Ojetá Dacia Duster LPG – je levná, jezdí za 95 haléřů, ale v podstatě ji neseženete

Foto: David Žídek

Mezi nesporné výhody Dusteru na plyn patří plnohodnotná benzinová nádrž a opravdu veliký akční rádius až 1000 km podle stylu jízdy. Zajímavostí přeplňované verze LPG je skutečnost, že nabízí o něco lepší dynamiku než při provozu na benzín. Může za to vysoké oktanové číslo plynu. Naopak starší verze atmosférického motoru 1,6 l jela pocitově na plyn o trochu hůř. Každopádně reálná spotřeba plynu mezi 8 a 9 litry na 100 km znamená náklady na palivo při současných cenách okolo 95 haléřů na kilometr jízdy. Tomu nemůže konkurovat ani elektromobil!


Foto: David ŽídekNejlevnější plnohodnotné SUV na českém trhu je dlouhodobě Dacia Duster, aktuálně prodávaná v druhé generaci. Ceny se sice zvedly, především kvůli povinným emisním pokutám nastaveným Evropskou unií, ale stále jsou Dacie velmi dostupné a slušný Duster se dá pořídit za 350 000 Kč. Navíc je to dnes už opravdu solidní auto s dobrou kvalitou zpracování a odpovídajícími jízdními vlastnostmi. Trh ojetin je zásoben dobře a je z čeho vybírat. Poptávka rozhodně není malá a ceny hezkých Dusterů s atraktivní výbavou rozhodně neklesají volným pádem. Vlastně si Dustery cenu drží velice dobře a některé značky by mu to mohly závidět. Stabilitu cen podporuje také až pětiletá tovární záruka. My jsme v testu měli kus s rokem výroby 2012, který měl v době testu najeto necelých 70 tisíc kilometrů a prodejce za něj požadoval 225 tisíc korun.

Foto: David ŽídekV nabídce jsou především vozy s pohonem předních kol, ale i čtyřkolek je dostatek a právě pohon všech kol funguje v Dusteru opravdu slušně, je spolehlivý a posouvá možnosti tohoto vozu dál. Duster má totiž i vysokou světlost a zvládne opravdu náročný terén. Automatická převodovka se v nabídce objevila teprve nedávno, jedná se o robotizovanou skříň a koupíte ji jen u předokolky. V bazarech se zatím skoro nevyskytuje. Statistiky TÜV Report, které sbírají data ze stanic německých technických kontrol, celkově značce Dacia moc nefandí. Ale servisní praxe od nás ukazuje, že pokud Dacie dostávají pravidelný servis, jsou spolehlivé a řeší se vlastně jen spotřební materiál. Na pováženou je spíše někdy zbytečně laciné řešení detailů, ale základní věci vždy fungují.

Testujeme ojetý Fiat Scudo II – překvapivě dobré auto pro velkou rodinu nebo taxikáře
Ojetá Mazda 6 2.0 DISI – sedan není příliš praktický, ale je to nadprůměrně spolehlivé auto
Ojetý Ford Focus III – rizikem jsou diesely 1,6 TDCi
Ojetá Dacia Sandero II (od 2012) – překvapivě dobrá ojetina
 

Foto: David ŽídekAčkoli nejčastěji od dealerů a z bazarů odjíždí Dacie Duster s benzinovým motorem či populárním dieselem 1.5 dCi, zájem je také o alternativní pohon LPG. Značka Dacia láká na originální značkovou přestavbu, kterou sice výrobce kryje vlastní zárukou, ale jedná se o dodatečnou úpravu u dealera, nikoli zástavbu přímo z továrny, jako to mají třeba některé Opely. Pro zákazníka z takového řešení ale plyne především výhoda v záruce a servisním zázemí. U modelu Duster se nejprve přestavba nabízela pro atmosférický benzinový motor 1,6 l, ale aktuálně se na trh dostávají nové Dustery s přeplňovaným litrovým tříválcem a „originální“ přestavbou LPG. Ačkoli někteří odborníci mají ke zvolenému systému výhrady, především co do kvality komponent a celkové odladění, pořád je to akceptovatelná cesta, jak jezdit za korunu na kilometr. 

Foto: David ŽídekMezi nesporné výhody Dusteru na plyn patří plnohodnotná benzinová nádrž a opravdu veliký akční rádius až 1000 km podle stylu jízdy. Duster má nádrž na plyn 34 l (vystačí na zhruba 400 km, padesátilitrová benzinová s rezervou na 600 km). Díky rozšířené síti plnících stanic na LPG ale není potřeba s tankováním tolik přemýšlet jako třeba u CNG, o zdlouhavém dobíjení elektromobilů ani nemluvě. Pokud jde o spolehlivost, tříválec s nepřímým vstřikováním, který najdeme i v některých malých Renaultech, předvádí opravdu dobrou službu. Nekarbonuje, nebere olej a potřebuje jen pravidelný servis. Jeho současná litrová verze (starší provedení mělo objem 0,9 l) na tom bude podobně. Měňte olej maximálně po 15 000 km nebo jednom roce a pak vydrží. U LPG pamatujte na pravidelné výměny filtru plynné fáze (nejpozději po 30 000 km) a počítejte s tím, že kolem 100 000 km bude asi potřeba vyměnit plynové vstřikovače. Originální ale stojí v sadě dohromady rozumných 6000 korun. Revizi systému provede Dacia v rámci pravidelných ročních prohlídek ve značkovém servisu. 

Foto: David ŽídekZajímavostí této přeplňované verze LPG je skutečnost, že nabízí o něco lepší dynamiku než při provozu na benzín. Může za to vysoké oktanové číslo plynu. Naopak starší verze atmosférického motoru 1,6 l jela pocitově na plyn o trochu hůř. Každopádně reálná spotřeba plynu mezi 8 a 9 litry na 100 km znamená náklady na palivo při současných cenách okolo 95 haléřů na kilometr jízdy. Tomu nemůže konkurovat ani elektromobil! Naším doporučením je koupit co nejmladšího Dustera a hlavně s úplnou servisní historií. Pozor na různé služební vozy třeba po ČEZu a stavebních firmách, které dávají Dusterům zabrat a na jejichž stavu je to pak opravdu vidět. Soukromníci se ale o své Dacie většinou dobře starají. Doporučujeme také nechat profesionálně očistit podvozek a následně ho nechat nastříkat dodatečnou antikorozní ochranou. V antikorozní ochraně, ačkoli se to zlepšilo, ještě Dacie trochu pokulhávají. Někde se zkrátka ty osekané výrobní náklady projevit musí.

Ojetá Dacia Duster LPG – je levná, jezdí za 95 haléřů, ale v podstatě ji neseženete

David Žídek

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.