Truck Daškam: Kdysi jsem naboural vybržďovače, co následně ujel. Ale policie ho vypátrala. Prohrál

Kamióny v Praze - Ilustrační foto
Foto: Jan Smékal

Na YouTube publikuje videa z palubní kamery svého kamiónu. Není svatoušek, ale na situaci na českých silnicích se dívá se zdravým nadhledem. Má tisíce odběratelů a v rozhovoru nám svět řidičů kamiónů zajímavě popsal.


Říká si „Truck Daškam“ a jeho videa shlédly na YouTube již desítky tisíc diváků. Snaží se na konkrétních příkladech ze své praxe popisovat krizové momenty na silnicích, které mnohdy vznikají z nepochopení, nebo arogance řidičů osobních vozidel. Nebojí se ale ani střílet do vlastních řad a upozorňovat nejen na chyby svých kolegů, ale i na svoje vlastní. Pro web TestyOjetin nám poskytl rozsáhlý rozhovor: 

Jak dlouho pracujete jako řidič kamionu a co vás na této profesi původně zaujalo?
Abych to uvedl na pravou míru, nejsem řidič kamionu, jezdím se solem s osmikolkou, ačkoliv to pro mnohé je prašť jako uhoď a práce je to v ledasčem podobná, nebo i stejná. Začínal jsem na dodávce, pak malý náklaďák do 12t a pak těžká nákladní vozidla, v současnosti do 32t. S těžkými vozy jezdím přes 10 let. Odjakživa mě auta zajímala a vždy jsem se o řízení zajímal a zkrátka mě to bavilo. A asi baví stále. 

S jakým kamionem v současné době jezdíte? 

Řídím Volvo FM 8x4.

Proč jste začal natáčet videa na YouTube? 

Je to určitá forma zábavy. A také abych ukázal rozdíly jízd osobního a nákladního auta a poukazoval na časté a úplně zbytečné nešvary, co se na našich silnicích dějí. 

Kolik hodin denně strávíte na cestách? 

V práci bývám okolo 12h, čistá jízda bývá polovina. 

Mohl byste stručně popsat denní režim řidiče kamionu?
Řidič dělá práci de facto po svém, musí hlavně splnit to, co má. At už je to včasný příjezd na dané místo, jednání u zákazníka, péče o auto a o náklad a dodržování nejen silničních pravidel, ale i sociálních předpisů, BOZP, nebo dalších pokynů zaměstnavatele, nebo objednavatele přepravy – což se leckdy navzájem i vylučuje a řidič si musí vybrat, co poruší. A ať se stane cokoliv, vždy to bude jeho chyba pochopitelně. A samozřejmě se musí postarat i o sebe ohledně spánku, jídla atd. Řidič nikoho za zády moc nemá, nic nedostane a nikdo ho za ručičku nevede. 

Jaké jsou dle vás největší rozdíly mezi jízdou osobním autem a kamionu?
Obrovské. Řidič osobního auta nemá limity jako kamion. Vezměte si, jak jsou z neznámých míst řidiči vyjukaní, radši zaparkují tam, kde to znají a zbytek dojdou. A kam nechtějí, tam autem třeba radši ani nejedou. Řidič kamionu tohle řeší několikrát denně. Dojet na místo musí a neví, jestli a jak tam projede, kde bude stát, kde zaparkuje. Je prostě v práci, ne na výletě a nemůže si zvolit, kam pojede a kam ne. 

Setkal jste se někdy během jízdy s nějakou velmi nebezpečnou situací, která není úplně běžná?

Takové to, kdy řidič osobního auta najede před auto a šlápne na brzdy, protože jen tak chce jet najednou pomaleji, nebo protože odbočuje, je taková klasika – to zažívá každý řidič kamionu každý den. Ale nejhorší situace byla za Voticemi směr na Prahu, kdy se mi v noci před autem objevil neosvětlený chodec, kterému jsem se losím testem vyhnul. Pamatuju si, že na následné čerpací stanici jsem musel zastavit a vzpamatovat se z toho. 

