Viděli jsme novou Fabii – je hezčí než ukazují skici automobilky

Foto: Jan Smékal

Už jenom pár týdnů nás dělí od premiéry čtvrté generace modelu Škoda Fabia. Viděli jsme ji v reálu a je to skutečně auto, za kterým se budete ohlížet


Automobilka zatím na veřejnost pustila jenom pár fotografií maskovaného modelu a také několik skic, které naznačují, jak by mělo auto vypadat a jaký bude mít například světelný podpis. Skici ukazují, že se jedná o výrazně emotivnější a zcela nový vzhled oblíbeného kompaktního vozu v typickém krystalickém designu. Oproti předchozí generaci se nová Fabia díky platformě MQB-A0 rozkročí o 48 milimetrů do šířky a na délku povyroste o 110 milimetrů. Vzhledově nicméně novinka zůstane jasně kompaktním vozem. 

Dodnes mě na ulici zaujme Fabia druhé generace v černé nebo tmavě modré barvě se stříbrnou nebo bílou střechou
Jiří Hadaščok; Koordinátor designu
 

My jsme model viděli v reálu, a dle našeho názoru půjde o skutečně dynamický design, který i v levnějších verzích, bez výraznějších barevných kombinací s jinou barvou střechy nebo designových prvků, skutečně zaujme. Vzhled nového modelu Fabia v expresivní rovině rozvíjí tradiční krystalický design vozů ŠKODA. K hlavním prvkům patří kombinace výrazných hran s velkorysými objemy, na první pohled je patrný kontrast mezi ostrými liniemi a propnutými plochami karoserie. 

Na boku dveří je patrná linie inspirovaná českou vlajkou a jejím typickým klínem. Ostře řezané provedení předních světlometů s LED technologií doplňují nově dvoudílná zadní světla. Silueta oken je elegantně podtržena chromovaným profilem, sportovní a dynamický vzhled naopak umocňuje široký difuzor na zádi. Také u nového modelu Fabia bude možné zvolit barevnou kombinaci střechy. Mezigenerační posun v designu tak bude podobně výrazný, jako byla například změna mezi první a druhou generací. 

 „Druhou generaci modelu FABIA vnímám jako takové pomyslné přemostění co se tehdejšího designového jazyka týče. Modely před touto generací jsou ve srovnání s dnešními vozy ŠKODA mnohem oblejší, měkčí, nejsou tak krystalické a přesně řezané. Druhá generace má ale už ostřejší linky, přičemž zachovává oblejší architekturu ploch,“ popisuje přínos druhé generace modelu Fabia Jiří Hadaščok, aktuálně koordinátor designu exteriéru automobilky ŠKODA. Hadaščok pracoval v době přípravy modelu Fabia druhé generace coby modelář a později se stal autorem faceliftu této generace. 

Vzpomíná také na to, jak vlastně tento designový posun vznikl. Když ŠKODA představila koncept rodinného modelu Roomster, setkal se jeho design se vřelým přijetím. A tak i když to původně nebyl záměr, padlo v automobilce rozhodnutí, že bude Fabia druhé generace designově blízká právě připravovanému sériovému vozu Roomster. Toto rozhodnutí bylo navíc v souladu s původní myšlenkou zdůraznit u nové generace modelu Fabia důležité hodnoty značky ŠKODA: tedy především užitné vlastnosti auta, důraz na prostor pro cestující i zavazadla, a tedy celkové praktické zaměření vozu. 

Tento požadavek a zároveň přiblížení se modelu Roomster znamenaly, že Fabia druhé generace dostala vyšší stavbu karoserie, která přinesla právě více prostoru uvnitř a celkově vzdušnější pocit z interiéru auta. Designéři a konstruktéři se ovšem museli vypořádat s omezením, které přinášela tehdejší použitá platforma. Ta nedovolovala rozšířit rozchod kol a auto tak více „rozkročit“. Designéři proto přišli s myšlenkou nové koncepce vzhledu střechy. Výrazné sloupky karoserie oddělovaly střechu více od zbytku vozu a střecha mohla mít kontrastní lakování. „Fabia díky tomu dostala modernější a aktuálnější vzhled,“ říká Hadaščok. 

Tohoto prvku následně využili i designéři sportovně laděného provedení Monte Carlo. To slavilo právě u modelu Fabia druhé generace premiéru. „Střechu jsme mohli udělat černou, černý byl i A sloupek a B sloupek, toto řešení auto opticky snížilo,“ říká autor designu této varianty Daniel Petr. A dodává, že auto mělo další detaily v černé barvě a také zvláštnost v podobě černých lemů blatníků. „To je specialita druhé generace modelu Fabia v provedení Monte Carlo, u jiného vozu ŠKODA jsme takové řešení nepoužili,“ vysvětluje Daniel Petr. 

Podle Jiřího Hadaščoka bylo výsledkem všech těchto designérských novinek velmi nadčasové auto. „Modelu Fabia se podařilo dát některé stylistické prvky, které jsou moderní a zajímavé dodnes,“ popisuje design, jehož autorem je Peter Wouda. Chválí také čistotu a jednoduchost tvarů vozu. „Dodnes mě na ulici zaujme Fabia druhé generace v černé nebo tmavě modré barvě se stříbrnou nebo bílou střechou,“ přidává Hadaščok svou oblíbenou kombinaci.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.