Legendární ŠKODA 1203 se svého nástupce nedočká, i když návrhy na moderní verzi by byly

Foto: ŠKODA Auto

ŠKODA 1203 byla nejrozšířenějším československým užitkovým vozem 20. století. Její premiéra se odehrála 14. září 1968 na strojírenském veletrhu v Brně. I přes svoji tehdejší popularitu se ale svého nástupce nedočká


Foto: ŠKODA AutoKdyž si designér Daniel Hájek během focení prohlíží zachovalý model ŠKODA 1203, neubrání se vzpomínkám: „Takovou v provedení valník máme u babičky a dědy na zahradě, jen už je nepojízdná.“ A když dodává, že „to bylo vlastně moje první auto, používali jsme ho jako pracovní stroj na poli, už v patnácti letech jsem si ho mohl občas nastartovat a sem tam s ním po poli pojíždět“, je jasné, že si pro svou moderní interpretaci do série Ikony v novém kabátě nevybral legendární užitkový vůz značky ŠKODA náhodou. 

Chtěl jsem, aby z mé studie bylo cítit, že je to to auto, ale aby to zároveň nebylo prvoplánové retro řešení
Daniel Hájek; designér ŠKODA Auto

Foto: ŠKODA AutoVolba ovšem podle něj nemá jen osobní nostalgický důvod. „Ano, bavili jsme se o tom s kolegy, že když mám zkušenosti s 1203, mohl bych ji zkusit oživit pro nové tisíciletí, ale zároveň se domnívám, že by takové auto dnes značce ŠKODA velmi slušelo,“ říká Daniel. Podle něj je to vůz, který zcela bez pochyby ztělesňuje hodnoty značky: praktičnost, velký vnitřní prostor i Simply Clever řešení. V jeho představách je „nová“ 1203 moderním kempinkovým vozem s výklopnou střechou. „Popularita tohoto typu aut v poslední době roste, takže jsem nakonec zvolil právě toto provedení. Ale z počátku jsem uvažoval třeba o návrhu vozu pro doprovod pelotonu na Tour de France,“ připomíná Daniel angažmá automobilky v cyklistice. 

Není to retro

Při návrhu své studie moderního modelu ŠKODA 1203 se maximálně snažil design legendárního vozu přenést do 21. století, aniž přitom sahal po příliš retro řešeních. „Chtěl jsem, aby z mé studie bylo cítit, že je to to auto, ale aby to zároveň nebylo prvoplánové retro řešení. Navrhoval jsem moderní vůz s odkazem na legendu,“ popisuje filosofii studie její autor. Celkově se pak snažil o maximálně čisté provedení designu. „Chtěl jsem, aby byla nadčasová,“ vysvětluje. 

Socialistická sanitka byla pomalejší než Trabant, dnes ji v podstatě neseženete

Danielova nová 1203 tak dostala „dvojitý kšilt“, jak autor nazývá mírně přetažený lem střechy a masky chladiče, namísto jemných oblin ovšem obojí vyvedené v trochu ostřejších rysech. Obvodovou horizontální linii původní 1203 nahradila pro vozy ŠKODA dnes typická „tornado linie“ a auto dostalo velmi moderní světelný podpis. „Dlouho jsem přemýšlel, jak odkázat na kulatá světla originálu, která by ale jinak byla moc retro prvkem. Proto je tu jen ten náznak obloučků, ale jinak nová výrazná signatura,“ říká Daniel. 

Nejvíc dala Danielovi podle jeho slov „zabrat“ záď studie. „Původní 1203 je poměrně úzká, moderní auta jsou hodně rozkročená, navíc jsem opět vymýšlel, jak sem dostat odkaz na světlomety, které 1203 podědila po modelu 1000 MB,“ přibližuje. Auto tak opticky hodně rozšiřují horizontální linie a odkazem na úzkou stavbu 1203 jsou skloněné bočnice a relativně úzká střecha. 

ŠKODA 1203 byla nejrozšířenějším československým užitkovým vozem 20. století. Její premiéra se odehrála 14. září 1968 na strojírenském veletrhu v Brně, Čechy a Slováky provázela doslova od kolébky (sanitní verze) až po cestu poslední (pohřební provedení), nemluvě o mikrobusech, dodávkách, valnících či montážních verzích. Užitkový vůz s jednoprostorovou karoserií byl poháněn čtyřválcem OHV o výkonu 39 kW. Z počátku se model vyráběl ve Vrchlabí, v roce 1981 se produkce přesunula do Trnavy, kde se 1203 vyráběla až do druhé poloviny 90. let. 

Variabilita především

V Danielových představách stojí nová 1203 na platformě koncernového Volkswagenu Transporter. Ale mohla by být klidně i plně elektrická. „Elektromobil by dovolil ještě lepší využití prostoru,“ podotýká. Dominantou interiéru je minimalisticky pojatá palubní deska opět s výrazným horizontálním členěním a rovněž horizontálním dvouramenným volantem. 

Na historickou 1203 odkazuje i police ve tvaru obráceného křídla ve spodní části palubní desky. Ta obsahuje úložné prostory a její zajímavostí je, že je výsuvná. „V normálním autě by něco takového mohlo překážet, ale u dodávky je to praktické.“ V případě infotainmentu se vlastně Daniel na první pohled připravil o „svou“ práci. Coby designér uživatelských prostředí totiž pracuje právě na vzhledu a logice infotainmentu vozu, ale jeho 1203 vlastně žádný nemá. „Představou je, že řidič využije pro tyto informace vlastní zařízení, třeba smartpohne nebo tablet,“ říká Daniel s tím, že by samozřejmě pro tato zařízení mohl navrhnout speciální aplikaci, která by obsluhu funkcí auta zvládala. Palubní deska tak má jen malý informační displej pod volantem, který navazuje na výdechy ventilace a „zrcadlí“ se s plaketou s označením modelu před spolujezdcem.

Legendární ŠKODA 1203 se svého nástupce nedočká, i když návrhy na moderní verzi by byly

ŠKODA Auto

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.