Na velmi malém půdorysu vznikl poměrně prostorný vůz do města, který zvládne odvézt čtyři dospělé a větší nákup. Na dovolenou do Chorvatska v pěti to sice není, ale lepší auto do města snad ani nenajdete
Foto: Jan SmékalFoto: Jan SmékalKoncern Volkswagen měl ale s rodinou městských supermini (Citigo, Up! od VW a Mii od Seatu) větší plány a bratislavská továrna skutečně neplnila cíle. Od roku 2012 prodala Škoda přes 300 tisíc kusů modelu Citigo, Volkswagenů Up! se prodalo přes 900 tisíc, Seatů Mii 166 tisíc. Za 9 let se tak dohromady prodalo přes 1 381 000 kusů těchto malých aut. Na trhu ojetin je tak veliký výběr po celé Evropě a my bychom rozhodně Citigo a příbuzné modely za obchodní propadák nepovažovali. Nejstarší Citigo s nájezdem kolem 200 000 km se dá koupit už za nějakých 75 tisíc Kč, do 100 000 Kč je nabídka už docela široká. Poměrně slušný kus s poměrně nízkým nájezdem do 30 000 km se dá pořídit do 150 000 Kč. Téměř nová, maximálně dvouletá auta s nájezdy do 5000 km stojí okolo 200 tisíc. Na trhu je i poměrně dost elektrických verzí, které stojí od 440 tisíc Kč.
Statistiky TÜV Report kompaktnímu modelu Škoda Citigo moc nefandí. Auta vyrobená v letech 2017 a 2018 dostala čtyřku za 6,4% výskyt závad při průměrném nájezdu pouze 30 000 km. A jsou až hluboko na 94. místě, nutno dodat, že společně s Octavií, která má tou dobou najeto více než dvojnásobek. Přitom nejstarší kusy Citigo z let 2013 a 2014 se drží na 45. místě a dostala dvojku za 12,6% výskyt závad. Tou dobou má, aspoň v Německu, Citigo průměrně najeto 67 000 km. Zajímavé ale je, že servisní praxe tak špatně Citigo nevidí.
Foto: Jan SmékalFoto: Jan SmékalZkrátka, co je technicky jednoduché, na tom se nemá co rozbít. Když ale procházíte bazary a soukromé nabídky, stav jednotlivých aut se opravdu liší a dvě stejně stará auta se stejným nájezdem mohou vypadat velmi odlišně. Opravdu záleží na tom, jak se majitel o auta staral. Technika je velmi jednoduchá. Pod kapotou je vždy atmosférický litrový tříválec s nepřímým vstřikováním paliva, což je z principu velmi spolehlivý motor bez velkých nároků na kvalitu paliva. Snese i běžné oleje, což zlevňuje servis. Stačí tak měnit olej každý rok nebo po 15 000 km a Citigo bude fungovat. Po větších nájezdech jen pozor na rozvodový řemen. Ačkoli automobilka předepisuje jenom kontrolu, asi bychom po 180 000 km zvážili jeho preventivní výměnu.
U kupovaného auta ale chtějte znát servisní historii. Utrápené kusy z rozvozů pizzy a půjčoven, u kterých se dá jen těžko dovodit, jakou mají za sebou minulost, bude ta rizikovost vyšší. Pozor také na stav převodovky, která dostává docela zabrat. Jinak pokud váháte, jestli slabší (44 kW) nebo silnější (55 kW) verzi, tak v zásadě se neliší (do 4000 otáček mají oba motory stejný průběh výkonu). Prvních pár let měl ale silnější motor kratší odstupňování převodovky, aby dynamika více vynikla. V reálném provozu je ten rozdíl ale sotva znatelný, jen na dálnici (kam se Citigo moc nehodí) je silnější verze o trochu živější. Spotřeba se dá udržet pod šesti litry na 100 km, šetřivý motorista zvládne mimo město a dálnice jezdit dlouhodobě za pět litrů na 100 km.
Zajímavostí je pak verze na CNG, ale u ní je dynamika trochu omezená a navíc dojezd kvůli malým nádržím nestojí za moc. S nízkou spotřebou benzinových verzí pro soukromníka tohle auto moc smyslu nemívá. To kdyby vás netrápil rozpočet, možná by stála za úvahu plně elektrická verze. Na trasy do 100 km denně stačí, ve městě a blízkém okolí má velmi pěknou dynamiku a spolehlivost je a bude velice slušná. Navíc Škoda poskytuje prodlouženou záruku na pohon a akumulátory. Pokud potřebujete Citigo jako druhé či třetí auto do rodiny, je elektrická verze vlastně docela atraktivní.
Pokud kupujete starší Citigo s vyšším nájezdem, dejte si pozor na korozi. Ačkoli je celkově antikorozní ochrana slušná, tak podvozek není moc dobře zakrytovaný a sůl a špína může hlodat. Zvažte nákup dodatečného zakrytování podběhů kol (je na to sada originálních plastových dílů) a také profesionální ošetření podvozku a dutin. Takhle jednoduchá a na provoz a servis levná auta už jen tak nebudou a byla by škoda nechat Citigo shnít. Nejčastěji začínají reznout páté dveře, osekaná kapota a místa, kde došlo k poškození, například i při drobném ťukanci na parkovišti.
Od ojeté Škody Citigo nečekejte, že to bude dálniční stíhač a komfortní auto na dlouhé cesty, ale na krétké přibližování se po městě a blízkém okolí je to vlastně takový malý motorizovaný zázrak. Klidně ho můžeme považovat za „trabanta moderní doby“, a to v tom nejlepším smyslu. Zcela reálně moderní auto provozovat asi už levněji nejde a pokud si dáte trochu práce s výběrem a koupíte slušný kus se servisní historií, bude Citigo ještě dlouho spolehlivě sloužit