Nehody se mohou stát i zkušeným řidičům. Byl jste někdy během své kariéry účastníkem dopravní nehody?

Zejména v začátcích ano. 

O co se jednalo?
Nedání přednosti zprava v lese, smyk na mokré silnici u Chocerad, nedobrzdění na sněhu a poškození auta, co parkovalo ve vjezdu a na zákazu zastavení. Tam byl fajn přístup PČR. Já dostal pokutu 500,-Kč z povinnosti, on dostal 2000,- Kč za parkování na zákazu zastavení. Pak jsem nedostal jednou přednost a jednou paní najela do mého pruhu a prostě zastavila, protože mě chtěla pustit. Všechno drobnosti bez zranění, pouze plechy nebo plasty. 

Jak se vy osobně díváte na vztah mezi řidiči kamionů a řidiči osobních automobilů? Nemáte pocit, že si tyto dvě skupiny často dělají naschvály?

Myslím si že ne. Většina „naschválů“ ze strany řidičů osobních vozů je jen z nepochopení kamionů. Ze strany řidičů kamionů se potom jedná o potřebu jiného prostoru a využítí případné možnosti, které řidiči osobních aut nechápou. Takové ty excesy, kdy řidič kamionu udělá za sebou záměrně kolonu, nebo že řidič osobního auta kamion vybrzdí , jsou dle mě spíš výjimkou. Spíše vidím problém v lidech, kteří kamion ani pochopit nechtějí a myslí si, že svým názorem změní svět. A přitom sami mají problém se před supermarketem trefit rovně do parkovacího místa. 

Při předjíždění jiných vozidel na dálnici řidiči kamionů někdy i na velmi dlouhou dobu blokují osobní automobily. Jak takové situace řešíte vy osobně?

Předcházím jim. Jak a kdy se má předjíždět ukazuji ve svých videích a toho se pochopitelně držím. Nepředjíždím bezhlavě, udělám si obrázek o tom, koho předjíždím a vyčíhnu si ten správný okamžik. Navíc, pokud se blížím ke svému sjezdu, nemá smysl předjíždět – dost často ten pomalejší sjede i dřív a tím se to samo vyřeší. Pokud jsem předjížděný, tak prostě uberu. Ať si dotyčný jede. Pokud sám předjíždím, nejde nic moc dělat. Maximálně ubrat a zase se vrátit, což ale ti za mnou taky nebudou rádi, že ještě uberu. Pak se samozřejmě děje to (a pozor, to dělají i řidiči osobních aut kamionům), že během předjíždění řidič předjížděného auta přidá. Ale já mám výhodu oproti jiným kolegům (zejména na mezinárodní dopravě), že já jedu po dálnici pár desítek kilometrů a ne 3 dny. Nikdo u mě neřeší příjezd a dobu řízení na minuty, což je u klasické kamionové dopravy normální. Čas jsou peníze a kamion co nevydělává, je prostě kamion k ničemu.

Jak se na tuto situaci mají podle vás dívat řidiči osobních aut, kteří mají pocit, že je řidič kamionu zdržuje?

Stačí se zamyslet, jestli sami řidiči osobních aut někdy nezdržují sami. Ať už se bavíme o zbytečně pomalé jízdě, zejména v kopcích, nebo o nevhodném parkování, zejména ve městech, nebo celkově o zbytečných a nesmyslných manévrech před kamionem. A co nutné předjetí kamionu a následné šlapání na brzdu z důvodu odbočování? Nebo stačí (ne)používání blinkrů. Stojím na vedlejší a chci najet na hlavní silnici a v dáli vidím auto. Tak počkám, až projede, aby nemusel jet za mnou. A on přijede ke mně, dá blinkr a odbočí. Je to drobnost, ale když se vám to stane za den pětkrát… Kdo se kamionem sveze, rychle pochopí, že řidiči osobních aut nemají kamioňákům vlastně co vyčítat. 

