Lokýtek, za „deset dvě“ nebo „tři čtvrtě na tři“? Víte jak správně držet volant?

Foto: Pixabay

Kdo při řízení nikdy nevystrčil loket z okna, ať hodí kamenem. Je to ale jedno z nejhorších držení volantu vůbec. Pokud tedy nepočítáme ruce prostrčené skrz. Jak se ale má volant správně držet?


Obecné pravidlo říká, že čím blíže jsou ruce vodorovné ose volantu, tím je to pro ovládání vozu lepší. Mezi řidiči se takové poloze říká „tři čtvrtě na tři“. Tato poloha je nejlepší proto, protože obě ruce proti sobě působí jako protizávaží a reakce jsou tak mnohem rychlejší a přesnější. Navíc, díky pákovému efektu, stačí k ovládání volantu opravdu jen velmi malá síla. I proto měla v minulosti například nákladní auta velký průměr volantu. Při větší páce a absenci posilovače řízení s ním šlo mnohem lépe otáčet.

Většina moderních vozů má volant zesílený, resp. trochu rozšířený, právě v poloze tři čtvrtě na tři, jenže velká část řidičů má zažito, že správné držení je v poloze „za deset dvě“. Takové držení volantu bylo účinné u aut, která neměla posilovač řízení a měla velký průměr volantu. Při takovém držení volantu je však potřeba trochu větší síla na jeho ovládání a také pocit z řízení je v této poloze trochu nižší. Pravdu ale mohou mít ti, kdož říkají, že u moderních vozů je řízení často tak „přeposilované“, že jakákoliv zpětná vazba zcela chybí u jakéhokoliv způsobu držení.

Často se také diskutuje nad tím, zda mít při řízení palce dovnitř volantu nebo vně volantu. Nejpohodlnější je samozřejmě poloha s palci dovnitř volantu. Drtivé většině řidičů se tak volant drží nejlépe. Ale pozor, jestliže se svým vozem vyrazíte do nějakého terénu, je rozhodně lepší mít palce vně volantu. Při opravdu razantní jízdě a najetí například do nějakého příkopu by mohlo v krajním případě dojít k vymknutí palce, který by se zarazil o věnec volantu. Jezdci rallye by o tom mohli vyprávět.

A co v úvodu zmíněný „lokýtek“? Podle odborníků jde, společně s prostrčenou rukou skrz volant, o vůbec nejhorší způsob držení volantu. Nejen, že se zpomalí rychlost reakce v nenadálé situaci, ale také hrozí vážné poranění od vystřeleného airbagu v případě nehody. Ruka prostrčená věncem volantu bude v případě vystřelení airbagu totiž pravděpodobně napadrť.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.