Formule 1 je limitována hmotností paliva, motorky v seriálu MotoGP zase jeho objemem. Špičkové týmy proto volí speciální taktiku, jak do nádrže dostat co nejvíce paliva
Motoristický sport by samozřejmě nemohl fungovat bez klasického paliva, které pohání motory závodních strojů. Obecně byla vysoká spotřeba paliva považována za pozitivní věc, protože to poukazovalo na fakt, že auto nebo motorka jezdily na hranici svého limitu. Na druhou stranu hybridní technologie a udržitelnost mění tvář motoristického sportu tak, jak ji známe, a přichází jakýsi proces transformace. Kolik tedy vozy z nejslavnějších motoristických sérií spotřebují skutečně paliva?
Formule 1
Na rozdíl od sérií, které umožňují týmům doplňovat palivo během závodu a efektivně využívat tolik paliva kolik chtějí, je Formule 1 velmi přísná v množství, které může každý vůz v závodě použít. Od roku 2019 mohou vozy F1 spotřebovat až 110 kilogramů paliva za jeden závod, což je například oproti roku 2018 nárůst o pět kilogramů. Od roku 2014 mají vozy F1 také měřiče průtoku paliva, které monitoruje Mezinárodní automobilová asociace FIA. Musí být zajištěno, že motor nemůže spotřebovávat palivo rychlostí vyšší než 100 kg za hodinu a snímač kontroluje průtok 2200krát za sekundu. V sezóně 2020 představila FIA kvůli sporům kolem motoru Ferrari druhý snímač průtoku paliva, který lépe vyhovuje pravidlům ohledně používání paliva. Šifrovaná data navíc zajišťují, že týmy nemohou toto měření obcházet. Předpisy F1 v posledních letech výrazně tlačily směrem k palivové úspornosti. Například motor Mercedes z roku 2020 má tepelnou účinnost přes 50 %, což znamená, že více než polovina energie získané z paliva se používá k pohonu formule, což je nárůst z přibližně 44 % oproti roku 2014, kdy byly tyto motory představeny.
NASCAR
V NASCAR je situace trochu odlišná, týmy mohou natankovat tolik paliva, kolik chtějí, přičemž během závodů dochází k doplňování paliva. Automobily pojmou přibližně 18 amerických galonů (cca 68 litrů) paliva. Týmy se však snaží tankovat co možná nejmenší množství paliva, aby byla auta lehčí a tedy rychlejší. Údaje z roku 2015 říkají, že 43 automobilů účastnících se Daytona 500 spotřebovalo odhadem 5375 galonů paliva (skoro 21 tisíc litrů). NASCAR však v blízké budoucnosti plánuje přijetí technologie rekuperačního brzdění, což je posun směrem k hybridní technologii. Podle ohlasů tím však riskuje ztrátu některé ze svých tradičnějších fanouškovských základen.
MotoGP
Tankování během závodu je v MotoGP zakázáno, takže týmy musí naplnit motorku dostatečným množstvím paliva, které vydrží po celou dobu trvání závodu. Palivové nádrže mají objem 22 litrů a veškeré toto palivo se používá při maximálním výkonu. Týmy však mohou taktizovat s množstvím paliva, jak? Na rozdíl od F1, kde je nařízena maximální hmotnost paliva, mohou týmy MotoGP hrát s objemem paliva, aby se do nádrže vešlo více. Týmy tak mohou ochladit palivo až o 15 stupňů, čímž sníží objem paliva a do nádrže se tak vejde více litrů. Ačkoli to dělá motocykly těžšími, umožňuje to jezdcům hnát motorku do maximálního výkonu a nemusejí mít obavy z vyčerpání paliva. I když i to se již v minulosti některým jezdcům přihodilo