Navigační systémy hrají zásadní roli při navádění řidičů do cíle jejich cesty. Setkal jste se někdy se situací, kdy jste kvůli chybě navigace musel například dlouho couvat?

Ano, ani navigace pro nákladní auta není vševědoucí. Firmy mohou mít třeba atypicky vjezdy, stavby nejsou pochopitelně zanesené v mapách a kolikrát ten, kdo si něco objedná, neumí popsat kde je a jak se tam dostanu. Navíc, bohužel, navigační aplikaci pro nákladní vozy neznají všichni. 

Řidiči kamionů často porušují zákazy vjezdu kamionů a zkracují si cestu. Jak se na to díváte vy?

Vyhýbám se tomu, ale jezdím tak někdy taky. Ono to leckdy jinak moc nejde a kdo danou lokalitu nezná, nemá jak zjistit, kudy vede legální cesta do místa určení. Snažím se jen dostat do bodu B a nic si nezkracuji. A jak jsem psal, ani truck navigace není vševědoucí. Zkuste si třeba sami najít legální cestu například v Praze od D5 na Barrandov, nebo od D8 na Žižkov. Kdo to zná, ví kudy jet, kdo ne, je ztracený. I kdybych hledal jinou cestu a lepší (což je nesmysl jezdit kamionem sem a tam, bez možnosti se leckde otočit), ve finále se třeba dostanu do horšího zákazu a musel bych jet zpět. Navíc leckde jsou zákazy kvůli konkrétnímu provozu (továrna, kamionová firma apod.), ale tím není myšleno, že lidem co v té vesnici bydlí, nesmí nikdo nic přivézt. Jen se na to nemyslí. A když se tam dá dodatková tabulka „Mimo dopravní obsluhy“, leckdo, kdo jede do té firmy, to pochopí tak, že on je ta dopravní obsluha, takže ve finále by ten zákaz byl k ničemu. Těžko zákazníkovi zavolám a řeknu mu, ať si ten dům postaví jinde, ať mi zaplatí zbytečnou cestu a že materiál vezu zpět, nebo mu to složím u zákazové značky. 

Jaký největší rozdíl vidíte v chování řidičů, jak osobních aut, tak těch nákladních, u nás a v zahraničí? Liší se například Německo od Bulharska, Rumunsko od Holandska?

Nákladním autem jezdím z 99% po ČR, nemohu posuzovat. Zahraniční řidiči kamionů se zde chovají tak, jak se chovají, protože je nikdo neřeší a nefunguje vydávání řidičů, ale to se teď odebíráním RZ při dluzích asi zlepší. A za druhé, u nás je velký problém zastavit a dělat odpočinek. Každý se snaží ČR prolítnout a dělat odpočinek kdekoliv jinde. To všichni vidí, kde všude možně kamiony přes noc stojí. 

Mají nějaké jiné pracovní podmínky řidiči kamiónů ze západních zemí? Řídí vůbec německé, rakouské, nebo třeba holandské kamióny Němci, Rakušané, nebo Holanďané?

U nás je leckdy řidič placen dle výdělku, což na západě snad téměř neexistuje, pokud se tedy nebavíme o živnostníkovi. RZ dávno nevypovídá nic o národnosti řidiče. Ať už jsou to Rumuni s polskou značkou, Češi s německou značkou, nebo třeba Ukrajinci s českou značkou. Nejzásadnější rozdíl je absence profesního průkazu – v tom je snad ČR jedinečná. 

Existují nějaké konkrétní předpisy nebo zákony, které by se podle vás měly změnit nebo aktualizovat, aby se zlepšila situace v odvětví nákladní dopravy? 

Ano. Ale jde spíše o přizpůsobení se nákladní dopravě a nebazírovat na nepodstatných nesmyslech. Například větší výstavba parkovišť, nebo odklízecích ramp na sníh a neřešit, že má někdo víc dálkových světel, což je třeba jinde i doporučené. A za věci jako jsou technický stav, povolené hmotnosti apod. přenést více zodpovědnosti na dopravce, aby sama firma měla motivaci to hlídat. 

