Tohle jsou nejkrásnější auta z bývalé NDR - prodávají se za statisíce

Foto: Hans Benn; Pixabay

Dříve je nikdo nechtěl, jezdit v nich bylo za trest. Dnes jsou to ale vyhledávané vozy, za které sběratelé platí částky blížící se i milionu korun. Navíc se z vozů těchto značek stává téměř kultovní záležitost


V říjnu uplynulo třicet let od sjednocení NDR a SRN, tedy „východního“ a „západního“ Německa. Zatímco v tom „západním“ se už v té době vyráběly Mercedesy, Porsche, BMW, Audi, Volkswageny, Opely i Fordy, v tom „východním“ to byly Trabanty, Wartburgy a méně známý Barkas. Obě značky sice už zanikly a dnešní třicátníci moc neví, jak takové vozy vypadaly, dnes jsou to ale zajímavé yountimery a vozy těchto značek, vyrobené v šedesátých letech, patří již mezi vyhledávané veterány. Přitom právě před třiceti lety nechávali Němci z NDR, prchající přes velvyslanectví SRN v Praze do „západního“ Německa, své vysněné a hýčkané trabanty a Wartburgy napospas osudu v pražských ulicích. Pojďme si připomenout, jak vypadaly ty nejhezčí vozy z bývalé NDR.

Wartburg

Foto: Hans Benn; PixabayTenhle krasavec se vyráběl v původní továrně BMW ve Městě Eisenach. To se však po druhé světové válce ocitlo v sovětské zóně, následně tedy v NDR. V továrně se po válce vyráběly vozy BMW z dílů, které byly vyrobeny ještě během války, ale to se firmě BMW nelíbilo a tak byly vozy přejmenovány na EMW a modrá barva z loga byl nahrazena červenou. Červená barva měla zdůrazňovat, že se automobilka nachází právě s sovětské okupační zóně. Od roku 1955 se v automobilce začal vyrábět automobil DKW F9 s dvoutaktním motorem. Automobil byl také označován jako IFA F9 a vyráběl se pouhý jeden rok. V roce 1956 byl na automobilovém veletrhu představen nástupce, Wartburg 311. I ten měl dvoutaktní motor. Jednalo se o jednotku s objemem 900 kubických centimetrů a výkonem 27kW. Zajímavostí na tehdejší dobu byl fakt, že vůz byl představen hned v několika karosářských variantách. Nabízel se ve verzi čtyřdveřového sedanu, kabrioletu i pickupu. Další rok pak přišlo dvoudvéřové kupé a dokonce i kombi s prosklenou zadní částí karoserie. V dalších letech pak přibývaly i další verze, včetně specifických variant určených pro policii, záchranku nebo hasiče. Špičkou modelové řady pak byla verze dvoumístného sportovního vozu Wartburg 313, který byl představen na autosalonu v New Yorku. Dnes se dá Wartburg 311 v dobrém stavu pořídit za ceny od cca 20 tisíc euro, výjimkou ale nejsou ani exempláře za cenu 30 tisíc euro a více.

Trabant 

Foto: Hans Benn; PixabayV době před rokem 1989 to bylo snad nejvysmívanější auto. Děti se styděli, když je spolužáci spatřili, jak odjíždějí v oblaku dýmu Trabantem s rodiči na chalupu, ostatní řidiči ne nenáviděli, když za nimi náhodou museli stát na semaforech nebo se plahočit v koloně. Přitom Trabant byl ve své době progresivním automobilem. Byl totiž celý vyroben z plastu s názvem Duroplast, poháněl ho dvoutaktní motor a bylo možno objednat si ho i s poloautomatickou spojkou Hycomat. Trabant se začal vyrábět v továrně Horch, která ovšem po druhé světové válce připadla Sovětům a byla přejmenována na WEB. Začaly se v ní vyrábět traktory, nicméně v pozdější době se továrna sloučila s bývalými fabrikami značky Audi a začala vyrábět automobily Trabant. Trabant, resp. jeho předchůdce, byl postaven na základu vozu DKW F8. V den čtyřicátého výročí Velké říjnové socialistické revoluce sjel z výrobních pásů první prototyp modelu P 50, aby v roce 1962 začala výroba modelu P 60 ovšem s minimálními rozdíly. Ty se objevily až na modelu 601, který se vyráběl v podstatě beze změn až do roku 1990. Pěkné kusy modelu P 70 se dnes prodávají za cenu 25 – 30 tisíc euro.

Barkas

Foto: Hans Benn; PixabayTohle auto bylo v tehdejším Československu používáné nejvíce ve své užitkové variantě, ale existovala samozřejmě i varianta osobní, verze kempink, valník, sanitka i mikrobus. Barkas byl produktem automobilky FRAMO, která se v roce 1956 přejmenovala na Barkas. Automobilka sídlila v Karl-Marx-Stadtu. Barkas byl ve všech svých variantách poháněn v NDR tolik oblíbeným dvoutaktem, od roku 1961 stejným, jaký se montoval do Wartburgů. Výroba Barkasů byla ukončena v roce 1991 a dnes se dá pár pěkných kusů sehnat verze Framo za ceny od cca 6 tisíc euro. Vozy z osmdesátých let pořídíte samozřejmě mnohem levněji, už od nějakých 2 tisíc euro, ale jsou to auta bez jakéhokoliv ducha a jejich sběratelský potenciál bude i do budoucna blížící se nule. Zkuste hledat na zahraničních serverech, pár zajímavých kusů ze šedesátých let se tam najít ještě dá.

Tohle jsou nejkrásnější auta z bývalé NDR - prodávají se za statisíce

Hans Benn; Pixabay

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.