Kdo chce jezdit za málo peněz nemusí zkoušet „babské“ rady. Jsou jistější recepty

Foto: Jan Smékal

Benzín a nafta stojí skoro 40 korun za litr, prémiová paliva pak klidně i o 3 koruny více. Budeme si muset zvykat, protože ceny paliv jen tak klesat nebudou. Lék na zvyšující se náklady na provoz auta ale existuje


Pumpaři ochotně zdražují, ale zlevňovat se jim pak už chtít moc nebude, pokud je k tomu tedy nedotlačí konkurence. Proto kdo chce jezdit za málo, bude se asi poohlížet po autě na alternativní pohon, typicky po hybridu, LPG nebo případně CNG. Podívali jsme se proto, jaká auta na alternativní pohon lze koupit v ceně kolem 150 tisíc korun. 

Nejvíce aut je na LPG 

Na našem trhu má dlouhodobě nejlepší postavení právě LPG. Jeho výhodou je stabilně zhruba poloviční cena oproti benzínu, velký počet plnících stanic a poměrně dost úpravců, kteří přestavby na LPG dělají. Bohužel, ne všechny přestavby jsou kvalitní, ale to by bylo zase na jiné povídání, jak má přestavba na LPG fungovat a vypadat. 

Ojeté elektromobily nedávají zatím moc smysl. Taková baterie do Nissanu Leaf totiž stojí cca 130 tisíc korun, do Škody Enyaq potom půl miliónu
David Žídek; TestyOjetin.cz

LPG má především daňové výhody a populární je i v zahraničí, třeba v Itálii nebo Nizozemsku, ale i u sousedů v Polsku. Automobilky tak na trzích, kde má LPG silné postavení, nabízejí i továrně upravené modely, případně značkou schválené úpravy dodělávané ve značkových nebo smluvních servisech. U nás kraluje Dacia, ale koupit lze také hodně modelů Fiat, a svého času nabízel skoro každý model na LPG rovněž Opel. Prodávaly se i upravené škodovky. 

Do 150 000 Kč se dá koupit dost plynových Dacií, což nejsou špatná auta. Především budou v tomto cenovém limitu ještě relativně mladá, i když počítejte s vyšším nájezdem. U Opelu lze pořídit například rodinné modely Astra, Meriva a také Zafira, což je jedno z nejlepších MPV na trhu vůbec. U Fiatu jsou zase dobře zastoupeny malé osobní dodávky Dobló, oblíbené hlavně u živnostníků. 

U ojetin s LPG nechte prověřit stav systému, především těsnost nádrží, hadic a vedení. Občas bývá problém s plynovými vstřikovači, reduktorem a hlavně bývají zanesené plynové filtry. O kvalitě přestavby obvykle vypovídá to, jak je pod kapotou „uklizeno“. Vyhněte se ale autům, které výrobce na úpravu na LPG nedoporučuje. To jsou především auta s nutností vymezování ventilových vůlí (typicky japonské benzinové motory). Chtějte jen osvědčené a dobře hodnocené přestavby. 

CNG teď moc netáhne 

Se současnými cenami plynu nedává CNG moc ekonomického smyslu, i když můžeme očekávat pokles k normálu. Ale těch současných 40 až 50 Kč za kilogram plynu je opravdu hodně. Až se ceny vrátí dlouhodobě pod 30 Kč za kg plynu, už to zase bude nějaký bonus pro provozovatele auta mít. Přestavba na CNG není tak jednoduchá jako na LPG, protože pracuje se stlačeným plynem pod velkým tlakem a vyžaduje náročnější technologii. Je tak méně výrobců, kteří auta na CNG nabízeli a dodatečných úpravců je také velmi málo. 

Mezi ojetinami lze koupit samozřejmě plynová auta koncernu Volkswagen, především pak Octavii, která je v bazarech hojně zastoupena díky bývalým firemním autům. Už by měla mít odolnější kovové nádrže, které snad už nepraskají, výrobce nyní odhaduje jejich životnost na 20 let. Doporučit můžeme i tovární úpravy na CNG od Opelu, a rovněž Fiat byl v tomto segmentu aktivní. 