Jak se díváte na případný absolutní zákaz předjíždění kamiónů na dálnicích?

Je to nesmysl. Řidiči kamionů se předjíždějí ze stejných důvodů, jako osobní auta. Rychlejší nechce jet za pomalejším. Pruhy pro pomalá vozidla (tj. úsek s 3 pruhy) nejsou zdaleka ve všech kopcích. A tam, kde se jeden se táhne šedesátkou, si jiný kopce ani nevšimne. Pak tady máme pomalou přepravu třeba těžkých jeřábů (nadměrné náklady celkově), které vzhledem ke své hmotnosti jedou prostě pomalu. Situace, kdy se pomalé vozidlo napojuje na dálnici a je vážně nesmysl brzdit 40 tun z 80km/h na 40km/h, když je levý pruh volný, nebo i pomalou jízdu vozidla údržby.

A plošný zákaz (a následně policie) to pak nerozlišuje. I předjíždění co je ve všech ohledech v pořádku (levý pruh volný), je prostě přestupkem. A jak jsem psal výše - předjíždět se dá zcela čistě, bez nějakého omezení osobních aut. Jenže to logicky řidiči osobních aut vidět nemůžou, protože u toho nejsou – když u toho jsou, nejspíš už to čisté předjíždění není. Mimochodem pomalé předjíždění již zakázané je. Že to policie nevymáhá a následně si tím pádem tady dělá každý co chce, je věc druhá. Když bude PČR řešit pomalé předjíždění, není potřeba nic plošně zakazovat. 

Mimochodem, řidiči osobních aut to nedělají? Podívejte se třeba na D0. Jedu v pravém pruhu za kamionem, co jede 70km/h. Chci ho předjet, ale nemám kudy. Vedle mě totiž jede osobní auto 72km/h. A když se konečně dostaneme před ten pomalý kamion, osobní auto zůstane v prostředním pruhu a nepřejede do pravého, jak má. Stejnou logikou: Proč nás předjíždí o ty 2km/h? A proč pak nepřejede zpět do pravého pruhu, jak má?

A až (jestli) budou omezovače v osobních autech, budou dělat úplně to samé. A budou už  nadávat jen řidiči starých aut a řidiči s modrým majákem. Dopravu na dálnicích daleko více komplikuje zbytečná jízda ve středním, nebo levém pruhu, což se týká z 90% osobních aut. V první řadě by se mělo vymýtit tohle chování a naučit řidiče osobních aut po předjetí přejet do pravého pruhu, tak jak to dělá 90% řidičů kamionů. 

Setkal jste se někdy se situací, kdy jste musel osobně jednat s agresivními řidiči?

Ano, několikrát. Sám umím být vznětlivý, což moji fanoušci také ví. A kdysi jsem naboural vybržďovače, co následně ujel. Ale PČR ho vypátrala. Prohrál. 

Zákon sice neříká, kde má být levá noha řidiče, ale jak se díváte na zlozvyk některých řidičů položit si levou nohu na palubní desku?

Já neřeším, co kdo dělá. Je mi to jedno i u spolujezdců osobních aut, kdy mají nohy skoro venku. Jim airbag zarazí nohy do těla, ne mně. Levou nohu řidič k ničemu nepotřebuje a pro řízení je potřeba i pohodlí.
Osobně tak moc nejezdím, ale pokud je to někomu pohodlné… To bychom mohli i řešit, kdo drží volant po celou dobu řízení oběma rukama. Já do těch aut vidím – málokdo. Daleko víc mě zajímá, jestli nejede pod vlivem, jestli má zabezpečený náklad, auto v náležitém technickém stavu a jestli se věnuje řízení. 

Kdybyste mohl dát jednu radu začínajícím řidičům kamionů, jaká by to byla?

Neboj se říct jasné NE komukoliv. Ty jsi zodpovědný. A když nevíš, neboj se zeptat třeba cizího kolegy. 

Děkujeme za rozhovor

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.