Legendární model Peugeot 205 z roku 1983, ve kterém se před rokem 1989 vozilo jenom pár vyvolených manželek ještě vyvolenějších občanů tehdejšího Československa, oslaví v těchto dnech svoje čtyřicátiny.
Když v roce 1983 tehdejší ředitel značky Peugeot, Jean Boillot, představoval model 205, pravděpodobně nevěděl, jak dlouhou a úspěšnou ságu městských vozů právě zahajuje. Vozů dvojkové řady se vyrobilo neuvěřitelných 25 milionů! Mohl Jean Boillot tušit, že o 40 let později bude přímý dědic modelu 205, Peugeot e-208, nejprodávanějším malým elektromobilem v Evropě? Možná si ale to všechno Jean Boillot představit dokázal, protože byl velký vizionář.
Z technického hlediska znamenal Peugeot 205 vstup značky Peugeot do moderní éry: kompaktní, ale prostorný, praktický svými pátými dveřmi, výkonný a zároveň úsporný, vhodný pro všechny účely… Byl to především první vůz značky, který použil u zadní nápravy torzní tyče, aby tak vzniklo více prostoru pro cestující. Byl to také první vůz vybavený novou rodinou motorů XU, zejména XUD7, čtyřválcovým motorem o objemu 1 769 cm3 a výkonu 60 k.
Díky tomuto pohonu se Peugeot 205 stal prvním malým francouzským vozem s dieselovým motorem, a především prvním dieselovým vozem, který nabízel výkony odpovídající jeho benzinovým protějškům, ale s mnohem nižší spotřebou paliva (průměrně 3,9 l/100 km).
Peugeot 205 byl velice oblíbený i mezi českými řidiči a řidičkami. Těsně po revoluci v roce 1989 se dalo tohle auto dokonce vyměnit za malý pražský byt. To ovšem byla naprosto ojedinělá doba, která se nebude již nikdy opakovat. Svědčí to ale o tom, jak moc byl model Peugeot 205 mezi motoristickou veřejností žádaný. Tomu ostatně odpovídala i neotřelá marketingová kampaň.
Od roku 1983 se totiž Peugeotu 205 dostalo marketingové strategie, která odpovídala jeho kvalitám. Hned po uvedení na trh získal přezdívku „Sacré numero“, což byla trefa do černého. Reklamy, které ji používaly, byly účinné a velmi dobře odpovídaly své době. Jako například slavný spot, v němž je Peugeot 205 ve velmi bondovské atmosféře pronásledován a bombardován na zamrzlém jezeře vojenským letadlem. Reklamu režíroval Gérard Pirès, který o několik let později natočil slavný celovečerní film Taxi, jehož hvězdou byl naopak model Peugeot 406.
Ikonický model Peugeot 205 a jeho přímého nástupce, nový Peugeot 208, dělí 40 let a 25 milionů vyrobených vozů. Ve dnech 8. a 9. července 2023 se v muzeu Aventure Peugeot v Sochaux sejdou fanoušci značky, aby oslavili 40. výročí vozu přezdívaného „Sacré numéro“ („Posvátné číslo“) a prohlédli si model, který ztělesňuje současnost a elektrickou budoucnost značky, Peugeot E-208.
Máte nějakou vlastní zkušenost s modelem Peugeot 205. Jezdili jste s ním ještě před listopadovou revolucí v roce 1989? Napište nám do diskuze. A jestli se vám článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.