Pokud nemůžete na trhu najít slušný Ford Galaxy a bojíte se (celkem oprávněně) VW Sharan či Seatu Alhambra, jsou poslední Renaulty Espace opravdu zajímavou volbou. I přes horší pověst a nepřející statistiky spolehlivosti jsou to vlastně dobrá a perspektivní auta. Ale pozor! S renaulty bývají občas problémy a tak lze více než doporučit, abyste si k nákupu ojetého modelu Espace vzali někoho, kdo má trable Renaultů v malíku. Elektronika, skleněná střecha nebo třeba nefunkční gyroskopv xenonech mohu na první pohled výhodný nákup pořádně prodražit.
Foto: David ŽídekFoto: David ŽídekPřed lety patřila velká MPV k takovému etalonu rodinného auta v Evropě. Jenže Evropané se přestali množit, místo čtyř dětí před svoji třicítkou mají maximálně jedno ve čtyřiceti a na rodinné výlety se už nejezdí společně. Roli „rodinných“ aut převzala SUV a klasická MPV se přestala tak dobře prodávat. To má jeden nepříjemný efekt. Velké rodiny s dětmi, které mají zároveň často omezený rozpočet, si prostě nemohou koupit nový Ford Galaxy nebo VW Sharan za milion. A na trhu ojetin je těch aut vážně málo. Jakmile se v bazaru objeví nějaké slušné velké MPV se sedmi sedačkami, je hned pryč. A v inzerátech se pak převalují jen opravdu špatná auta, která mění nešťastné majitele co půl roku. Na taková pozor!
Foto: David ŽídekFoto: David ŽídekPoslední Renault Espace čtvrté generace je auto, které může patřit mezi ty zlobivé zloduchy, ale zároveň to také umí být nesmírně spolehlivý dělník. Doba, kdy renaultům kolabovala elektroinstalace, hořely motory a chrastily převodovky, je dávno pryč. Výrobce poznal, že zákazníci nejsou ochotni tyhle neduhy tolerovat a zařídil nápravu. Poslední renaulty jsou už spolehlivá auta. Pro Espace to platí od první modernizace, která proběhla u čtvrté generace v dubnu 2006. Od té doby je to dobré auto. Nakonec těch faceliftů bylo víc. Další přišel v říjnu 2010 a poslední v červenci 2012. Statistiky TÜV Report ale Espacu stejně moc nefandí. Dlouhá léta figuroval na absolutním dnu tabulek s výrazně větším výskytem závad než konkurence. Ale záruka, trpělivost a pečlivost některých majitelů stojí za tím, že dnes lze narazit na pěkné kusy z posledních let výroby, které krom běžné údržby nic potřebovat nebudou.
Foto: David ŽídekFoto: David ŽídekSlušného Espace s naftovým dvoulitrem koupíte od nějakých 200 tisíc korun, poslední ročníky se prodávají za necelých tři sta tisíc. A to se bavíme o rodinném autě, které má sedm velkroysých sedaček, často velice bohatou výbavu a po šesti letech najelo tak 120 000 km. Není divu, že je takových aut málo, protože rodiny si je nechávají, případně je velice dobře prodají známým nebo na doporučení. Taková auta se v inzerátech ani neobjeví a jsou velice žadaným zbožím, asi jako poslední Honda Accord s atmosféríckými benzinovými motory. Kdybyste hledali vhodný motor, tak jsou tu jen dva. Ještě stará verze benzinového dvoulitru s turbem a pak naftový dvoulitr dCi s označením M9R. Tyhle dva motory vydržely až do konce produkce a bát se jich nemusíte. Benzinový dvoulitr sice bere 13 litrů s automatem, s manuálem 11, ale krom nového rozvodového řemenu po 120 000 km a nového oleje po 15 000 km nepotřebuje nic. Vyhněte se ale přestavbám na LPG.
Diesel 2.0 dCi svého času zlobil. Zadíral se na klice, ale za to mohli majitelé, kteří pro nový olej nejeli ani po 30 000 km. Kdo měnil včas, dejme tomu do 20 000 km, tomu motor vydržel. Kdo tahá vlek, případně jezdí v plném obsazení, ať se nebojí olej měnit po 15 000 km. A ani opravy nejsou závratné a servisy si s tímto motorem ví rady. Převodovky jsou už robustní, to platí konečně i pro automat. Čím mladšího Espace koupíte, tím lepší auto to bude, ale už vozy od roku 2010 platí za opravdu spolehlivá auta, pokud se o ně staráte. A ani na korozi netrpí, což je také dobrá zpráva.
Starším verzím motoru 2.2 dCi a šestiválci 3.0 dCi se vyhněte, jsou to rizikové bezedné díry na peníze. Ani benzinový šestiválec 3,5 l není žádná výhra. Vážně berte jen 2.0 Turbo (hlavně bez LPG!) nebo 2.0 dCi. Ještě lze přimhouřit oko nad atmosférickým benzinovým dvoulitrem, ale ten se bude s naloženým Espacem trápit a bude brát minimálně devět litrů, spíše deset. To už je lepší Turbo, které bude mít aspoň výkonovou rezervu. Starší kusy drží statečně a spíše se jen řeší věci jako zatuhlá elektrická parkovací brzda (často vlivem průniku vlhkosti z parkování v trávě), prasklé pružiny (extrémní nájezdy a přetěžování auta, jízda po špatných cestách) a nekomunikující TPMS ventilky. Elektronické startovací karty už nezlobí, elektronika aut nekolabuje (pozor ale na stav akumulátoru) a i dílenské zpracování se zlepšilo.