Chystaná emisní norma Euro 7 může v blízké budoucnosti dramaticky zdražit už tak drahá nová auta. Automobilky by totiž pravděpodobně promítly výši emisních pokut i náklady na nové technologie do konečné ceny vozidel.
Emisní norma Euro 7 by měla především snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Zároveň by měla sladit emisní limity pro benzinová a naftová auta. Bohulibá myšlenka, jenže velmi drahá. Aby automobilky splnily u svých produktů takové emisní limity, musely by investovat do nových technologií ohromné částky, které by následně velmi pravděpodobně promítly do ceny nových vozidel. Šlo by pravděpodobně o desítky až stovky tisíc a nová auta by se tak pro většinu mohla stát v podstatě nedostupná.
Dle Sdružení automobilového průmyslu by přijetí návrhu v předložené podobě mohlo mít fatální dopady na zaměstnanost u finálních výrobců i v dodavatelských řetězcích. Podle SAP hrozí, že by v rámci EU o práci přišly statisíce lidí. ŠKODA AUTO upozorňuje, že pokud bude návrh přijat v předložené podobě, dojde k uzavření řady výrobních závodů (a to nejenom malých vozidel) a nejenom v ČR, ale i v dalších zemích.
Podle hrubých odhadů odborníků na automobilovou problematiku by mohlo v případě přijetí normy Euro 7 dojít ke zdražení vozidel až o stovky tisíc. Ty nejčernější scénáře dokonce hovoří v tom smyslu, že například nejnižší model domácí automobilky by mohl zdražit na 450 až 500 tisíc korun. „Taková auta by byla v podstatě neprodejná“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou prověrkou ojetých vozidel.
V tomto kontextu je dobré připomenout, že právě kvůli emisním limitům byla „zaříznuta“ výroba modelu Fabia combi, což byl jeden z nejoblíbenějších modelů automobilky. „Kdyby k zavedení normy Euro 7 skutečně došlo, mohlo by to vést k dalšímu zvyšování věku automobilů na českých silnicích. Lidé prostě na nové vozy mít nebudou a budou si svoje stará auta udržovat co nejdéle to půjde. To paradoxně povede ke zhoršování životního prostředí a také to může ovlivnit bezpečnost na našich silnicích“, říká k tomu Foltýn.
Koupili byste si Fabii za půl miliónu, nebo raději udržovali „při životě“ svůj starší automobil? Napište nám do diskuze.