Učitel z autoškoly varuje před aktuálně největším nebezpečím na silnicích, kterým je černý led

Foto: Pixabay

Rozeznat černý led od mokré vozovky nedokážou mnohdy ani zkušení profesionální řidiči. Podle mnohých z nich je to ta nejzáludnější nástraha, která vás na silnici může potkat. Takové setkání pak bohužel mnohdy končí nehodou.


Černý led je pojmenování pro jev, kdy se na silnici vytvoří tenká vrstva vody, která následně zmrzne. Záludnost tohoto jevu spočívá především v tom, že jej lze velmi obtížně rozpoznat od mokré vozovky. Venkovní teplota totiž může být třeba i pět stupňů nad nulou, ale protože celou noc mrzlo, je teplota vozovky na hodnotě pod bodem mrazu. Drobný déšť pak na silnici v podstatě okamžitě mrzne a vytváří ledovou krustu. Od mokré vozovky ji ale pozná jen opravdu zkušený a předvídavý řidič. Třeba podle odlesků  od silnice, nebo podle toho, že od vpředu jedoucího auta nestříká od zadních kol voda, jako na běžné mokré vozovce. 

Jestliže je venkovní teplota kolem nuly a silnice se vám zdá, jakoby byla mokrá, raději zvolněte
Norbert Malý; Instruktor autoškoly, Plzeň 

Problémem ale bývá noční provoz, kdy řidič jede na silnici s nulovým provozem. Světelných odlesků moc není, pomůcku s odstřikováním vody také nelze použít. V takovém případě je nejlepší zastavit a přesvědčit se, jak silnice vypadá. Jestliže to situace dovolí a jste si jisti, že případné sklouznutí auta zvládnete, lze otestovat stav vozovky také lehkým přibržděním. Ale ani tak nemusíte mít vyhráno. Vozovka sice může být mokrá, ale například na nadjezdech nebo mostech může být vše úplně jinak. Na takové nebezpečí by vás měly upozornit modré odrazky na patnících, ty ale nejsou všude. Raději tedy předpokládejte, že vozovka na mostech bude namrzlá. Promrzají totiž nejen svrchu, ale i odspodu.

Zamrzlé brzdy lze snadno uvolnit, u starších aut to ale může být velký problém
Malá chyba při doplňování nemrznoucí směsi do chladiče může způsobit velký problém
  

Teorie o tom, jak točit volantem jsou fajn, ale bez praktického nácviku se to na silnici napoprvé povede ustát málokomu
Norbert Malý; Instruktor autoškoly, Plzeň

Jestliže už vás ale černý led zaskočí, je potřeba zachovat chladnou hlavu a ubrat plyn. Nešlapat prudce na brzdu a vyvarovat se prudkých pohybů volantem. Prostě zvolit defenzivní styl jízdy a držet se pravidel jízdy na zledovatělé vozovce. V případě smyku je pak nutné reagovat tak, aby se situace ještě nezhoršila. Tedy vyšlápnout spojku, nebrzdit a volantem točit tzv. kontra, tedy proti smyku. Vždy ale jen lehce, aby se v případě, že se přední kola opět chytí, smyk ještě nezhoršil.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.