Správně nahuštěná pneumatika je základ, to ví každý. Jenže při měření tlaku lze odhalit i na první pohled nezřetelný defekt, který může skončit prasklou pneumatikou a následnou nehodou.
Že má správně nahuštěná pneumatika velký vliv na bezpečnost a ekonomiku jízdy, ví asi každý řidič. Jenže ruku na srdce – jak často kontrolu pneumatik provádíme? V tom lepším případě před nějakou delší cestou, třeba na dovolenou, většinou ale až v pneuservisu, když se mění zimní za letní a naopak.
Přitom kontrola tlaku a případné dohuštění zabere jen několik minut. Během nich se dá na pneumatice navíc zkontrolovat, zda na ní není defekt, který vypadá sice nenápadně, ale ve svém důsledku může způsobit fatální poškození, a vést i k dosti nepříjemné situaci na silnici, která mnohdy končí těžkou nehodou.
U pumpy lze sice zkontrolovat pouze vnější stranu pneumatik, ale to by pro tento konkrétní případ poškození mělo stačit. Jde o poškození bočnice pneumatiky, ke kterému nejčastěji dochází v případě přehuštěné pneumatiky a bočnímu nárazu například do obrubníku. Nemusí jít ale o žádný zásadní náraz. Někdy si toho řidič ani nemusí vůbec všimnout. Například při výjezdu z podzemních garáží, kde je velmi úzký prostor, často navíc lemovaný vysokým obrubníkem. Stačí o něj bočnicí zavadit a pneumatika se může poškodit.
Až tedy budete kontrolovat tlak v pneumatikách, pozorně prohlédněte jejich vnější strany. Jakákoliv vyboulenina může znamenat poškození bočnice. Tlak v pneumatice, který se navíc při jízdě, kvůli ohřívání vzduchu, zvyšuje, může způsobit prasknutí pneumatiky a následnou havárii. Ale pozor, jestliže objevíte místo, kde je pneumatika jakoby vmáčknuta dovnitř, nejde většinou o poškození. Je to pravděpodobně místo, kde jsou spojeny kovové bočnice a nejedná se tak o závadu.
Samozřejmě, že byste tlak v pneumatikách měli kontrolovat pravidelně, tedy alespoň jednou měsíčně. Podle některých mechaniků z pneuservisu se totiž dá správným nahuštěním pneumatik zvýšit jejich životnost až o polovinu. Podhuštěné pneumatiky se totiž na krajích sjíždějí více než ve středu, naopak přehuštěné pneumatiky hůře pohlcují nárazy, snáz se poškodí a více se sjíždějí ve svém středu.
Jak často kontrolujete pneumatiky na svém voze? Napište nám do diskuzí. Zajímá nás také to, jaké tipy a triky používáte k tomu, abyste pneumatiky správně skladovali. Nastojato, naležato nebo pověsit?