažných technických problémů, což nám dovolilo splnit všechny požadavky.

Jaké vidíte hlavní rozdíly v testování závodního a běžného sériového vozu?

Naše situace je o něco jednodušší, protože máme jednu specifikaci vozu, nemusíme zkoušet různé varianty motorů a převodovek a také různé zatížení vozu. Také se nemusíme, na rozdíl od sériové produkce, zabývat například crash testy. Testujeme s menším počtem prototypů. Na druhou stranu naše prototypy neustále rozebíráme a znovu sestavujeme, na testování máme mnohem méně času a naše auto musí splňovat přísné homologační, bezpečnostní a technické předpisy vydané FIA.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.