Testy ojetých aut, recenze nových aut

Vybrat v ČR ojeté sportovní auto nebo GT není vůbec snadné a ani levné

03.09.2020 David Žídek Zdroj: favcars.com
Foto: favcars.com

Milovníci klasické jednoduché techniky, velkých motorů a syrových zážitků z jízdy si na dnešním trhu moderních ojetých aut už nemají z čeho vybrat. Nástup downsizingu, pohonů všech kol, přeplňování, složitých podvozků a automatických převodovek udělal ze sportovních aut nejen nedostupné, ale především ne tak atraktivní zboží.


Ještě se ale dají koupit zajímavé vozy s opravdu jednoduchou či tradiční technikou a klasickým charakterem, které mají pohon zadních kol a manuální převodovku. Automaticky se tak z našeho výběru diskvalifikují Audi s pohonem všech kol (jakkoli je poslední RS5 s atmosférickým osmiválcem vážně slušné auto) a Mercedesy včetně verzí AMG, které představují servisně velmi nákladné řešení, navíc vždy s automatem. To už levněji udržíte v provozu Porsche. 

Jakékoli BMW s motorem 4.8 V8 

Foto: favcars.comMezi velmi dobrá auta kombinující dynamiku, ovladatelnost a pohodlí patří poslední BMW řady 5 a 6 s atmosférickým osmiválcem 4,4 nebo 4,8 l. Jednotky generace N62 jsou v zásadě spolehlivé, ale potřebují pečlivého majitele, který nešetří na údržbě. Nejcitlivější jsou na oddalovaný olejový servis, špatné palivo, zacházení za studena a přehřívání. Zajímavé ale je, že se ještě v BMW řady 5 a 6 daly koupit s manuální převodovkou. Větší řada 7 už měla vždy automat. Určitě lze doporučit i speciální verzi úpravce Alpina, který na motor 4,4 l nasadil kompresor. Motor má upravené vnitřnosti a je velmi spolehlivý, i když zase bude záležet na minulosti takového auta. Bohužel do té nikdo nikdy nevidí, takže je nutné takový vůz před koupí prověřit s odborníkem. Verze Alpina už má investiční potenciál, udržované BMW 645i/650i či 545i/550i už na ceně také moc ztrácet nebude. Zejména, pokud to bude zadokolka s manuálem. U automatů velký pozor na stav převodovky, u manuálů zase dost trpí zadní diferenciál a necitlivý řidič oddělá za 20 000 km spojku a setrvačník. Jízdní zážitek je ale u takových vozů opravdu mimořádný. 

BMW M3 E46 

Foto: favcars.comVrcholem nabídky automobilky BMW byly vždy modely řady M. Prakticky každý s atmosférickým řadovým šestiválcem lze doporučit, ale požadavkům dnešní doby bude asi nejvíce odpovídat poslední šestiválcová M3 generace E46. Je už dostatečně moderní, bezpečná a především mechanicky spolehlivá a odolná. Osmiválcová M5 E39 už se dá velmi obtížně koupit v pěkném stavu za rozumné peníze, stejně tak předchozí šestiválcová M5 E34 (vzácně i ve verzi Touring). Pozdější M5 E60 s desetiválcem je servisní peklo, zejména pokud se nepovede koupit dobrý kus. Investice do oprav pak dosahují stovek tisíc korun. Zajímavá by mohla být i starší M3 E36, ale těch je bez koroze v původním stavu také velmi málo. M3 E46 už je také spíše investiční záležitost, ale ještě se dá kolem půl milionu sehnat perspektivní kus. Vozy v naprosto originálním stavu bez tuningu jsou samozřejmě trochu dražší, ale také s potenciálem cenového růstu. Ceněné jsou klasické manuály, robotizovaných automatů SMG se lidé bojí, ale zase by takový kus mohl být levnější. Rozhodující by měl být určitě celkový stav auta, které prověří odborník. Každý kus bude nějaké investice potřebovat, ale pokud motor a převodovku nečeká generálka, dají se "věci okolo" servisovat za rozumné peníze. Pozor na stav diferenciálu, úniky oleje a jeho spotřebu. Šestiválec S54B32 je ale vcelku spolehlivý a při správné údržbě vydrží přes 300 000 km. Pozor na hodně bouraná auta a neodborné úpravy. M3 často slouží jako amatérský závoďák a na stavu některých ojetin je to vidět.



