Říká se tomu černý led a řidiči jsou na něm téměř bez šance

Foto: Jan Smékal

Není snad zrádnější překážka na silnicích, než je „černý led“. Obzvláště v současném lednovém počasí, kdy se vystřídají plusové a mínusové teploty během několika hodin, se s tímto nebezpečným úkazem mohou řidiči potkat nejčastěji


Zkušení řidiči se ho právem obávají, nezkušení ho však neprávem podceňují. Řeč není o „obyčejném“ náledí, ale o jevu, kterému se říká „černý led“. Ten překvapí nezkušené řidiče nejčastěji v situaci, kdy celou noc mrzlo, ale ráno, když vyjíždějí do práce, se venkovní teplota pohybuje nad bodem mrazu. Jenže silnice je díky mrazivé noci promrzlá a mlha nebo vzdušná vlhkost na ní vytvoří průhlednou ledovou krustu. Silnice vypadá jako mokrá, jenže mokrá není. Je pokrytá ledem.

Když jsem vjížděl do míst mezi stromy, silnice vypadala jako mokrá. Ale jakmile jsem na to místo najel, bylo to jak na sáňkách
Petr V.; Řidič, Benátky nad Jizerou

Led vytvoří na silnici nebo na chodníku naprosto průhlednou a souvislou ledovou krustu, takže je mnohdy velkým problémem udržet se na nohou i pro chodce. Co ale v takovém případě dělat? Jak zvládnout auto, které se dostalo do smyku? A jak vůbec rozpoznat, kdy je silnice mokrá a kdy může být pokryta ledem?

První nápovědou je rozumné uvažování. Jestliže celou noc mrzlo, je velmi pravděpodobné, že ačkoliv jsou ranní teploty již nad bodem mrazu, promrzlé silnice mohou být zledovatělé. Druhou nápovědou jsou modré patníky, které na většině nebezpečných úseků označují možnost námrazy. Typicky třeba na dálničních mostech, ale můžete je spatřit i v lesních úsecích nebo na silnicích v blízkosti řeky nebo velké vodní plochy.

A jak zvládat auto, které se na takovém zledovatělém úseku dostane do smyku? V první řadě nepanikařit. Sice je obtížné během zlomku vteřiny instinktivně nešlápnout na brzdu nebo nestrhnout volant, ale pro úspěšné zvládnutí auta ve smyku to je klíčové. Důležité je vyšlápnutí spojky (u vozidel s manuální převodovkou) a sundání nohy z plynu. Při přetáčivém smyku je potom potřeba vždy točit volantem v tom směru, kterým „utíká“ zadní část vozu. Jestliže tedy záď vozu ujíždí doprava, volant točit doprava, a naopak. Práce s volantem ale musí být okamžitá a rychlá. Jakmile se auto začne smýkat na druhou stranu, je potřeba volantem opět co nejrychleji reagovat.

Setkali jste se někdy s tzv. „černým“ ledem? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.