Úpravám na CNG se nevyhýbali ani premioví výrobci, především pak Audi a Mercedes-Benz. S cenovým limitem do 150 000 Kč bude ale problém pěkný Mercedes nebo Audi na plyn sehnat. To i ta zmíněné Octavia na CNG bude stát stále spíše kolem dvou set tisíc, stejně tak zmíněné Opely. Spíše do tohoto limitu koupíte dodatečné neoficiální přestavby, ale těm bychom se raději vyhnuli. Občas lze narazit na více ojeté Citigo, ale to je malé auto a těžko s ním někdo bude najíždět ročně 30 000 km, aby mu dávalo CNG ekonomický smysl. Obecně největším rizikem všech vozů na CNG jsou zkorodované a netěsné nádrže. U kusů s vysokými nájezdy si na to dejte pozor. 

Dá se koupit i hybrid 

Průkopníkem na poli hybridních pohonů je Toyota, ale její osvědčený hybridní pohon není v ojetinách kdo ví jak levný. Do 150 tisíc Kč se dá koupit jen starší Prius, což není moc oblíbené auto především kvůli designu a omezené praktičnosti. Ale techniku spolehlivou má. Jen ověřte stav hybridní baterie, což snadno zjistí diagnostika v servisu. Nová baterie stojí asi 40 000 Kč, ale auto ji nutně ve špičkovém stavu nepotřebuje. Teoreticky by jelo i bez ní, jen bude mít vyšší spotřebu paliva. 

Novější generace toyot, především pak oblíbený hatchback Auris, nebo menší městský Yaris, bývají stále dražší, obvykle okolo 200 až 250 tisíc Kč. Zatím to nevypadá, že by jejich ceny měly padat dolů, protože jsou to opravdu spolehlivá auta, a pokud jde jen o ten pohon, nic spolehlivějšího na světě asi není. Tyto hybridy najezdí klidně milion kilometrů jen s běžnou údržbou. 

Alternativou může být pár starších hybridů od Hondy, které jsou založené na modelu Insight. To bylo ale primárně americké auto a jejich výskyt v Evropě je omezený, to spíše koupíte právě tu Toyotu. Jiní výrobci se do hybridních pohonů pustili teprve nedávno a mezi ojetinami cenově dostupná auta zatím nemají. Zůstává tak jen ta Toyota. 

Elektromobil za tuto cenu nedává smysl 

Leckoho možná napadne elektromobil, ale s cenou do 150 000 Kč asi moc nepochodí. Nejlevnější použitelné elektromobily u nás stojí minimálně dvě stě tisíc, nejčastěji narazíte na první generaci Nissanu Leaf. Ta špatná není, ale s touto cenou už bude mít dost zastaralou baterii s použitelným dojezdem maximálně 60 až 70 km, v zimě klidně jen 50 km. 

Ta malá městská „vajíčka“ od Mitsubishi, Citroenu a Peugeotu byl jen takový nezdařený pokus a nelze je považovat za plnohodnotná auta, spíše za takový kapotovaný skútr s reálným dojezdem asi 50 – 70 km. Nejlevnější elektromobil tak bude zřejmě ještě dlouho již zmíněný Nissan Leaf, ale na slušné auto si připravte stále tak 300 000 Kč. Chtějte modelový rok 2014 a mladší s tepelným čerpadlem a vylepšenou baterií, která je spolehlivější a ujede 120 – 130 km na jedno nabití. Nová baterie 24 kWh pro Leaf stojí 130 000 Kč, což je ve světle dnešních cen velkých baterií vlastně velice příznivé. Jen pro zajímavost a srovnání: velká baterie pro Škodu Enyaq stojí přes půl milionu.

Koupili byste si ojeté auto na alternativní pohon? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.