Kdo si myslí, že si v bazaru automaticky kupuje prověřený a pravidelně servisovaný vůz, toho často čeká nepříjemné překvapení. A když už je auto vaše, je pozdě, protože všechny opravy jdou z vaší kapsy
Člověk si naplánuje například investici 150 000 korun. Jenže u prodejce uvidí zajímavou nabídku a rozhodne se koupit o pár desítek tisíc dražší model. Vybraný vůz pak může záhy potřebovat servis a novopečený majitel už na něj nebude kvůli špatnému rozhodnutí mít.
Odborná fyzická kontrola vozu zabere pár desítek minut, stojí několik stokorun a může kupujícího uchránit od desetitisícových nákladů na nečekané opravy skrytých vad
Martin Foltýn; CarTrax
Omezená záruka na použité zboží
U bazarového zboží klasická dvouletá záruka jako u nového pochopitelně neplatí. V praxi se uplatňuje půlroční záruka vztahující se pouze na skryté vady. A ty byste navíc museli s pomocí soudního znalce prokázat, což stojí peníze a čas při případných vleklých soudních jednáních. Můžete sice s posudkem znalce uhodit na prodávajícího, že vyžadujete odstoupení od smlouvy, případně si nechat vyplatit finanční kompenzaci. Jenže na to dojde opravdu výjimečně.
Zásady dobré koupě
Zbytečné náklady na servis můžete pochopitelně omezit co nejlepší znalostí technického stavu nabízeného vozu. Ověřit se dá nejen v protokolu k autu a v servisní knížce, ale i při důkladné zkušební jízdě. Rozhodně se vyplatí vzít ke koupi odborníka, třeba známého automechanika. Stydět byste se neměli za dotazy typu: Jak se řeší reklamace případných poruch? Jak byl ověřen skutečný stav kilometrů? Z odpovědí prodejce si můžete udělat lepší obrázek o jeho poctivosti. Pokud se vyhýbá přímým odpovědím, může to značit, že se vám snaží něco zatajit.
Nechte si technický stav proklepnout
Pokud vám to prodejce dovolí, můžete si nechat vůz, o který máte zájem, zkontrolovat v odborném servisu. Skutečně, pokud to povolí. Takové povolení ještě zdaleka není standard. Přitom diagnostika s výčtem závad by ledacos vyřešila. Pokud to ale s čerstvě nabytým vozem, který už má něco za sebou, myslíte vážně, můžete mu diagnostiku dopřát jako nový majitel a vědět, na čem jste. Stát vás to bude od osmi set korun výše. Ve větších městech to může vyjít podle rozsahu služeb a typu auta i na pár tisíc. „Náš kontrolní servisní program obsahuje kromě kompletní odborné prověrky technického stavu také napojení na servisní diagnostiku, kontrolu stavu tachometru a případných nehod. Samozřejmostí je i zkušební jízda a vyčíslení nákladů na nutné opravy,“ popisuje Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolou technického stavu ojetých vozidel.
Ojetina není bezúdržbové zboží
Ojetá auta prostě potřebují častější pravidelnou údržbu, která stojí peníze. Kromě poruch nebo starých dílů je po zakoupení na pořadu preventivní údržba, u které si nemůžete ověřit její stav, například výměny náplní či filtrů. Mnoho motoristů se zkušenostmi s ojetinami proto razí nějakou podobu rovnice „pětinu ceny auta si připrav na první servis“. Dalším řešením mohou být některé značkové programy nabízející na ojeté vozy prodlouženou záruku. Ty navíc bývají schopny prokázat věrohodnou servisní historii, díky které má zákazník férové informace o slabinách auta.
Certifikované programy ojetých vozů disponují i autorizovaným servisem, který může provést další prohlídku na přání zákazníka. „Výhoda programů jako je ŠKODA Plus tkví v tom, že zákazník je skrze autorizovaného dealera ve spojení se samotnou značkou a podle toho jsou mu nabízeny služby a podmínky. Certifikované vozy mají pro nás stejnou váhu jako vozy nové a při prodeji je zákazníkům věnována stejná péče. Zákazník může získat prodlouženou záruku na zánovní vozy a v určitém případě i doživotní záruku mobility na starší vozy,“ připomíná Pavel Kašpar, vedoucí programu ŠKODA Plus.
Věřili byste ohledně technického stavu ojetého auta informacím od prodávajícího, nebo byste raději zvolili odbornou prohlídku vozu ještě před jeho nákupem? Napište nám do diskuze