Ford Mustang 5.0 V8 

Foto: favcars.comVelkou jistotou v kategorii sportovních GT je poslední generace Fordu Mustang, který už dostal "evropský" podvozek s nezávislým zavěšením vzadu. Jezdí velmi pěkně a charakterem má blíže klasickým bavorákům než trochu neposedným "amerikám". Nabídne i hezké svezení na okruhu. Ačkoli si dost zákazníků objednalo automat (který není špatný), dají se sehnat také auta s klasickým manuálem. Na Mustanga lze objednat i celou řadu tuningových dílů přímo od specialistů z USA. Evropská auta s historií nebývají riziková. Problémy ale mohou přinést neprověřené individuální importy naslepo koupených ojetin z USA a Kanady. Vozy provozované na severu reznou, dost jich pochází z půjčoven (hlavně šestiválce s automatem). Lepší je kontaktovat prověřeného specialistu, který auto v USA vybere, prověří a zařídí export. Bude to něco stát, ale je to bezpečnější cesta. Nicméně to už pak koupě evropské ojetiny v místní specifikaci vyjde stejně draho. Osmiválec 5,0 l je každopádně velice spolehlivý a potřebuje jen pravidelnou péči. Potěší i rozumné ceny náhradních dílů a servisní práce. 

Lexus IS-F 

Foto: favcars.comTrochu neprávem přehlížený je sportovní sedan Lexus IS-F, který měl konkurovat zavedené evropské elitě od BMW, Audi a Mercedesu. Tehdy možná nebyl tak vytříbený a v dílčích disciplínách nevítězil, ale s odstupem času se ukázal jako lepší volba. Je totiž nesmírně spolehlivý a jeho koupě je méně riziková. Určitě ho nekupujte naslepo a vemte s sebou specialistu, ale dá se očekávat, že to nebude hned past a krom běžného servisu takové auto obvykle nic jiného potřebovat nebude. Lepší jsou modernizované verze se samosvorem a upraveným podvozkem. Možná zamrzí výhradní kombinace pětilitrového osmiválce s automatem, ale svezení je s tímto autem moc pěkné a spolehlivost na poměry kategorie opravdu nadprůměrná. Pozor na bouračky, auta bez historie a přehnané individuální úpravy. Lexus mívá ale obvykle dobře evidovanou historii, tak požádejte lokální servis, aby ji ověřil. I přes exotickou povahu značky Lexus není servis přehnaně drahý. Horší to ale bude s dostupností druhovýrobních dílů, které na Lexusy téměř neexistují. Mechanická spolehlivost je ale příkladná a němečtí konkurenti by se mohli učit. 

Porsche 911 996/997 

Foto: favcars.comJakékoli Porsche 911 moderní doby je také stále velmi dobré GT a především výborný sportovní vůz se spoustou charakteru a trvalou hodnotou. Dnes už si cenu drží i zachovalé exempláře "nechtěné" generace 996, které ale pověst zkazil spíše netradiční design než technika. Drobné problémy s mechanikou se podařilo již v nezávislých servisech vychytat a auta nyní bývají spolehlivá a funkční. Mezi nadšenci jsou nežádanější klasické zadokolky s manuálem, ale lze mít i čtyřkolku a automat. Automatické převodovky se rozmohly hlavně s příchodem dvouspojkové skříně PDK po faceliftu generce 997. Před tím se prodával líný klasický automat s měničem, který charakter 911 dost zprznil. Do faceliftu generace 997 si dejte pozor na mazání motoru a úniky oleje, po faceliftu 997 zase pozor na hromadění karbonu a oddalovaný servis. Stejně jako u všech vozů podobné kategorie si ale nechte stranou dostatečný rozpočet na první nutné investice. S údržbou 911 po záruce vám ale pomůžou nezávislí specialisté. Rozhodně se vyhněte vozům s keramickými brzdami a myslete na to, že originální díly jsou nesmírně drahé. Vozy v základní specifikaci bez adaptivního podvozku ale vyžadují jen běžný spotřební materiál, který se dá pořídit v rozumných cenových relacích. S patnáct let starým Porsche vás nikdo do předraženého značkového servisu jezdit nenutí a nemusíte si hned kupovat všechny díly, na kterém je tovární logo. Často stačí, že na auto pasují a stojí pak zlomek původní ceny.

Vybrat v ČR ojeté sportovní auto nebo GT není vůbec snadné a ani levné

favcars.com

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.