Řídit tohle auto prý bylo za trest. Seriál Volha představil i zapomenutou polskou dodávku ŽUK

Foto: Wikimedia: (Pitak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0)

Před rokem 1989 jezdilo po českých silnicích lecos. Třeba i polská dodávka ŽUK. Podle pamětníka však byla zastaralá už ve chvíli, kdy se začala vyrábět. Pro řidiče pak prý bylo za trest s tímhle autem jezdit.


Dodávkový automobil ŽUK se vyráběl v Polsku od roku 1959. Sdílel spoustu komponentů z osobního automobilu Varšava. Například čtyřválcový dvoulitr s výkonem přibližně 50 koní, který byl na kola přenášen prostřednictvím manuální třístupňové převodovky. O automobil byl v zemích RVHP, kde byla o jakékoliv automobily velká nouze, poměrně značný zájem. Proto se Polákům podařilo do roku 1965 vyvézt přibližně 2 tisíce ŽUKů. Některé i do tehdejšího Československa.

Na podniku jsem to dostal za trest. ŽUK tam byl totiž jediný a už měl opravdu hodně za sebou. Jinak jsme měli Škody 1203
Oldřich D.; údržbář v tehdejším OPBH

O tom, jak se s dodávkovým automobilem ŽUK jezdilo, nám vyprávěl otec naší kolegyně z redakce webu CestyAvylety.cz, pan Oldřich: „Nejelo to. Ani když byla korba úplně prázdná. Jakmile jsme naložili pár rolí IPY a vedle mě si sedl parťák, předjelo nás snad i kolo“, říká Oldřich, který před rokem 1989 jezdil u tehdejšího OPBH v Plzni (Okresní podnik bytového hospodářství), jako údržbář. Na podniku prý sice měli mnohem modernější, i když to také nebyly žádné zázraky techniky, Škody 1203, ale ŽUK musel jezdit. „Vedoucí na něj dával ty party, které se mu nějak znelíbily. Jezdil jsem se ŽUKem skoro rok a bylo to opravdu za trest“, usmívá se Oldřich, který nakonec, podle svých slov, na tu vysněnou „dvanáctsettrojku“ povýšil.

ŽUK mohl mít i americké geny, ale nepodařilo se to. Poláci totiž v roce 1976 jednali s americkou firmou General Motors o licenci na výrobu dodávkových automobilů Bedford, ale sešlo z toho. Zlí jazykové mluví o tom, že dohodu nepovolili Sověti, kteří potřebovali na trhy RVHP umisťovat právě české dodávky Škoda 1203, německé Robury, Barkasy a IFY a pochopitelně také sovětské Latvije, které se začaly vyrábět právě v roce 1976.

ŽUK se tak v podstatě beze změn vyráběl až do roku 1998 a celková produkce měla dle dostupných zdrojů dosáhnout na číslo 587.500 vozidel. Ke konci výroby chtěli Poláci přeměnit silniční ŽUK na železniční motorové vozidlo, ale dál než k prototypu se nedostali.

Máte nějakou osobní zkušenost s autem, které se u nás běžně používalo před rokem 1989? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.